• Tue 26 Nov 2019 11:50
    5683 visningar
    95 svar
    95
    5683

    Tidig 40-årskris eller bara vanliga äktenskapsproblem?

    Hej och varning för långt inlägg..

    Är 30+, levt ihop med maken i 7 år. Två småbarn och hela den karusellen. Han är en jättefin kille, snäll, omtänksam och en fantastisk pappa, och vi lever väl ett ganska jämställt förhållande, även om jag blivit den klassiska projektledaren som ständigt jobbar över. Han reser mycket i jobbet så jag är naturligt väldigt ofta själv hemma med allt ansvar. Han ägnar sig också mycket åt andra aktiviteter som tar mycket tid från det som skulle kunna läggas på oss. Han hänvisar till att det är såhär under småbarnsåren men jag börjar undra jag..

    Vi har verkligen hamnat i ekorrhjulet, där äktenskapet går på rutin och man pratar nästan enbart logistik, mathandling och sovtider med varandra.. borta är gnistan och tyvärr också vad det verkar, sexlusten hos honom. Min sexlust är större och när jag tar initiativ nu är det som att han mest går med på det för min skull, alternativt pratar bort det med "för trött", "för sent", "känner mig krasslig" osv... jag börjar känna mig avvisad och inte så uppskattad, mest som en fin mamma och ytterst ansvarig för barnen för att få familjen att funka. Är medveten om att dessa första år med barn är de tuffaste och att bättre/lugnare tider så småningom kommer, men hur länge ska man vänta och till vilket pris? Till saken hör ju också att jag inte är kär eller så attraherad av just honom längre, men det kanske är vanligt? Tilläggas ska att jag försökt ta upp det här med suget, att ta sig tid till varandra, resorna i jobbet osv men han blir mest provocerad och tycker att jag gör saker till problem som inte finns..ibland känns det som att resorna kan vara en skön tillflykt för honom.. Annars kan vi prata om det mesta!

    Hur funkar ni män som är i långa förhållanden, "tröttnar" ni efter några år, ska man liksom räkna med att hettan i samlivet svalnar när man varit ihop länge? Eller går det att hitta tillbaka till attraktionen? (Jag var i ett mångårigt förhållande innan detta också där killen mest kändes som en kompis till slut, vi hade inte sex sista två åren i princip). Jag börjar alltså tvivla på att jag funkar i ett långt monogamt förhållande för resten av livet...

    Jag ses tydligen som väldigt vacker och får mycket uppmärksamhet från olika håll och på sistone märker jag att jag varit som gladast när jag blivit sedd och fått komplimanger från andra. Har aldrig varit otrogen mot maken, eller ens tänkt tanken, men börjar ju nu bli nyfiken på annat. Det är inte nödvändigtvis så att jag måste träffa någon ny, trivs väldigt bra i mitt eget sällskap och längtar mest till att få vårda om och hitta tillbaka till mig själv. Jag hoppas liksom att livet är mer än detta enformiga ekorrhjul efter barn, och ser inte separationer som något misslyckande, utan rätt beslut om det gjorde parterna lyckligare och mer levnadsglada igen. Mycket hellre två nöjda föräldrar på varsitt håll än ett gnetande och i längden kanske bitterhet bara för att hålla ihop s.a.s.. I vilket fall har jag tänkt ge det minst ett år till för att ge honom en chans nu när han ska vara lite föräldraledig nästa år, och barnen bli lite större innan jag tar ett livsavgörande beslut.

    Vill nog mest höra hur ni som är i liknande sits tänker om detta dilemma? Ni som valt att lämna förhållandet/äktenskapet- hur ser ni på det efteråt, hur blev det? Ni som valt att stanna, är ni lyckliga och hur hanterar ni liknande tankegångar om de dyker upp?

    TACK ni som orkade läsa allt! <3

  • Svar på tråden Tidig 40-årskris eller bara vanliga äktenskapsproblem?
  • Anonym (skaff­a en hobby)
    Tue 26 Nov 2019 11:58
    #1

    hej skrev ett långt svar men familjeliv laggar som vanligt
     
    hann printa skärmen så du får mitt svar som en bild

  • Anonym (skaff­a en hobby)
    Tue 26 Nov 2019 11:59
    #2
  • Anonym (skaff­a en hobby)
    Tue 26 Nov 2019 12:01
    #3

    PS. Vad det gäller sexbiten och övrigt: läge att börja i parterapi tror jag. eller gå till en sexolog.

    eller chocka honom med att säga: är det ok om jag skaffar en älskare?

  • Tue 26 Nov 2019 12:22
    #4

    Tack för ditt svar, ja jag har börjat göra en del på egen hand och har många punkter på min lista till nästa år. Tror också på detta att jobba lite på självförverkligande och så får man väl hoppas att resten kommer på köpet...håller med dig om att vi nog inte är så jämställda trots allt, och jag trivs väl lite mer i ett ordnat hem medan han inte lägger så mkt energi på det.

