• Anonym (.)
    Mon 25 Nov 2019 17:38
    9635 visningar
    92 svar
    92
    9635

    Om någon ringer en under fyllan - Skall man känna sig speciell då?

    Hej!
    Jag tänker om någon ringer en och personen är full. Telefonsamtalet är trevligt/personen är trevlig emot en på telefonen. Skall man då känna sig speciellt? Liksom räkna med att personen tänker på en då och då kanske, även vid nyktert tillstånd. Kan man räkna med det? Skall man kanske råka känna sig speciell?

    Blir alla glada om en full person ringer en och pratar och är trevlig rent allmänt. Liksom att man känner sig speciell för personen. Man betyder någonting för människan i alla fall? Är det här någonting som alla vet, som har erfarenhet om berusning vid alkohol. Blir alla glada? :)

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Om någon ringer en under fyllan - Skall man känna sig speciell då?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 25 Nov 2019 18:04
    #6
    Anonym (N) skrev 2019-11-25 17:51:00 följande:

    Nej . Det är nog snarare motsatsen...


    Vadå snarare motsatsen?
    Anonym (ace) skrev 2019-11-25 17:51:25 följande:

    Ett fyllesamtal är 1/3 högre upp på stegen över ass-dialing.
    Inget att hänga i julgranen och stor tvekan till att vederbörande ens kommer minnas det hela nästa dag.


    Vad är ass-dialing?
    Anonym (...) skrev 2019-11-25 17:51:55 följande:

    Ringer inte personen som nykter, så nej...




    Men om det är något som är förhinder att personen ringer nyktert. Liksom att det är någonting som är ''i vägen'' helt enkelt.

    Kan man inte alls känna sig speciell överhuvudtaget även om personen säger saker så som ''Jag saknar dig'' eller någonting?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 25 Nov 2019 19:41
    #15
    BurningDiamond skrev 2019-11-25 19:23:59 följande:
    Det är jämförbart med ett fylleknull tycker jag.
    Fylleknull=någon som är full och kåt och vill ha ett gratis varmt hål att runka av sig i.
    Fylle-uppringning=någon som är full och kåt och vill ha ett gratis varmt hål att runka av sig i.

    Hade han varit intresserad på riktigt så hade han inte behövt vara på lyran för att kontakta dig.
    Hur menar du?
    Även om han säger saker så som att han saknar en o.s.v? Allt det är falsk och ingenting man skall ta någonting som betyder överhuvudtaget?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 25 Nov 2019 21:50
    #18
    Anonym (Na) skrev 2019-11-25 19:54:14 följande:

    Lägg ner Ts. Du blir bara ledsen av kommentarerna. Du är uppenbart kär i någon som ringt dig en eller fler gånger på fyllan. Ingen av oss vet vem du eller han är. Vi kan omöjligt säga vad han vill.

    De flesta verkar ha erfarenheten av att fylle-samtal är negativt. Det betyder inte att alla funkar likadant. Kanske är han kär i dig med men det är inte vårt jobb att säga det eller ta reda på det åt dig. Du får helt enkelt ringa nykter och se hur samtalet ser ut då. Bjud ut människan. Jömför nu och när jag var ung och det inte fanns sociala media. Nu är det så enkelt att ta kontakt.

    Lycka till!


    Fiona M skrev 2019-11-25 19:47:09 följande:
    Nej, det betyder ingenting om personen inte kan eller vill säga det till dig nykter.

    Jag blev faktiskt lite småledsen av kommentarerna. Men om personen vid nyktert tillstånd och långt senare har sagt att denne kommer sakna en. Liksom att personen i fråga skulle flytta i väg och innan denne flyttade iväg så sa denne att människa skulle sakna bl.a de människorna ha människans omgivning. Kanske två och en halv månad senare vart personen tydligen på någon fest och påverkad av alkohol och förklarade att denne saknade människan.

    Betyder det ingenting nu överhuvudtaget?
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Tue 26 Nov 2019 22:22
    #30
    Bagar Bengtsson skrev 2019-11-25 23:15:40 följande:

    Det finns två sätt att se det... "Av barn och fyllos får man höra sanningen". Jag tror mycket väl att det kan vara så att din vän är intresserad av dig. Han kanske är lite blyg eller rädd att du ska dissa honom och kan isf skylla på att han ringde på fyllan.


