• Mon 25 Nov 2019 09:26
    777 visningar
    5 svar
    5
    777

    Infektion i läppen

    Hej!


    Jag har ett problem med läpparna som innebär att det blir svullen, rödflammiga och börjar att vara rejält. Det är tre faktorer som triggar detta, (stress/ångest) + förkyld + alkohol. Ofta när dessa tre faktorer sker samtidigt så bryter detta ut. Ibland räcker det med stress+förkylning. Hela läppen blir röd och "brinner", detta gör extremt ont och det går knappt att prata, äta eller jobba. Första gången trodde läkaren att det var herpes, man kunde inte hitta herpes virus men satte ändå in behandling som inte hjälpte. Jag vet hur herpes känns och det är inte det. Sen satte man in antibiotika, det löste problemet men det kom tillbaka efter någon vecka. Då satte man in antibiotika igen och då försvann det. Sen gick det kanske 2 år och sen vid perfekta förhållanden skedde det igen. Då satte man in antibiotika och löste det. 2 år senare dök det upp igen, hittade inget på odling men det hjälpte, denna gång även triggad av stress. Nu sitter jag här ett halvår sedan förra gången och nu har jag fått det igen. Stress+förkylning och då bröt det ut. Nu har jag haft perforerade läppar i en vecka med var som rinner som ett vattenfall ut och det bränner för fullt. Läpparna är rödflammiga med en tydlig kant på det röda. Läkaren har skrivit ut medicin för herpes och tagit odling, herpestest och test mot HIV vilket förövrigt gjorde mig helt livrödd när han nämnde det. Jag vet att antibiotika löser problemet men vill veta varför just jag får detta och ingen annan? Vill heller inte ta antibiotika hela tiden. Någon som haft liknande? SItter just nu och är jättenervös för resultaten.  

  • Svar på tråden Infektion i läppen
  • Sommar­skugga­n
    Mon 25 Nov 2019 15:38
    #1

    Då är det alltså inte svinkoppor heller? Läppexem? B12 brist?

  • Mon 25 Nov 2019 19:27
    #2
    Sommarskuggan skrev 2019-11-25 15:38:07 följande:

    Då är det alltså inte svinkoppor heller? Läppexem? B12 brist?


    Det kliar inte överhuvudtaget och har aldrig gjort det. Det börjar ofta när läppen är torr och jag börjar smörja in den. Sen bryter infektionen igenom.
  • Mon 25 Nov 2019 19:34
    #3

    Min man hade något liknande. Efter många års lidande och flera läkarbesök kom någon på att det var immunförsvaret som ibland blev galet. Tex kan kyla starta reaktionen. Nu äter han dubbel dos av receptfria allergitabletter (såna man tar mot tex pollenallergi) när besvären kommer. Om han börjar med det så fort han känner att infektionen är på gång bromsas den och försvinner.

  • Mon 25 Nov 2019 19:53
    #4
    Litorina skrev 2019-11-25 19:34:47 följande:

    Min man hade något liknande. Efter många års lidande och flera läkarbesök kom någon på att det var immunförsvaret som ibland blev galet. Tex kan kyla starta reaktionen. Nu äter han dubbel dos av receptfria allergitabletter (såna man tar mot tex pollenallergi) när besvären kommer. Om han börjar med det så fort han känner att infektionen är på gång bromsas den och försvinner.


    Ja det är det jag undrar att det kanske är. Men sen blir det var och sår och jag tror att jag får i stafylokocker i läppen som ger infektion. Problemet är att man börjar smörja läppen när det blir kallt för den blir ju torr. Då rör man ju runt bakterier där också men då kanske man ska ta allergimedicin i den ?övergångsfasen? mellan varmt och kallt? Så typ under hösten. När man väl fått det gör det så sjukt ont och det försvinner inte. Vill inte ta antibiotika heller för ska utomlands på fredag och vill inte gå med mig MRSA som fastnar då är jag ju riktigt körd. Men att härda till på fredag tror jag inte att jag klarar av heller ????
  • Mon 25 Nov 2019 23:09
    #5
    FROFF skrev 2019-11-25 19:53:11 följande:

    Ja det är det jag undrar att det kanske är. Men sen blir det var och sår och jag tror att jag får i stafylokocker i läppen som ger infektion. Problemet är att man börjar smörja läppen när det blir kallt för den blir ju torr. Då rör man ju runt bakterier där också men då kanske man ska ta allergimedicin i den ?övergångsfasen? mellan varmt och kallt? Så typ under hösten. När man väl fått det gör det så sjukt ont och det försvinner inte. Vill inte ta antibiotika heller för ska utomlands på fredag och vill inte gå med mig MRSA som fastnar då är jag ju riktigt körd. Men att härda till på fredag tror jag inte att jag klarar av heller ????


    Det _låter_ precis som samma som min mans problem. (Sen om det är det är ju omöjligt att säga.) Att smörja med feta krämer förvärrade det hela och det blev sår och varigt.

    Han gör precis som du säger, börjar med medicinen när det håller på att slå om till kallt. Han har lärt sig känna igen känslan innan det ens syns och kan på så vis bromsa det. Allergimedicinen är inte receptbelagd. Du kan kanske kolla med 1177 om det är säkert att äta dubbel dos på prov.
Svar på tråden Infektion i läppen