• Anonym (Längtar)

    Han känner sig ensam

    Min man känner sig ensam. Efter år av kämpande från min sida att få gehör för det jag kalla: prioritera varandra, så får jag det bekräftat. Han är inte nöjd med livet. Anledningen han anger är att han BARA har mig och barnen.

    Jag har försökt beskriva för honom vad som gjort mig ledsen genom åren. Jag är liksom olyckligt kär i min egen man, för han pratar sällan med mig. Undviker allt vad gemensam planering heter och föredrar att släcka bränder i vardagslivet.

    Han pratar glaty ocj skrattar med andra, men hemma är han inte ens med i samtal vid matbordet. Barnen har liksom slutat vända sig till honom för han registrerar ändå inte att de pratar. När jag påpekar hur frånvarande han är blir drt tillfälligt bättre, men sen samma igen. Barnen vet att de gånger han göf saker med dem så ärcdrt för att jag sagt åt honom.

    Senaste månaderna har han tappat humöret på barnen väldigt snabbt för konstiga saker. Det är 80/20. 80 kommandon, tillsägelser och höjd röst. 20 vanlig samtalston och få ofta efter att jag hintat honom.

    I helgen pressade jag honom lite att berätta varför han mår dåligt, för hag förstår ju att det handlar om det.

    Då säger han att han ju vara har oss...

    Vi bor långt från hans familj men åker ofta dit. Det var 14 åf sen vi flyttade hit.Han tycker inte om min familj och vi har slutat umgås med eem gör att han inte gillar dem. Det finns anledning till drt, men jag kan klara en ytlig kontakt med miggagar och att kusinerna får träffas, men han kan inte ens bita ihop och vara artig. Av samna skäl har han inre velat ha någon i min familj som barnvakt så vi var väldigt asociala när barnen var små. En del tröttnade säkert på oss.

    Sammanhang han haft har gan valt bort för det är alltid någon han inte gillar.

    Jag har trott att han velat ha det så, och har ett par vänner som jag trivs med. Som jag träffar utan honom, även om han är med på nån fest då och då. De han umgåtts med tidigare i livet har liksom fallit bort.

    Jag FATRAR att det är jobbigt för honom att vara ensam. Han känner sig bortvald. Men eftersom jag fört på tal att vi ska göra roliga saker förr och han alltid valt bort det. Pga barnvakt-issue, vill bygga i källaren, för dyrt, han gillar inte den eller den, vill inte prova nya saker osv. Så känns det så orättvist att han är otrevlig mot mig och barnen som ett resultat av allt detta!

    Jag har varit sjukskriven pga depression för att vårt husbygge tog slut på min energi. Och knapot ens då gick han med på att lägga ned hammaren och ägna sig åt mig och barnen.

    Förra året var jag på vippen att åka på semester med bara barnen för att han knappt svarade på tilltal, men så ville han gölja med till slut iallafall.

    Jag har längtat såååå efter honom. Att han ska titta på mig och le. Att han ska vara intresserad av vad jag säger eller tänker. Att han han ska vilja göra bra saker för barnen och själv kunna lista ut vad det är.

    Och nu säger han att jag och barnen inte är nog för att han ska må bra.

    Jag är en egoistisk skit. Men jag vill att han ska ha mig och barnen som prio ett, så som jag har honom på prio ett.

    Nu när husbygget är klart och jsg trodde att det var min och barnens tur, då kom detta. Jag har svårt att vara ett stöd för honom. Jag vet att jan inte gjort sig ensam avsiktligt, men min plats i denna härva skaver. Jag vet inte om jag kan hjälpa honom att tro på sig själv och ge sig ut i nya sociala sammanhang. Klary jag vill stg han ska vara glad. Krasst sett mår ju resten av familjen bättre då. Men det blur knut i mitt huvud!

    Samna sorts knut, som när han beklagade sig för mig att han har en jobbig svärmor, när det är hag som helt tappat kontaken med min alkoholist till mamma (som för övrigt INTE varit aktuell som barnvakt).

    Orkar någon hjälpa mig knyta upp knuten i mitt huvud?

    Hälsningar en kär en som längtar...

  • Svar på tråden Han känner sig ensam
  • Anonym (Ylva)

    Det första du behöver förstå är att ingen annan än han bär ansvaret för hur han mår. Det är enbart han själv som gör det. Man kan inte sätta lyckan i yttre saker för det kommer och går utan man måste görs sig själv lycklig först. Du och barnen kan inte göra honom lycklig däremot lyckligare.

    På sätt och vis har an avsiktligt gjort sig ensam då han har isolerat sig själv. Men han insåg nog inte konsekvenserna av sitt beteende. Att känna sig ensam handlar heller inte om att man är ensam. Man kan vara omgiven av 100 Pers och ändå känna sig ensam. Att känna sig ensam handlar om en känsla av att inte ha någon att prata med. Du kanske tycker att han har dig men det har han inte. Av din text att läsa så kommer du mest med anmärkningar om att han inte gör det och det tillräckligt.

    Jag tror att han är vilse i livet och inte vet vad han vill. Han har haft huset som ett projekt som tagit upp hans tid men nu då? Vad ska han göra nu? Vad vill han göra nu?

    Jag förstår att du vill att han ska prioritera er mer men jag tror att han behöver prioritera sig själv en stund. Hitta sig själv. Han behöver något mer än bara dig och barnen något han kan göra själv. Där han känner sig meningsfull som han kanske gjort med huset. Så som du vill att han ska vara med dig och barnen kanske inte är sån han är utan han är den som fixar det praktiska som tak över huvudet. Låt honom få vara sig själv och låt honom utveckla sin egna relation till sina barn. Den måste inte se ut så som du vill.