    Jag skulle iaf inte ringa någon på fyllan jag inte är intresserad av på ett eller annat sätt. Jag har även tagit emot samtal där vederbörande varit onykter men visat intresse att vi senare har träffats.


    Anonym (Kaja) skrev 2019-11-25 23:17:20 följande:

    Om min bästis ringer till mig på fyllan och säger att hon älskar mig tycker jag att det är trevligt och känner att hon menar det, om jag inte blir väckt. Om ett ex eller någon jag dejtat ringer på fyllan tänker jag direkt att det är ett bootycall...

    En gång Fylleringde en kollega och bad om ursäkt för att han betett sig illa mot mig på jobbet. Det var faktiskt lite fint för då kändes det som att han menade det.



    Jag vill säga er att han har i alla fall sagt att han skulle sakna oss när han flyttar ut. Intresserad vet jag inte. Men att han ringde och pratade och sa att han saknar oss. Men måste det bara betyda antingen intresse eller kåthet? . . .
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 27 Nov 2019 06:23
    #34
    Anonym (Har ni nyligen separerat?) skrev 2019-11-26 22:46:40 följande:
    Detta later ju som ett "ex" som flyttat ut. Har ni separerat? Da betyder nog inte fylleringandet att ni ska bli tillsammans igen, utan att han ringer upp nagon "trygg" fjälla for att kanna sig omtyckt och behovd nar han kanner sig ensam pa den nya orten. 
    Har ni barn ihop eftersom du skriver att han saknar "er"?
    Har man det jobbigt eller kanner sig ensam sa ringer man den som man kanner bast och som man vet gillar en. Efter samtalet kanner han sig battre och mindre ensam i varlden, da han pratat med nagon som bryr sig om honom. 
    Kan det vara sa TS?
    Jag vill helst låta bli berätta i detaljer. Men det rör sig om en klient. När denne skulle ge sig iväg, liksom flytta vidare så sa denne att han skulle sakna oss. Han dricker inte och det var nog första fyllan för honom på fredagen. Han ringde mig just då och sa bland annat att han saknade oss. Handlar detta som andra säger, bara fyllekåt/skitsnack m.m och ingenting man skall känna sig speciell för?

    Han bodde i ett boende nästa två år.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 27 Nov 2019 17:05
    #44
    -1
    Anonym (ace) skrev 2019-11-27 07:44:23 följande:
    En klient på ett boende där du jobbade? Förstår du inte själv hur olämplig den relationen skulle vara oavsett vad hans fylle-samtal betyder och vad dina känslor är? Är du säker på att du jobbade där och inte själv också var/är en av de boende?
    Jag kan förstå till en vis del men jag kan inte rå för. Jag vill veta om det är rätt sak att känna sig speciell när denne ringde mig och sa att han saknade mig/oss. Kan det vara sant eller handlar det enbart om kåthet? Kan man dölja sina äkta känslor vid fyllan och bara säga saker för att göra en glad? Eller talar man alltid sanning? :)
    Andreaaaa skrev 2019-11-27 16:05:06 följande:

    Det som vi vet händer på fyllan är att man tappar sitt konsekvenstänk och därför agerar på impulser, utan att tänka på tex hur det påverkar andra människor, eller hur det kommer att kännas nästa dag.

    Impulsen kan vara: -Jag är kåt, vem är lätt?, eller: -Jag känner mig ensam, vem kan trösta?, eller: -Jag är hemligt kär i/ saknar X, nu ringer jag hen; eller typ vad som helst. Så jag tycker absolut inte att man kan säga att det inte betyder någonting - NÅGOT betyder det, och självklart har personen tänkt på dig. Men VAD hen har tänkt, eller vilket behov hen vill ha tillfredsställt, det kan random människor på ett forum inte veta. Tyvärr :-/


    Något betyder det nog ja. Men frågan är då om det även betyder vid nyktert tillstånd. Liksom att denne sa att han saknade mig/oss. Kan det betyda att han även gör det vid nyktert tillstånd och inte om att han gör det och säger så för att han var fyllekåt? :)

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 27 Nov 2019 22:27
    #47
    Anonym (ace) skrev 2019-11-27 22:01:11 följande:
    Om det nu är så viktigt för dig så måste DU ringa upp HONOM och faktiskt FRÅGA.

