• Benderino

    Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!

    Hejsan.

    Som rubriken lyder, kan man se via försäkringskassan hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?

    Anledningen att jag vill veta är att varenda gång våra barn är sjuk så blir jag tvingad att vara hemma. Spelar ingen roll om jag var hemma sist, spelar ingen roll att jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru, spelar ingen roll om jag varit hemma i över en vecka, så vägrar hon att vara hemma..

    Och jag blir så jävla ledsen av det, jag tycker att man delar på ansvaret, visst kan jag vara hemma mer än min fru, men det måste vara 90%-10% uppdelning på det här. Min fru säger att så inte alls är fallet, men jag skulle gärna vilja se hur det egentligen är. Jag skulle vilja ha papper på det, för att kunna påvisa att det inte är rättvist att jag hela tiden måste vara hemma....

  • Svar på tråden Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!
  • Benderino
    Elin P skrev 2019-11-25 14:03:56 följande:

    Dåligt av henne att inte ta sitt ansvar. Hoppas du kan ställa krav att ni delar lika i fortsättningen. Det blir ju såklart ett problem för henne med (inte bara du som har problem) om du kanske inte vill fortsätta relationen till slut. Det kan ju bli så illa om man går och retar sig på att det är ojämställt.


    Nja, så illa blir det nog inte. Men det här blir iaf något svart på vitt, att jag är den som faktiskt tar det största lasset när det gäller detta. Hon vill få det till att jag ljuger om att jag är hemma mer än henne, har inte kunnat ta fram något bevis på hur det faktiskt är föräns nu.

    Jag bli bara så himla sårad att det jag gör betyder mycket mindre än det hon gör på jobbet.. Så jävla fjantigt jag vet, det som gör att det blir så fjantigt och att jag beter mig som en sån här gniden pajas är att hon blir så otroligt förbannad när det börjar vankas att barna är sjuka... Hon markerar otroligt tydligt att hon inte tänker vara hemma med några sjuka barn..

    Märker på försäkringskassan att dom gånger hon tagit vab är dom gånger jag varit hemma mer än 5 dagar i sträck, så har hon varit hemma fredagar före helg (då det väl är som lugnast på jobbet..)
  • nernu

    Har ni den här typen av problem på alla områden? Låter dramatiskt.

  • Gryntroll
    Benderino skrev 2019-11-25 13:15:45 följande:

    Ser man alltså bägge föräldrars vab där?


    Det är inte ok!

    Om ni inte har kommit överens om att du ska ta så mycket av sjukdagar så tycker jag att hon beter sig riktigt svinigt. Hur är hennes relation till barnet i övrigt? Tänker att hon ju dessutom går miste om en del relationsbyggande tid även om det är sjukdagar....
  • cosinus

    Ni behöver sätta er ner och diskutera hur VABandet ska se ut.

    Min personliga åsikt är att det inte behöver vara 100 % rättvist men båda ska kunna sköta sina arbeten på ett bra sätt. Sen om det innebär att den ena tar 40 och den andre 60 tycker jag är mindre viktigt.

    Vet man med sig att man kommer ha förbannat hektiskt t ex i samband med bokslut kan man komma överens om att den andre tar majoriteten av vab de veckorna men att man själv är beredd att ta mer andra veckor.

    Vissa har lätt att vara borta hela dagar, andra halva. Vissa vill ha vissa dagar då de absolut inte behöver vabba och isf kan man bestämma att måndagar och tisdagar får en alltid arbete, torsdagar och fredagar får den andre alltid arbete och onsdagen kan man antingen dela på eller slåss om när det inträffar.

    Finns många olika sätt att lägga upp det på och något måste din fru kunna klämma ur sig som gör att hon kan ta en större del VAB. Är förutsättningarna klara innan kan hon styra sitt arbete utifrån risken för sjuka barn på ett annat sätt.

    Vi som inte har något backup av släktingar nära synkar alltid med varandra innan vi bokar möten eller utbildningar vi måste delta på. Just för att då får den andre se till att hålla kalendern på en sån nivå att det funkar att boka av med kort varsel om barnen blir sjuka.

