• Anonym (jobb o privat)

    Använda sin jobb-mailadress privat - varför gör man det?

    Bara en fundering jag haft så många gånger. När man har med föräldrar i barnens klass att göra eller i idrottsföreningar osv. Så ser man att folk använder sin jobbmail i privata sammanhang. Det ser så himla oprofessionellt ut att dela ut sin jobbmail på det viset. Dessutom undrar jag om folk inte över huvud taget skiljer på jobb och privatliv. Läser man sin jobbmail konstant?

    Mest konstigt ser det ut för de som jobbar i offentlig sektor. Typ att man mailar kalle.karlsson@skatteverket för att fråga om vilken tid träningen är på lördag. Som ett exempel.

    Ge mig några infallsvinklar på detta.

  • Svar på tråden Använda sin jobb-mailadress privat - varför gör man det?
  • Anonym (mmm)

    Jag gör inte så i alla fall, men jag tror att en del inte har olika adresser utan tycker det räcker med en. 

  • Tow2Mater

    Jobbmejlen är inte privat, arbetsgivaren har rätt att läsa den om de vill, så att använda den privat är ingen bra ide. Beroende på företag får man kanske inte heller, hos oss är det förbjudet och medför i vissa fall reprimander. De vill inte riskera jobbrelaterad information skickas till obehöriga.

  • Anonym (jobb o privat)
    Tow2Mater skrev 2019-11-23 20:21:14 följande:
    Jobbmejlen är inte privat, arbetsgivaren har rätt att läsa den om de vill, så att använda den privat är ingen bra ide. Beroende på företag får man kanske inte heller, hos oss är det förbjudet och medför i vissa fall reprimander. De vill inte riskera jobbrelaterad information skickas till obehöriga.
    Precis! Men ändå så gör jättemånga just då här! Och det är det jag inte förstår...
  • Limajo

    Det kan ju vara en miss också. Har man flera konton i en telefon kan det ju hända att man skickar från fel adress. Jag har några gånger gjort så, i första hand då glömt byta från den privata adressen som är default till jobbadressen.

  • Anonym (jobb o privat)
    Limajo skrev 2019-11-23 20:55:42 följande:

    Det kan ju vara en miss också. Har man flera konton i en telefon kan det ju hända att man skickar från fel adress. Jag har några gånger gjort så, i första hand då glömt byta från den privata adressen som är default till jobbadressen.


    Fast nu handlar det om den mail folk uppgett på klasslistan eller reggat hos barnets idrottsförening.
  • Ignoramus

    Min anledning skulle isf vara att den är mindre pinsam än min 20 år gamla hotmailadress. Men då är å andra sidan min (gamla) jobbmail ett företag som jag själv var med och grundade. Ger inte ut min nuvarande jobbmail eftersom jag ?bara? är anställd numera, och håller med om att det är väldigt oproffsigt om man jobbar inom den offentliga sektorn och alltså med sekretessbelagd information.

  • Limajo
    Anonym (jobb o privat) skrev 2019-11-23 20:57:42 följande:

    Fast nu handlar det om den mail folk uppgett på klasslistan eller reggat hos barnets idrottsförening.


    Ja, då blir det ju annat. Det håller jag med om är konstigt, och opraktiskt, jobbmail byter man ju då och då.
  • Anonym ("Klittan")
    Anonym (jobb o privat) skrev 2019-11-23 18:47:39 följande:

    Bara en fundering jag haft så många gånger. När man har med föräldrar i barnens klass att göra eller i idrottsföreningar osv. Så ser man att folk använder sin jobbmail i privata sammanhang. Det ser så himla oprofessionellt ut att dela ut sin jobbmail på det viset. Dessutom undrar jag om folk inte över huvud taget skiljer på jobb och privatliv. Läser man sin jobbmail konstant?

    Mest konstigt ser det ut för de som jobbar i offentlig sektor. Typ att man mailar kalle.karlsson@skatteverket för att fråga om vilken tid träningen är på lördag. Som ett exempel.

    Ge mig några infallsvinklar på detta.


    Bra fråga och framför den till Hillary "Klittan" Clinton.
Svar på tråden Använda sin jobb-mailadress privat - varför gör man det?