• Anonym (ensam)

    Bolån som ensam student

    Är det någon som har fått bolån som studerande?

    Hur mkt fick ni? Har ni barn? Hade ni något sparande?

    Många frågor, men är nyfiken. Har en fast anställning i ""grunden"" om det kan hjälpa.

  • Svar på tråden Bolån som ensam student
  • Anonym (***)
    Anonym (ensam) skrev 2019-11-24 18:23:17 följande:

    Är det någon som har fått bolån som studerande?

    Hur mkt fick ni? Har ni barn? Hade ni något sparande?

    Många frågor, men är nyfiken. Har en fast anställning i ""grunden"" om det kan hjälpa.


    Visst kan du. Man får väl låna upp till 4 gånger årsinkomsten, dvs inkomst av tjänst. Sedan ska man ha 15% av köpeskillingen kontant.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (***) skrev 2019-11-24 18:31:39 följande:

    Visst kan du. Man får väl låna upp till 4 gånger årsinkomsten, dvs inkomst av tjänst. Sedan ska man ha 15% av köpeskillingen kontant.


    Inkomst av tjänst? Menar du mitt jobb då? Är lite trög.. Jag menar, det är ju stor skillnad på min årsinkomst x 4 än CSN x 4.
  • Anonym (***)
    Anonym (ensam) skrev 2019-11-24 18:39:51 följande:
    Inkomst av tjänst? Menar du mitt jobb då? Är lite trög.. Jag menar, det är ju stor skillnad på min årsinkomst x 4 än CSN x 4.
    Ja, hur mkt tjänar du per år på ditt jobb? Alltså nu, medan du studerar. Din gamla inkomst räknas ju inte.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (***) skrev 2019-11-24 18:44:22 följande:

    Ja, hur mkt tjänar du per år på ditt jobb? Alltså nu, medan du studerar. Din gamla inkomst räknas ju inte.


    Hm, alltså jag jobbar inget alls utan bara studerar.
  • Anonym (***)
    Anonym (ensam) skrev 2019-11-24 19:06:11 följande:
    Hm, alltså jag jobbar inget alls utan bara studerar.
    Ja, då får du  ju inget lån, eftersom du inte uppfyller kraven.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (***) skrev 2019-11-24 19:42:54 följande:

    Ja, då får du  ju inget lån, eftersom du inte uppfyller kraven.


    Jag anade det..
  • Anonym (Kille)
    Anonym (ensam) skrev 2019-11-25 17:29:53 följande:

    Jag anade det..


    Min lillebror som studerar och samtidigt är fast anställd (Men tjänstledig) fick bolån baserat på den lön hans fasta tjänst innebär. Lån via Handelsbanken. Han var hos nån annan bank först, minns inte vilken, som rakt av nekade honom.

    Så det går, men kräver nog lite extra. Han hade även kanske 75% belåning på lägenheten, så risken för banken var väl inte så hög.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (Kille) skrev 2019-11-25 18:29:06 följande:

    Min lillebror som studerar och samtidigt är fast anställd (Men tjänstledig) fick bolån baserat på den lön hans fasta tjänst innebär. Lån via Handelsbanken. Han var hos nån annan bank först, minns inte vilken, som rakt av nekade honom.

    Så det går, men kräver nog lite extra. Han hade även kanske 75% belåning på lägenheten, så risken för banken var väl inte så hög.


    Pluggade han inom något yrke som det är personalbrist på?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (ensam) skrev 2019-11-28 17:14:09 följande:

    Pluggade han inom något yrke som det är personalbrist på?


    Nej inte direkt. Han fick nytt jobb nu efter avslutad utbildning med 27 000 som ingångslön, så det säger väl något om att det inte är nån superbrist på sådan kompetens.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (Kille) skrev 2019-11-28 19:04:21 följande:

    Nej inte direkt. Han fick nytt jobb nu efter avslutad utbildning med 27 000 som ingångslön, så det säger väl något om att det inte är nån superbrist på sådan kompetens.


    Bra att han fick lån ändå.. Har han sagt upp sig från det jobbet han är tjänstledig från, eller ska han bara prova på det andra?
  • Anonym (Kille)
    Anonym (ensam) skrev 2019-12-01 04:20:10 följande:

    Bra att han fick lån ändå.. Har han sagt upp sig från det jobbet han är tjänstledig från, eller ska han bara prova på det andra?


    Han har sagt upp sig nu från gamla jobbet. Han blev tjänstledig för att plugga, och han hn pluggade för att byta karriär.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (Kille) skrev 2019-12-01 10:02:00 följande:

    Han har sagt upp sig nu från gamla jobbet. Han blev tjänstledig för att plugga, och han hn pluggade för att byta karriär.


    Bra att det gick bra för honom! Jag bor i en liten stad, så det är inga "Stockholms priser" direkt. Jag har drygt 100" sparat, och jag hoppas att det kanske kan underlätta.. Tror dock att de hellre ser att jag har kvar sparandet än att betala det på boendet.
  • Anonym (Kille)
    Anonym (ensam) skrev 2019-12-02 09:23:40 följande:

    Bra att det gick bra för honom! Jag bor i en liten stad, så det är inga "Stockholms priser" direkt. Jag har drygt 100" sparat, och jag hoppas att det kanske kan underlätta.. Tror dock att de hellre ser att jag har kvar sparandet än att betala det på boendet.


    100 000 på banken visar på att du har koll på din privatekonomi och inte faller för frestelser, det är absolut en bra sak att visa.
  • Anonym (ensam)
    Anonym (Kille) skrev 2019-12-02 21:06:42 följande:

    100 000 på banken visar på att du har koll på din privatekonomi och inte faller för frestelser, det är absolut en bra sak att visa.


    Tack så mycket! Det är det jag hoppas på.
Svar på tråden Bolån som ensam student