    Men jag vidhåller att det är extremt oetiskt att göra så eftersom du enl utsago är personal på detta fd boende. (Dock så får dina inlägg dig att låta som en boende där, om du nu inte är boende där så behöver du nog hjälp med din mentala hälsa/besatthet, för vad du håller på med är inte normalt.)
    Ursäkta?! Varför låter det som om det är jag som är på boendet, eller vad du nu skrev.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 09:37
    #50
    -2
    Anonym (ace) skrev 2019-11-27 22:42:59 följande:
    Därför att du inte uttrycker dig/agerar som en normalfungerande kvinna, utan som en individ med någon sorts problematik.
    Fungerar alla människor exakt likadant menar du? Eller menar du att du kan styra dina känslor? Jag kanske inte är kär i klienten, nej. Jag vill bara veta om jag har min rätt att känna mig speciell när denne ringde mig. Sedan vart jag lite fundersam om det råkade bara vara fyllekåt/slumpen/skitsnack när andra i tråden började säga att det kunde vara så.
    Anonym (Vem är vem?) skrev 2019-11-28 06:56:07 följande:

    Hade det varit en fd klient till mig hade jag känt mig illa till mods. Beroende på vad som sas skulle jag ta upp det med min chef och eventuellt kontakta andra myndigheter.

    Skitjobbigt med fd klienter som misstolkar min yrkesroll. Tyder ofta på något kvarvarande problem.


    Jag tror inte klienten misstolkar min yrkesroll. Jag skulle nog inte tänka mig vända mig till en myndighet eller kollegor och tala om detta. I alla fall inte ta upp ämnet som ett problem i alla fall.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 13:25
    #54
    -2
    Anonym (ace) skrev 2019-11-28 10:54:48 följande:
    Nej, jag tror inte alla är lika. Ja, jag kan styra mina känslor, eller i alla fall hur jag hanterar dem.

    En normalfungerande person är väl medveten om sin egen roll som fd personal till individen. Hen blir inte besatt av sin före detta klient/brukare. Hen spenderar inte flera dagar med att grubbla över sin fd klients intentioner. Hen skulle, om hen kände att det inträffade var av vikt, kontakta denna fd boende och utreda det inträffade med honom; inte vända sig till ett anonymt forum.

    Helt ärligt finner jag din reaktion på incidenten riktigt oroväckande om du faktiskt är en personal. Jag skulle inte vilja bli utsatt för en kärlekskrank person i auktoritetsposition, eller låta en anhörig bli utsatt för det heller. Det spelar inte någon större roll att du inte är personal längre, hela situationen känns bara olustig och obehaglig.
    En man blir väl inte traumatiserad (Eller hemskt överhuvudtaget) av en kvinna. Mer oroväckande om det hade varit en manlig personal mot en kvinnlig klient/f.d klient.
    Anonym (Pers) skrev 2019-11-28 11:53:14 följande:

    Finns det nån personal du kan prata med på ditt boende? Kanske någon du känner förtroende för?


    Med tanken på reaktioner jag fått i denna tråd så vågar jag inte prata om detta alls till någon, bara härinne i sådan fall. Jag tänkte att jag mer skulle få kommentarer om att jag kanske visst bör känna mig speciell.
    Anonym (Vem är vem?) skrev 2019-11-28 13:01:27 följande:
    Om du inte kan hantera denna situation och veta vad du ska göra tycker jag verkligen du ska prata med din chef istället för att ventilera på internet,
    Kommer inte prata med någon utanför forumet med tanken på reaktioner och kommentarer jag fått.


  • Anonym (.) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 14:32
    #56
    -3
    Anonym (ace) skrev 2019-11-28 14:18:35 följande:
    Men du kan omöjligen vara på riktig! '
    Självklart är det precis lita förskräckligt när en man som agerar olämpligt mot en kvinna, som när en kvinna agerar olämpligt mot en man.