  • Ascendere
    Benderino skrev 2019-11-25 14:15:45 följande:
    Nja, så illa blir det nog inte. Men det här blir iaf något svart på vitt, att jag är den som faktiskt tar det största lasset när det gäller detta. Hon vill få det till att jag ljuger om att jag är hemma mer än henne, har inte kunnat ta fram något bevis på hur det faktiskt är föräns nu.

    Jag bli bara så himla sårad att det jag gör betyder mycket mindre än det hon gör på jobbet.. Så jävla fjantigt jag vet, det som gör att det blir så fjantigt och att jag beter mig som en sån här gniden pajas är att hon blir så otroligt förbannad när det börjar vankas att barna är sjuka... Hon markerar otroligt tydligt att hon inte tänker vara hemma med några sjuka barn..

    Märker på försäkringskassan att dom gånger hon tagit vab är dom gånger jag varit hemma mer än 5 dagar i sträck, så har hon varit hemma fredagar före helg (då det väl är som lugnast på jobbet..)
    Du låter som ett mesigt mähä som låtit din fru ta över ruljansen. 
    Din fru är antagligen mest förbannad för att du inte vågar sätta ner foten och axla ledarskapet för familjen utan istället blir "ledsen och sårad" etc etc.

    Gör upp ett VAB-schema som gäller tre månader i förväg där det står svart på vitt vem som vabbar varje dag, vill hon ändra nånting för att hon har ett viktigt möte en viss dag så får hon prata med dig innan. 
    Tex Google Docs är väldigt användbart om ni är någorlunda IT-begåvade, annars funkar ett pappersark på kylskåpet eller en whiteboard i hallen minst lika bra. 
  • Poppy75
    Benderino skrev 2019-11-25 11:49:25 följande:
    A jo eller hur, nog är jag så logiskt tänkande att jag har lagt upp det här förslaget förut, det går bara inte. Hon har konstant vägrat, bråkat och skrikit när jag get förslaget att vi kan dela på det här ansvaret i snart 5 års tid, jag har i stort sett gett upp, men jag vill lägga upp på bordet hur mycket vi förlorar på att inte dela på det här rättvist.
    Har ni helt gemensam ekonomi då? Eller är det så att hon med sin betydligt sämre lön inte anser sig ha råd att vara hemma med sjuka barn?
    Kanske ingen ursäkt men en förklaring. 
  • Benderino
    Ascendere skrev 2019-11-26 14:35:09 följande:

    Du låter som ett mesigt mähä som låtit din fru ta över ruljansen. 

    Din fru är antagligen mest förbannad för att du inte vågar sätta ner foten och axla ledarskapet för familjen utan istället blir "ledsen och sårad" etc etc.

    Gör upp ett VAB-schema som gäller tre månader i förväg där det står svart på vitt vem som vabbar varje dag, vill hon ändra nånting för att hon har ett viktigt möte en viss dag så får hon prata med dig innan. 

    Tex Google Docs är väldigt användbart om ni är någorlunda IT-begåvade, annars funkar ett pappersark på kylskåpet eller en whiteboard i hallen minst lika bra. 


    Haha, ja jag kanske absolut låter som ett mesigt mähä, vad är förslaget att jag ska göra? ????

    Skulle jag säga att jag imorgon tänker åka till jobbet och hon stannar hemma, så är problemet att hon börjar ca 2 timmar tidigare än mig på morgonen, och hon skulle helt enkelt sätta sig i bilen och lämna mig hemma med ungarna själv, och sen inte svara i telefonen under dagen.

    Så hur tar man det sen då? Gapa och skrika och bli förbannad när hon kommer hem så barnen får uppleva lite gräl mellan föräldrarna? ??

    Eller ska man gå och vara förbannad och sur under en längre tid tills det går över?

    Man kan inte tvinga någon till något dom inte vill, spelar ingen roll vad det är, vare sig det är att ta hand om barn eller något annat ????
  • Benderino
    Poppy75 skrev 2019-11-27 00:36:52 följande:

    Har ni helt gemensam ekonomi då? Eller är det så att hon med sin betydligt sämre lön inte anser sig ha råd att vara hemma med sjuka barn?

