• Jojjoooo

    Hur fan räknar man ut?

    Hej! Vet inte hur vi ska räkna ut detta så hoppas någon kan hjälpa. Vi ska börja med varannan vecka nu för sonen och det betalas ju såklart en dagisavgift varje månad. Den baseras på min och min sambos inkomst eftersom sonen är skriven här, sen ska man ta gånger 3% och där efter får man ut avgiften. Så hur räknar man ut isf? Jag tänker inte betala för hans vecka och han vill inte betala för min eftersom det baseras på vår inkomst och det förstår man ju. Det är ett privat dagis så inte bara be kommunen skicka ut varsin räkning. Vi sköter detta själva med avgiften på heder och samvete.

    Hjälp!

  • Svar på tråden Hur fan räknar man ut?
  • möjligt

    Om det är en privat förskola kan ni inte bara be att få basera den på båda vårdnadshavarnas inkomst istället(och sedan dela beloppet på 2)?

  • Jojjoooo
    möjligt skrev 2019-11-27 08:29:31 följande:

    Om det är en privat förskola kan ni inte bara be att få basera den på båda vårdnadshavarnas inkomst istället(och sedan dela beloppet på 2)?


    Ja men det är ju sant, smart. Ska jag kolla upp.
  • legomum

    Men vad är det för summa att ens dividera om? Tramsigt att "tänker inte".

    Ni bäddar ju bara för konflikter.

  • Jojjoooo
    legomum skrev 2019-11-27 11:11:16 följande:

    Men vad är det för summa att ens dividera om? Tramsigt att "tänker inte".

    Ni bäddar ju bara för konflikter.


    Nej? Men varför ska avgiften baseras på våran inkomst som JAG ska betala och jag bara har honom på dagis två veckor i månaden när han är hos mig? Den kostar ju inte 200kr direkt. Snälla.
  • ABC73

    Som högst har ni ju maxtaxa.

    Har ni maxtaxa eller har ni lägre avgift?

    Räkna ut vad avgiften skulle bli för dig och sambon, och räkna sedan ut vad avgiften skulle bli för exet, så får ni fram en "teoretisk avgift" per månad  och hushåll.

    Exet betalar hälften av vad den "teoretiska avgiften" för sin vecka. Ni tar resten (ni tar alltså hans merkostnad p.g.a. att ni har högre inkomst).

    Han får alltså inga merkostnader, men betalar för sin halva.

  • ABC73

    Korrigering:
    Tjänar han mer än 23750 kr/månad borde han givetvis inte betala mer än halva maxtaxan på 1425 kr, d.v.s. 712,50.

    Tjänar han över 23750 kr skulle hans del av avgiften annars bli större än din.

  • legomum
    Jojjoooo skrev 2019-11-27 11:21:44 följande:

    Nej? Men varför ska avgiften baseras på våran inkomst som JAG ska betala och jag bara har honom på dagis två veckor i månaden när han är hos mig? Den kostar ju inte 200kr direkt. Snälla.


    Du har rätt. Ni gör som ni vill.

    Det jag menar är att skapa millimeterrättvisa med vad ert barn kostar massor av onödig energi.

    Jag antar att när man gör så här så kommer väl andra kostnader för barnet att delas också. Vad händer om barnet behöver glasögon och ni går med på ett par bågar som kostar 2500 kr men pappan inte har lust att betala? Fritidsaktiviteter? Cykel osv. Ska barnet då bli utan för att ni inte kan komma överrens?

    Barn kostar och boföräldern har oftast mer kostnader men oftast även barnbidraget.

    Men som sagt Ni gör som ni vill. Jag ska inte säga mer. Det var bara min åsikt där.
  • Jojjoooo
    legomum skrev 2019-11-27 11:44:48 följande:

    Du har rätt. Ni gör som ni vill.

    Det jag menar är att skapa millimeterrättvisa med vad ert barn kostar massor av onödig energi.

    Jag antar att när man gör så här så kommer väl andra kostnader för barnet att delas också. Vad händer om barnet behöver glasögon och ni går med på ett par bågar som kostar 2500 kr men pappan inte har lust att betala? Fritidsaktiviteter? Cykel osv. Ska barnet då bli utan för att ni inte kan komma överrens?

    Barn kostar och boföräldern har oftast mer kostnader men oftast även barnbidraget.

    Men som sagt Ni gör som ni vill. Jag ska inte säga mer. Det var bara min åsikt där.