  • Tue 26 Nov 2019 12:30
    #5
    +2
    Morsapåvift skrev 2019-11-26 12:22:48 följande:

    Tack för ditt svar, ja jag har börjat göra en del på egen hand och har många punkter på min lista till nästa år. Tror också på detta att jobba lite på självförverkligande och så får man väl hoppas att resten kommer på köpet...håller med dig om att vi nog inte är så jämställda trots allt, och jag trivs väl lite mer i ett ordnat hem medan han inte lägger så mkt energi på det.


    Han lägger inte så mycket tid på hemmet eftersom han tar för givet att det är ditt jobb...
  • Tue 26 Nov 2019 15:41
    #6
    +1

    Det sliter att driva ett hem med småbarn. Många tröttnar, och särskilt om mannen (oftast) inte vill vara jämställd utan lägger allt ansvar på kvinnan.

    Det låter som om ni borde gå i parterapi och se om ni kan hitta tillbaka till varandra. Det kan också leda till att ni går skilda vägar, vilket händer i hälften av alla äktenskap.

    Jag var gift i 20 år, sen lämnade hon mig (inte bara hennes fel, förstås) och nu har jag 20 år i det andra förhållandet. Jag är betydligt lyckligare i mitt andra förhållande, vi passar bättre ihop. Jag tänder alltid på henne, tycker att hon (55+) är jätteläcker.

  • Tue 26 Nov 2019 16:01
    #7

    "eller chocka honom med att säga: är det ok om jag skaffar en älskare?"

    Det här var ju faktiskt ett ganska bra tips, men är rätt säker på att det INTE går hem hos min man;)

    Alltså ja parterapi har man ju hört om och självklart är vårt äktenskap värt det..tror dock inte att han kommer vara så sugen på detta, då blir det tydligt att frugan är missnöjd. Ska ta upp! Sexolog då, någon som provat det och kan det verkligen göra att man hittar tändningen igen liksom? Inte bara lite gulliga tips på restaurangkvällar och att kramas ibland, för det gör vi redan och det funkar ju only so much..

  • Tue 26 Nov 2019 16:41
    #8
    Fjäril kär skrev 2019-11-26 12:30:21 följande:

    Han lägger inte så mycket tid på hemmet eftersom han tar för givet att det är ditt jobb...


    Nej så är det nog, men jag känner ärligt talat inte en enda kvinna som inte har såhär hemma, finns det? Alla mina kvinnliga vänner är de som har övergripande koll på allt i hushållet och så rycker männen in och är lite härliga pappor när de har tid, som förvisso lagat mat, städar osv, men inte gör det eviga osynliga jobbet..
  • Tue 26 Nov 2019 16:52
    #9
    +1
    Morsapåvift skrev 2019-11-26 16:41:42 följande:

    Nej så är det nog, men jag känner ärligt talat inte en enda kvinna som inte har såhär hemma, finns det? Alla mina kvinnliga vänner är de som har övergripande koll på allt i hushållet och så rycker männen in och är lite härliga pappor när de har tid, som förvisso lagat mat, städar osv, men inte gör det eviga osynliga jobbet..


    Det finns gott om män som på riktigt tar halva ansvaret och är helt självgående på många plan och som i mångt och mycket har mer koll än sin fru. Jag var gift med en sån...

    Jag tror faktiskt tvärtom att så många kvinnor helt i onödan fastnar i kvinnofällan som projektledare för att vi är itutad att män inte tar ansvar.. Och redan från början anser att han inte kan och inte har koll så det är likabra att vi gör det själva... Gör han inte som vi tänkt och planerar tar vi det som "bevis" för att han är oduglig..

    Många män ser sig själv som överflödiga i sina äktenskap då fruarna gör allt och styr med järnhand.

    Jag tror vi behöver vara lite bättre på att låta våra män ta sitt ansvar och lita på dom och att vi kvinnor är mer snälla mot oss själva
  • Anonym (Anony­m)
    Tue 26 Nov 2019 17:21
    #10
    -1
    Morsapåvift skrev 2019-11-26 16:41:42 följande:
    Nej så är det nog, men jag känner ärligt talat inte en enda kvinna som inte har såhär hemma, finns det? Alla mina kvinnliga vänner är de som har övergripande koll på allt i hushållet och så rycker männen in och är lite härliga pappor när de har tid, som förvisso lagat mat, städar osv, men inte gör det eviga osynliga jobbet..
    Då undrar man naturligtvis, vad är det eviga osynliga jobbet?
Svar på tråden Tidig 40-årskris eller bara vanliga äktenskapsproblem?