    Du behöver på fullaste allvar skaffa dig en psykolog eller liknande. För din egen skull, och för dina stackars klienters skull för den delen.
    För mina stackars klienters skull?! Lägg av. Det är ju bara denna man som jag har i mina tankar. Jag är inte kär i honom. I övrigt klarar jag mig utmärkt. Och han är inte klient längre. Och inte så att jag ringer honom eller så heller. Även om jag nu skulle kontakta honom vad skulle det bli så fel med det? Jag ville bara veta om jag har min rätt att känna mig speciell. Jag visste att jag inte borde nämnt så detaljerat innan.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 14:34
    #57
    -3
    Anonym (ace) skrev 2019-11-28 14:18:35 följande:
    Men du kan omöjligen vara på riktig! '
    Självklart är det precis lita förskräckligt när en man som agerar olämpligt mot en kvinna, som när en kvinna agerar olämpligt mot en man.

    Du behöver på fullaste allvar skaffa dig en psykolog eller liknande. För din egen skull, och för dina stackars klienters skull för den delen.
    För mina stackars klienters skull?! Lägg av. Det är ju bara denna man som jag har i mina tankar. Jag är inte kär i honom. I övrigt klarar jag mig utmärkt. Och han är inte klient längre. Och inte så att jag ringer honom eller så heller. Även om jag nu skulle kontakta honom vad skulle det bli så fel med det? Jag ville bara veta om jag har min rätt att känna mig speciell. Jag visste att jag inte borde nämnt så detaljerat innan.
    Varför är det så himla fel om jag skulle kontakta honom då? Han kanske dessutom blir väldigt glad om han nu finner mig speciell. Värre att låta stackaren gå runt och skämmas, om han nu kanske gör det.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 14:40
    #58
    -3

    Jag kan ju inte heller rå för att jag blev rörd när han ringde upp mig berusad och sa att han saknade mig/oss. Innan han flyttade ut så sa han just det, att han skulle sakna oss. Jag tyckte det var väldigt fint och att han sa det fullkomligt helt ärligt med tanken på att han var full. Jag önska att han och jag pratade längre. 

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 09:37
    #64
    -2

    Nu har det gått en hel vecka sedan det hela telefonsamtalet ägde rum. Jag blir tokig. Varför skriver eller ringer han inte nu?

    Jag vågar inte heller höra av mig till han. Särskilt nu när ni har skrämt upp mig. Vad skall jag säga om det kommer fram att det var jag som hörde av mig till han?
    Jag vill verkligen att han ringer nu!...
    Jag har nog min rätt att känna mig speciell. Man måste nog ha varit där för att förstå att han ringde för att han saknar mig/oss. Han ringde för att han antagligen tycker om mig. Vet inte på vilket sätt, men förmodligen tycker han väldigt mycket om mig. Telefonuppringningen under hans fylla måste absolut betyda någonting!

    Om jag nu hör av mig till honom..Vad kan mitt försvar bli inför kollegor och chef?

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 23:19
    #70
    -1
    Annita skrev 2019-12-03 12:58:58 följande:
    Men jisses... speciell??? Ja, han saknade personalen på sitt gamla boende, där du ingår. Kanske blev han lite sentimental när han druckit. Förhoppningsvis har han funnit sig tillrätta nu och då hör han nog inte av sig mer.

    Har du någon utbildning för ditt yrke? För det verkar tyvärr inte så.

    Stackaren...


    Ja, han sa faktiskt själv att han är en liten sentimental typ och kommer sakna oss och så ringde han och berättade han att han faktiskt saknar mig/oss. Så fint..!

    Han kanske skäms snarare än att han ''funnit sig till rätta''?


     


    smulpaj01 skrev 2019-12-03 14:16:24 följande:
    Det är väldigt svårt att tro att ts är personal, skulle snarare gissa att hon är en av de boende. I annat fall är det något annat som inte står riktigt rätt till. Hoppas ts får hjälp av personal eller om det är kollegor så hon mår bättre snart.
    Anonym (ace) skrev 2019-12-03 15:35:07 följande:
    Jag hoppas verkligen att du är boende och inte personal på detta boende.