    Kanske ingen ursäkt men en förklaring. 


    Jaja, gemensam ekonomi helt och hållet
  • Ascendere
    Benderino skrev 2019-11-30 09:48:13 följande:

    Haha, ja jag kanske absolut låter som ett mesigt mähä, vad är förslaget att jag ska göra? ????

    Skulle jag säga att jag imorgon tänker åka till jobbet och hon stannar hemma, så är problemet att hon börjar ca 2 timmar tidigare än mig på morgonen, och hon skulle helt enkelt sätta sig i bilen och lämna mig hemma med ungarna själv, och sen inte svara i telefonen under dagen.

    Så hur tar man det sen då? Gapa och skrika och bli förbannad när hon kommer hem så barnen får uppleva lite gräl mellan föräldrarna? ??

    Eller ska man gå och vara förbannad och sur under en längre tid tills det går över?

    Man kan inte tvinga någon till något dom inte vill, spelar ingen roll vad det är, vare sig det är att ta hand om barn eller något annat ????


    Tycker du själv att något av de där alternativen låter som bra ledarskap?
  • Mimosa86

    Gammalmodig delux här. Men skaffa en hederlig traditionell kalender som får hänga hemma. Så skriver ni in vabben. Lätt att bläddra tillbaka och se. Svart på vitt.

  • Benderino
    Ascendere skrev 2019-11-30 15:19:16 följande:

    Tycker du själv att något av de där alternativen låter som bra ledarskap?


    Ett svar utan att ge direkta alternativ..?
  • Fjäril kär

    Den sorgliga frågan är ju varför karriär/jobb anses så mycket viktigare än sina egna sjuka barn?

    Med tanke på hur hon reagerar på dina försök till resonemang visar ju ändå att du trampar på en jävligt öm tå. Så vad är det som pågår egentligen?

  • Benderino
    Fjäril kär skrev 2019-12-02 14:07:54 följande:

    Den sorgliga frågan är ju varför karriär/jobb anses så mycket viktigare än sina egna sjuka barn?

    Med tanke på hur hon reagerar på dina försök till resonemang visar ju ändå att du trampar på en jävligt öm tå. Så vad är det som pågår egentligen?


    Fast om man tänker karriärsnässigt så är det ännu mera obegripligt. Det enda det handlar om är att hon helt enkelt inte vill, samt att hon är sjukt rädd att säga till sin chef att hon inte kan jobba pga barnen är sjuka. Helt slut.

    Men jag har gett upp. Jag har räknat ut hur mycket vi förlorar på att inte dela på VAB, och lagt fram hur jag känner och tycker, men inget biter, så det är helt enkelt jag som får ta samtlig VAB framöver. Frågan är bara hur man sväljer det utan att bli bitter, jag är inte sån som person och känner inte igen känslan faktiskt
  • Mimosa86
    Benderino skrev 2019-11-30 09:48:13 följande:

    Haha, ja jag kanske absolut låter som ett mesigt mähä, vad är förslaget att jag ska göra? ????

    Skulle jag säga att jag imorgon tänker åka till jobbet och hon stannar hemma, så är problemet att hon börjar ca 2 timmar tidigare än mig på morgonen, och hon skulle helt enkelt sätta sig i bilen och lämna mig hemma med ungarna själv, och sen inte svara i telefonen under dagen.

    Så hur tar man det sen då? Gapa och skrika och bli förbannad när hon kommer hem så barnen får uppleva lite gräl mellan föräldrarna? ??

    Eller ska man gå och vara förbannad och sur under en längre tid tills det går över?

    Man kan inte tvinga någon till något dom inte vill, spelar ingen roll vad det är, vare sig det är att ta hand om barn eller något annat ????


    Fast vad hindrar dig från att åka till jobbet 3 timmar innan och ta en lång frukost där samt en promenad? Svara inte när hon ringer.
Svar på tråden Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!