    Nej. Det är bara dagisavgiften samt barnbidraget vi kommer dela. Sen när vi byter dagis som vi ska kommer jag be kommunen skicka ut varsin räkning då vi kommer ha kommunalt då. Allt annat får man stå för själv när man har varannan vecka har vi kommit överens om. Och skulle han behöva glasögon så ja självklart delar vi på den kostnaden då, säger sig självt. Men just det här tycker jag man delar på.
  • möjligt
    legomum skrev 2019-11-27 11:11:16 följande:

    Men vad är det för summa att ens dividera om? Tramsigt att "tänker inte".

    Ni bäddar ju bara för konflikter.


    Men tycker du det är orimligt att dela barnomsorgskostnaden om man 50/50 boende?

    Är ju ändå en del pengar varje månad
  • Jojjoooo
    möjligt skrev 2019-11-27 12:12:00 följande:

    Men tycker du det är orimligt att dela barnomsorgskostnaden om man 50/50 boende?

    Är ju ändå en del pengar varje månad


    Ellerhur!
  • legomum
    möjligt skrev 2019-11-27 12:12:00 följande:

    Men tycker du det är orimligt att dela barnomsorgskostnaden om man 50/50 boende?

    Är ju ändå en del pengar varje månad


    Vi tänker nog lite olika där. Jag ser hellre att relationen fungerar med xet än att det ska millimeterräknas alla ören så jag inte behöver betala mer än xet. Med tanke på att siffrorna i slutändan jämnar ut sig med alla cyklar och terminsavgifter +utrustning till diverse sporter, läger osv i framtiden.

    Vad händer nästa gång?

    Skridskorna var för dyra eller man inte har lust betala för det finns något billigare alternativ när den som köpt gick på andra parametrar än priset typ kvaliten istället Vinterkläder och framför allt skor ör en sådan.

    Men så tänker jag.
  • möjligt
    legomum skrev 2019-11-27 14:40:04 följande:

    Vi tänker nog lite olika där. Jag ser hellre att relationen fungerar med xet än att det ska millimeterräknas alla ören så jag inte behöver betala mer än xet. Med tanke på att siffrorna i slutändan jämnar ut sig med alla cyklar och terminsavgifter +utrustning till diverse sporter, läger osv i framtiden.

    Vad händer nästa gång?

    Skridskorna var för dyra eller man inte har lust betala för det finns något billigare alternativ när den som köpt gick på andra parametrar än priset typ kvaliten istället Vinterkläder och framför allt skor ör en sådan.

    Men så tänker jag.


    Fast här verkar det ju handla om att TS ska betala hela avgiften själv varje månad. Blir väl isf nästan 1500 kr per mån. 750 kr per månad tycker väl knappast jag kan falla i kronor och ören kategorin(dvs småpengar)
  • Monkii
    möjligt skrev 2019-11-27 12:12:00 följande:

    Men tycker du det är orimligt att dela barnomsorgskostnaden om man 50/50 boende?

    Är ju ändå en del pengar varje månad


    Om den andre får högre kostnad pga ditt hushåll har det bättre ställt så är det orimligt. Låt den som har lägre inkomst betala vad det skulle kostat beräknat på det hushållets inkomst och sedan betalar du resten.
  • möjligt
    Monkii skrev 2019-11-27 16:59:20 följande:

    Om den andre får högre kostnad pga ditt hushåll har det bättre ställt så är det orimligt. Låt den som har lägre inkomst betala vad det skulle kostat beräknat på det hushållets inkomst och sedan betalar du resten.


    Man måste väl inte dela 50/50 om det leder till en stor snedfördelning på grund av olika inkomster? Men jag tycker inte att det rimligt att ena föräldern ska betala hela avgiften per automatik för att barnet råkar vara skrivet där
  • möjligt
    ABC73 skrev 2019-11-27 11:23:45 följande:

    Som högst har ni ju maxtaxa.

    Har ni maxtaxa eller har ni lägre avgift?

    Räkna ut vad avgiften skulle bli för dig och sambon, och räkna sedan ut vad avgiften skulle bli för exet, så får ni fram en "teoretisk avgift" per månad  och hushåll.

    Exet betalar hälften av vad den "teoretiska avgiften" för sin vecka. Ni tar resten (ni tar alltså hans merkostnad p.g.a. att ni har högre inkomst).

    Han får alltså inga merkostnader, men betalar för sin halva.


    Bra förslag!
Svar på tråden Hur fan räknar man ut?