• Anonym (HJÄLP­)
    Wed 27 Nov 2019 14:17
    4114 visningar
    110 svar
    110
    4114

    Skolsköterskan har hybris

    Sonens skolsköterska är helt besatt av vikt, visst sonen är överviktig och ligger på över kurva han är ca 140 lång och väger 45 ca och skolsköterskan är helt rabiat över detta faktum. Hon vägde honom på vårterminen och förfasades över vikten, poängterade att han skulle träna och röra sig över sommaren så skulle hon väga honom vid skolstart igen. 
    Han äter snart godis är inte förtjust i läsk men äter bra vid måltider (knappt något småätande emellan) men gillar inte grönsaker. 
    Så nu ringde skolsköterskan igen hon hade vägt sonen i augusti och nu denna veckan igen och ingenting hade hänt, han hade alltså inte enligt henne gått ner i vikt. Hon hade dessutom pratat med sonen om hur en tallrik bör se ut när man äter och att han inte ska sitta vid datorn hela tiden och att han borde börja med någon sport. 
    Jag blir helt mållös! 
    Sonen är åtta år, spelar instrument tre dagar i veckan, han bygger jättemycket med lego, ritar och leker med kompisar det lilla han hinner. Han går långa dagar på fritids efter skolan och någon skärmkille är han inte. Han är bara inte förtjust i sporter och den typen av aktiviteter. 
    Skolsköterskan tyckte att vi borde anmäla honom ändå, jag förklarade att det inte passade varken honom eller oss som familj, och att vi vet om hur han ser ut men att det för oss som föräldrar inte är ett jätteproblem och att vi verkligen inte tänker påpeka hur han äter när vi äter. 
    Saken är att hans syster som är äldre har anorexia, så att börja diskutera viktnedgång hemma när vi inte ser behovet är uteslutet. Och eftersom tiden inte finns för något annat pga långa dagar så kanske hon kan få fritids till mer rörelse, eftersom det är där han tillbringar mest tid. 

    Men skolsköterskan vill verkligen inte släppa detta utan vill nu ha ett möte med oss föräldrar. 
    Jag är varken motiverad eller ser det som ett sådant problem i nuläget att man behöver slå på stora trumman. 
    Hur ska jag bli av med henne? 

  • Svar på tråden Skolsköterskan har hybris
  • Anonym (A)
    Wed 27 Nov 2019 14:23
    #1
    -3 +2

    Kan du förgifta henne, smuggla ner någon drog i kaffet när ni träffas?

    Köra över henne?

    Få henne avskedad?

    Ärligt talat, det är hennes jobb att bry sig om barnens mående, och ju mindre föräldrarna samarbetar, desto viktigare är det att hon bryr sig.
    Självklart måste din son röra på sig mer, det betyder inte att han ska gå med i en förening, finns annat att göra. Känns märkligt att du inte bryr dig mer om hans hälsa.

  • Anonym (åh)
    Wed 27 Nov 2019 14:25
    #2
    +3

    Räknade din sons BMI till 23 vilket tydligen klassas som barnfetma.

  • Anonym (A 2)
    Wed 27 Nov 2019 14:25
    #3
    Anonym (A) skrev 2019-11-27 14:23:35 följande:
    Kan du förgifta henne, smuggla ner någon drog i kaffet när ni träffas?

    Köra över henne?

    Få henne avskedad?

    Ärligt talat, det är hennes jobb att bry sig om barnens mående, och ju mindre föräldrarna samarbetar, desto viktigare är det att hon bryr sig.
    Självklart måste din son röra på sig mer, det betyder inte att han ska gå med i en förening, finns annat att göra. Känns märkligt att du inte bryr dig mer om hans hälsa.
    Håller med
  • Anonym (Lärar­e)
    Wed 27 Nov 2019 14:26
    #4
    -2 +3

    Prata med rektorn! Det där är ett sjukligt beteende på gräns till trakasserier av sonen. Förbjud människan att ha kontakt med honom.

    Dessutom ska påpekas, vilket du säkert vet, att han är helt normal. Jag tittade på tillväxtkurvan och även om han ligger i överkant viktmässigt så är det bara en linje ovanför längdlinjen, dvs inte märkvärdigt stor skillnad.

    Orka skambelägga en 8-åring!

    I värsta fall får ni hota med något slags anmälan, till vem är jag osäker på ärligt talat med Skolverket är alltid en bra början. Och gå absolut inte på möte med människan!

  • Anonym (A)
    Wed 27 Nov 2019 14:33
    #5
    -1 +2
    Anonym (Lärare) skrev 2019-11-27 14:26:11 följande:

    Prata med rektorn! Det där är ett sjukligt beteende på gräns till trakasserier av sonen. Förbjud människan att ha kontakt med honom.

    Dessutom ska påpekas, vilket du säkert vet, att han är helt normal. Jag tittade på tillväxtkurvan och även om han ligger i överkant viktmässigt så är det bara en linje ovanför längdlinjen, dvs inte märkvärdigt stor skillnad.