    Hade inte alls varit fel att införa psyk-tester så det inte anställs fler galningar på boenden som kan leta villebråd på sin arbetsplats.


    Vad är det som är det stora problemet att jag kanske gillar honom och hoppas att han skall höra av sig?

    Skulle jag traumatisera honom på något vis menar ni? Ser inga fel med att faktiskt fika med personen om han hör av sig och frågar efter det. Finns ju f.d klienter som har fikat med sina f.d personal/vårdare. Varför skulle jag inte få göra det? Ni gör en sådan stor grej av det hela. Jag/vi har rätten att fika/träffas! Vad är det som är så fel med att jag tycker om honom och eventuellt träffar honom?

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 4 Dec 2019 06:56
    #73
    Anonym (suck) skrev 2019-12-04 01:43:06 följande:
    En (fd) klient var och är i underläge till sin (fd) personal.
    Till skillnad från t. ex. lärare-elev, där eleven (förhoppningsvis) växer upp, mognar och så småningom blir jämbördig, så sker inte denna mentala utveckling för din klient.
    Så visst, ta en fika och prata minnen.
    Men din besatthet och förälskelse är bara fel på alla plan.

    Det måste nästan vara något som inte stämmer hos dig när du inte förstår att detta är problematiskt, för att inte använda skarpare uttryck.
    Nej, det är inget fel. Allt stämmer som det skall hos mig. Men om det är som så att jag inte vet och du vet, så kan väl du tala om för mig vad som är så fel?

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 4 Dec 2019 07:07
    #74
    Måste kanske tala om att det inte rör sig om en missbrukare eller en person med diagnoser.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 4 Dec 2019 10:52
    #78
    Annita skrev 2019-12-04 07:58:01 följande:
    Men han måste ju ha någon annan form av svårigheter? Eller är det "bara" ett fysiskt handikapp kanske?
    smulpaj01 skrev 2019-12-04 10:26:12 följande:
    Så han hade ett fysiskt handikapp som han nu har blivit frisk från? Varit med om nån olycka kanske.

    Har aldrig hört talas om att man kan bli placerad på ett boende utan något missbruk eller kronisk psykisk problematik. Men jag är inte så insatt i sånt här. Hur länge bodde han där?

    Jag vill inte tala om vad det är för boende!!

    Svara istället på frågan vad som är så fel att jag som personal kontaktar honom?!
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 4 Dec 2019 11:47
    #80
    Anonym (Vem är vem?) skrev 2019-12-04 10:54:30 följande:
    Fråga din chef om du inte förstår.
    Efter vad jag fått för respons kommer jag inte tala om detta till någon. Det verkar som om ni inte heller har svar på frågan. Ni kritiserar bara. Men svarar inte på frågan.
  • Anonym (.) Trådstartaren
    Wed 4 Dec 2019 12:13
    #84
    Annita skrev 2019-12-04 11:51:07 följande:
    Men förstår du inte alls att det beror på varför han behövde boendet? Det går inte att svara på annars!
    Anonym (Vem är vem?) skrev 2019-12-04 11:51:53 följande:
    Som professionell yrkesverksam på ett hem ska du kunna svaret på frågan själv
    smulpaj01 skrev 2019-12-04 11:53:00 följande:
    Exakt, den frågan är väldigt relevant för att kunna ge ett bättre svar till ts.



    JAG ÄR RÄDD ATT BERÄTTA I DETALJER FÖR I RÄDSLAN AV ATT OUTA MIG. Det borde räckt med att endast säga om att det inte handlar om  psykiskt ohälsa, missbruk eller funktionsnedsättning.

    Han bodde i ett skyddade boende för att komma bort ifrån sin familj. Stackaren är alldeles ensam. Ingen biologisk familj.


     


    Det är en jätte go kille. Så om han och jag skulle träffas. Vad skulle vara så stor problem egentligen? Han kanske dessutom skulle må väldigt bra av att träffas. Vad gör jag för fel anser ni?!

    Sluta puckla på mig!

Svar på tråden Om någon ringer en under fyllan - Skall man känna sig speciell då?