• Anonym (Längtade)

    Cp-skada

    Hej. Jag undrar om det finns någon här som också har ett barn med cp skada som kanske kunde berätta om hur ni upplevde allt och hur det har påverkat er och hur ni har lärt er att acceptera och leva med det osv.

    Jag har letat efter trådar och berättelser på nätet men verkar inte finnas så mycket att läsa om andras upplevelser.

    I vårt fall var det att jag var hos barnmorskan på ett sista kontroll 3 dagar innan planerat kejsarsnitt. Och då hörde både jag och bornmorskan att hjärtat slog fortare än det skulle. Så hon skickade mig till akuten, så jag satte mig i bilen och körde fort som fan. En timme efter det att jag kom in så var han ute, blev ett akut snitt. Tur att min man hann dit samtidigt som mig. Bebisen mådde bra när han kom ut, men sen rusade hjärtat iväg och hjärtmedicinen hjälpte inte så dom skulle sätta igång med elstötar, men då tog medicinen så det behövdes inte. Han behövde syrgas och hade få blodplättar.. Efter biva och hjärtavdelning hamnade han på neo där vi till slut fick ett familjerum och kunde sova alla tillsammans. Har en tre åring också. Men under den här jobbiga stund, att inte veta om han skulle överleva fick vi diagnosen cpskada. Han hade fått syrebrist i ena hjärnhalvan redan i magen. Så nu vet vi ingenting om hur framtiden kommer se ut och det känns riktigt tufft. Han är nu 7 veckor gammal.

  • Svar på tråden Cp-skada
  • Anonym (Lite salt)

    Grattis till barnet!

    Jag har inget barn med CP-skada, men en vuxen vän till familjen med CP. Han har svårt att gå och behöver hjälp med att skära upp mat, dricker ur sugrör för han kan inte hålla en mugg.

    Men han har gått på universitet (med assistenthjälp), tagit examen och jobbar. Han är gift och har en adopterad dotter (att de adopterat är pga hon inte kan bli gravid, och är orelaterat till cp-skadan). De bor i hus, och tar hjälp med städning och fönsterputsning, men har ingen hjälp från kommunen. De lever ett lyckligt svenssonliv, och är bland de mest harmoniska människor jag känner.

    Förlåt om jag är ot, men jag ville bara berätta att det kan gå ganska bra.

  • Anonym (Hej)

    Diagnosen CP-skada säger inget om hur det kommer att yttra sig i det här läget. De kan se att det blivit en skada men den kan märkas av olika mycket eller inte alls. Tiden får utvisa. Njut av din bebis även om jag förstår att du oroar dig.

  • Anonym (Längtade)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-11-25 07:33:52 följande:

    Grattis till barnet!

    Jag har inget barn med CP-skada, men en vuxen vän till familjen med CP. Han har svårt att gå och behöver hjälp med att skära upp mat, dricker ur sugrör för han kan inte hålla en mugg.

    Men han har gått på universitet (med assistenthjälp), tagit examen och jobbar. Han är gift och har en adopterad dotter (att de adopterat är pga hon inte kan bli gravid, och är orelaterat till cp-skadan). De bor i hus, och tar hjälp med städning och fönsterputsning, men har ingen hjälp från kommunen. De lever ett lyckligt svenssonliv, och är bland de mest harmoniska människor jag känner.

    Förlåt om jag är ot, men jag ville bara berätta att det kan gå ganska bra.


    Tack så mycket. Det betyder mycket för mig att du delade med dig av din väns liv. Vet du hur stor del av hjärnan som är skadad? Och hände det vid födseln? Vi fick bara höra att han kommer att kunna gå och antagligen få svårigheter med talet och inlärning. Och att vid 6 års åldern vet vi mer då allt är mer utvecklat.
  • Anonym (Längtade)
    Anonym (Hej) skrev 2019-11-25 07:48:02 följande:

    Diagnosen CP-skada säger inget om hur det kommer att yttra sig i det här läget. De kan se att det blivit en skada men den kan märkas av olika mycket eller inte alls. Tiden får utvisa. Njut av din bebis även om jag förstår att du oroar dig.


    Hej. Ja det är det enda jag vet att på vissa märker man av det mer än på andra. Det är just ovissheten som är så jobbig.. Och en rädsla finns ju där att han kommer bli mobbad.. Barn är ju så elaka mot varandra, även fast man inte har någon diagnos :(
Svar på tråden Cp-skada