• Tue 26 Nov 2019 16:41
    1337 visningar
    5 svar
    5
    1337

    Blodstatus, hjälp!! Någon kunnig?

    Hej! Vill börja med att säga att jag naturligtvis ska rådfråga min husläkare i morgon.

    Jag fick svar på mitt blodstatus från företagshälsan. Hon sa att hon sa att hon tolkade det som uttorkning men att jag kunde diskutera med husläkare om jag var orolig.

    Jag har alltid legat inom det högre spannet vad gäller hb men alltid inom referensintervall ca 136-153 från 2011 till idag. EVF har legat senaste åren på 0,38-0,44. Erytrocyter har också legat i det högre spannet, som mest 5,2. Likaså Leukocyter har legat i det högre spannet.

    Frågan är nu om jag behöver vara orolig. Var på gyn efter ett tidigt missfall för några veckor sedan, hb i fingret visade då 150.

    Detta är mina provsvar

    B-erytrocyter 5,3 (referens 3,9-5,2)

    B-EVF 0,46 (0,35-0,46)

    B-Hb 155 (117-153)

    B-leukocyter 8,7 (3,5-8,8)

    Resterande värden låg alla bra inom referensintervall.

    En oro för att jag skulle kunna utveckla polycytemia veta.

    Snälla, någon som orkar förbarma sig över mig?

  • Svar på tråden Blodstatus, hjälp!! Någon kunnig?
  • Tue 26 Nov 2019 16:43
    #1
    Nemiia skrev 2019-11-26 16:41:18 följande:

    Hej! Vill börja med att säga att jag naturligtvis ska rådfråga min husläkare i morgon.

    Jag fick svar på mitt blodstatus från företagshälsan. Hon sa att hon sa att hon tolkade det som uttorkning men att jag kunde diskutera med husläkare om jag var orolig.

    Jag har alltid legat inom det högre spannet vad gäller hb men alltid inom referensintervall ca 136-153 från 2011 till idag. EVF har legat senaste åren på 0,38-0,44. Erytrocyter har också legat i det högre spannet, som mest 5,2. Likaså Leukocyter har legat i det högre spannet.

    Frågan är nu om jag behöver vara orolig. Var på gyn efter ett tidigt missfall för några veckor sedan, hb i fingret visade då 150.

    Detta är mina provsvar

    B-erytrocyter 5,3 (referens 3,9-5,2)

    B-EVF 0,46 (0,35-0,46)

    B-Hb 155 (117-153)

    B-leukocyter 8,7 (3,5-8,8)

    Resterande värden låg alla bra inom referensintervall.

    En oro för att jag skulle kunna utveckla polycytemia veta.

    Snälla, någon som orkar förbarma sig över mig?


    Glömde lägga till att jag är sjukskriven för utmattning om det är relevant. Samt att jag vet att jag kan glömma bort att dricka men tycker inte jag dricker onormalt lite, kissar normalt.
  • Tue 26 Nov 2019 16:47
    #2

    Nej, jag tycker inte du behöver oroa dig. Dina värden är så diskret förhöjda att det antagligen är en normalvariant. Tänk på att referensintervallet är utformat så att ett visst procentantal av de friska kommer falla utanför intervallet. Känner du stor oro kan man ta om blodstatus om några månader, det är lätt gjort.

  • Tue 26 Nov 2019 17:03
    #3
    Daphodil skrev 2019-11-26 16:47:22 följande:

    Nej, jag tycker inte du behöver oroa dig. Dina värden är så diskret förhöjda att det antagligen är en normalvariant. Tänk på att referensintervallet är utformat så att ett visst procentantal av de friska kommer falla utanför intervallet. Känner du stor oro kan man ta om blodstatus om några månader, det är lätt gjort.


    Tack för lugnande svar. När jag bara hade hb-värdet sa en läkare jag pratade med att det inte var någon fara eftersom jag är en person som alltid legat i det övre spannet. Sedan fick jag EVF-värdet och började fundera eftersom det gått upp lite. Men är kanske i snitt inte så bra på att dricka som jag tror. Idag har jag druckit 4 glas vatten och 4 koppar kaffe.
  • Sat 7 Dec 2019 23:10
    #4

    Var järndepå-värdena låga om än inom referensramen? Jag har haft högt Hb men kämpat med låga järndepåer... dock inga problem för det att bli gravid, men med återkommande trötthetsperioder...

  • Wed 18 Dec 2019 11:17
    #5
    FruChristinA skrev 2019-12-07 23:10:31 följande:

    Var järndepå-värdena låga om än inom referensramen? Jag har haft högt Hb men kämpat med låga järndepåer... dock inga problem för det att bli gravid, men med återkommande trötthetsperioder...


    Njä jag tror järnet var helt ok
Svar på tråden Blodstatus, hjälp!! Någon kunnig?