  • Anonym (Längtar)
    Anonym (Ylva) skrev 2019-11-24 21:02:13 följande:

    Det första du behöver förstå är att ingen annan än han bär ansvaret för hur han mår. Det är enbart han själv som gör det. Man kan inte sätta lyckan i yttre saker för det kommer och går utan man måste görs sig själv lycklig först. Du och barnen kan inte göra honom lycklig däremot lyckligare.

    På sätt och vis har an avsiktligt gjort sig ensam då han har isolerat sig själv. Men han insåg nog inte konsekvenserna av sitt beteende. Att känna sig ensam handlar heller inte om att man är ensam. Man kan vara omgiven av 100 Pers och ändå känna sig ensam. Att känna sig ensam handlar om en känsla av att inte ha någon att prata med. Du kanske tycker att han har dig men det har han inte. Av din text att läsa så kommer du mest med anmärkningar om att han inte gör det och det tillräckligt.

    Jag tror att han är vilse i livet och inte vet vad han vill. Han har haft huset som ett projekt som tagit upp hans tid men nu då? Vad ska han göra nu? Vad vill han göra nu?

    Jag förstår att du vill att han ska prioritera er mer men jag tror att han behöver prioritera sig själv en stund. Hitta sig själv. Han behöver något mer än bara dig och barnen något han kan göra själv. Där han känner sig meningsfull som han kanske gjort med huset. Så som du vill att han ska vara med dig och barnen kanske inte är sån han är utan han är den som fixar det praktiska som tak över huvudet. Låt honom få vara sig själv och låt honom utveckla sin egna relation till sina barn. Den måste inte se ut så som du vill.


    Tack. Jag tar till mig det du skriver. Jag (och han) är helt med på att han måste lösa detta själv. Och jag skäms över att ha reagerat som en martyr ala stackars MEJ. Jag har bett om ursäkt och försökt förklara var mina känslor kom från, och ham säger att han förstår.

    Dina ord hjälpte till med knuten och dina antaganden stämmer. Jag behöver låta hans relation till barnen bli vad den blir. Helt riktigt har jag nog haft en idé om hur jag vill att den ska vara. Det har liksom smugit sig på. Jag ska sluta kritisera honom. Det sänker honom och räddar INTE hans relation med barnen. Men jag kommer fortsätta vara på barnens sida när det verkligen stjälper, för det gör det emellanåt.

    Han är praktikern. Och jag ser kärleken i allt han gör, bygger, fixar. Han låter mig aldrig (nästan) komma ut till en kall oskrapad snöug bil. Och han löser alla praktiska problem i ett nafs.

    Han är inte den som pratar om sina känslor. Men nu berättade han ju faktiskt detta!

    Han kommer igen. Och då gör vi det också.
  • Anonym (Ylva)

    Skäms inte över det du känner. Alla har rätt till sina känslor sen betyder det inte att känslorna är rätt. Du visar uppskattning på ett sätt och han på ett helt annat det är inte konstigt att du känner dig bort prioriterad när den bekräftelse du behöver är mer närhet och en annan närvaro. Mitt hjärta smälte lite när jag läste om att han skrapar rutorna åt dig. Visst sånt blir en vardag efter ett tag och man glömmer att uppskatta det. Eller att se det för vad det är, en kärlekgest.

    Prata lite med honom om hur han och även du visar uppskattning för varandra och hur ni ibland vill bli uppskattade. Kanske att du vill få en spontan puss och kram, han kanske hade blivit glad om du kom med dricka när han jobbar med något.

    Ni verkar ha ett bra förhållande gäller bara att ni lyssnar lite mer på varandra och även ge varandra utrymme.

  • Siden

    Om han tappar humöret på barnen 80/20 och inte tilltalar er vid matbordet, om barnen har slutat vända sig till honom pga att de vet att han inte lyssnar, ja då har HAN ett problem i sitt beteende. Inte du. Han behöver ta tag i sig själv och göra något som får honom att må bra. Det är inte ok att bli en hus-tyrann även om man känner sig ensam och är deppig. Ni kanske kan hjälpa varandra men då måste du också bli hörd. Känn ingen skam för att du känner så som du känner. Känn ingen skam över att du känner sorg över den tappade kontakten med din mamma. Du behöver vissa saker i ert förhållande (att bli sedd, att få bekräftelse på ett annat sätt än praktiskt med skrapade bilrutor) och det är inget fel i det. Det låter också som om du längtar efter en annan typ av kontakt med din ursprungsfamilj? Din man behöver andra saker. Ni kan säkert hitta ett sätt att nå varandra, men snälla be inte om ursäkt för att du också har känslor och behov!

  • Anonym (Louise)

    Det låter som att han har en underliggande depression som funnits med i många år. Det funkar så länge han har olika projekt att dyka in i men när ett projekt är klart dyker svårmodet på honom igen.

    Jag tror inte att han behöver hitta sin egen relation till barnen, på egen hand. Han klarar ju uppenbarligen inte detta! Han behöver stöd att bli en närvarande far. Det är ju hemskt att han knappt svarar på tilltal och att barnen inte vänder sig till honom längre.

    Och självklart ska du inte skämmas och be om ursäkt för att du vill bli sedd av din man!

    Han behöver professionellt stöd. En kurator eller psykolog.

    Att han känner sig utan vänner och sin ursprungsfamilj är tråkigt, men det verkar ju till stor del vara självvalt.

Svar på tråden Han känner sig ensam