• Fredde1981

Ska jag ljuga i mitt CV?

Har suttit en hel del med rekrytering och det är väldigt lätt att sålla bort någon som överkvalificerad. Det är två faktorer som spelar in där, oftast höga lönekrav men även en undran om personen verkligen vill ha ett "så enkelt" jobb i längden - varför söker personen en tjänst så långt under sin kompetens.

En rörlig arbetsmarknad är väldigt bra men att behöva göra nya rekryteringar en gång I halvåret är helt enkelt för jobbigt.

Den som kan hitta en vägledande dom som klargör att det är brottsligt att ljuga i sitt CV får gärna delge mig en länk dit :) Jag har inte sett många CVn som inte varit skarvade...

Till TS - Använd beskrivning som butiksanställd med visst driftansvar, engagerad i schemaläggning m.m. Precis som någon annan var inne på - tona ned utan att ljuga.

I personliga brevet är det viktigt (beroende på tjänst) att du får fram att du är nöjd där du är (utgår ifrån att du är 40-50) och att du inte strävar efter att klättra på karriärstegen dvs. arbetsgivaren får en trygg och stabil arbetstagare som är allmänt nöjd med tillvaron och inte har behov av förändringar.

Är du säker på att det inte är orimliga lönekrav som sätter käppar i hjulen?

Svar på tråden Ska jag ljuga i mitt CV?