    Orka skambelägga en 8-åring!

    I värsta fall får ni hota med något slags anmälan, till vem är jag osäker på ärligt talat med Skolverket är alltid en bra början. Och gå absolut inte på möte med människan!


    Ålder:
    2 år3 år4 år5 år6 år7 år8 år9 år10 år11 år12 år13 år14 år15 år16 år17 år18 år19 år20 år
    Kön:
    FlickaPojke
    Vikt (kg):

    Längd (cm):

     

    Ålder:
    8 år
    Kön:
    Pojke
    Vikt (kg):
    45 kg
    Längd (cm):
    140 cm
    BMI:
    22.96
    Undervikt
    ...
    13.79
    Normalt
    13.80
    17.95
    Övervikt
    17.96
    20.06
    Fetma
    20.07
    ...

    Han ligger långt över normalvikt. Skrämmande att man är så okunnig.
  • Anonym (Mea)
    Wed 27 Nov 2019 14:35
    #6
    -1 +1

    Samma som min dotter. Hon ligger strax över i BMI och det är ett jäkla tjat. Till saken hör att hon spelar fotboll en gång i veckan och simmar två. Ibland match på helgen. Och är ute och leker varje dag. Fasiken, ska jag stressa sönder tösen för att skolsyster är rabiat?

  • Anonym (HJÄLP­) Trådstartaren
    Wed 27 Nov 2019 14:36
    #7
    Anonym (A) skrev 2019-11-27 14:23:35 följande:

    Kan du förgifta henne, smuggla ner någon drog i kaffet när ni träffas?

    Köra över henne?

    Få henne avskedad?

    Ärligt talat, det är hennes jobb att bry sig om barnens mående, och ju mindre föräldrarna samarbetar, desto viktigare är det att hon bryr sig.
    Självklart måste din son röra på sig mer, det betyder inte att han ska gå med i en förening, finns annat att göra. Känns märkligt att du inte bryr dig mer om hans hälsa.


    Alltså han vill ju inte, vi är ute på söndagar när vädret tillåter. veckodagar kommer han hem runt sju från fritids och då ska han äta och göra läxor sen orkar han inte så mycket mer. Lördagar jobbar jag till 16 och då hittar han på saker med pappan men det kanske inte bara blir rörelse varje helg då det finns annat han vill hinna med när han är ledig, kanske leka med någon eller bara vara hemma - det är också jätteviktigt! 

    som sagt, fritids kanske ska se till att skaffa mer aktivitet till skolans trjockisar om nu skolsköterskan ser det som sitt mission! 
  • Anonym (Lärar­e)
    Wed 27 Nov 2019 14:41
    #8
    -1 +1
    Anonym (A) skrev 2019-11-27 14:33:37 följande:
    Ålder:
    2 år3 år4 år5 år6 år7 år8 år9 år10 år11 år12 år13 år14 år15 år16 år17 år18 år19 år20 år
    Kön:
    FlickaPojke
    Vikt (kg):

    Längd (cm):

     

    Ålder:
    8 år
    Kön:
    Pojke
    Vikt (kg):
    45 kg
    Längd (cm):
    140 cm
    BMI:
    22.96
    Undervikt
    ...
    13.79
    Normalt
    13.80
    17.95
    Övervikt
    17.96
    20.06
    Fetma
    20.07
    ...

    Han ligger långt över normalvikt. Skrämmande att man är så okunnig.
    Seriöst? Kolla tillväxtkurvorna för barn så ser du verkligheten. Eller så kan du ställa dig i kön efter skolsköterskan för att ytterligare skam- och skuldbelägga ett litet barn och dess föräldrar.
  • Anonym (När)
    Wed 27 Nov 2019 14:43
    #9
    -1 +1

    Ni som inte vill stressa sönder era barn pga deras övervikt, när ska ni ta tag i det då?
    Dotterns klasskompis var alltid en storlek större än övriga. Nu är de 12 och hon är ca 155 cm lång och väger över 60 kg, De har gått hos dietist, hon rider men övervikten bara ökar.

  • Anonym (HJÄLP­) Trådstartaren
    Wed 27 Nov 2019 14:45
    #10
    -1 +2
    Anonym (Mea) skrev 2019-11-27 14:35:57 följande:

    Samma som min dotter. Hon ligger strax över i BMI och det är ett jäkla tjat. Till saken hör att hon spelar fotboll en gång i veckan och simmar två. Ibland match på helgen. Och är ute och leker varje dag. Fasiken, ska jag stressa sönder tösen för att skolsyster är rabiat?


    Exakt människor och ämnesomsättningar är olika, så är det även för vuxna. Jag vill att min son till skillnad mot min dotter ska må bra i sig själv och älska sig själv och sin kropp oavsett hur det ser ut. Och det gör han, men om man ska hettsa fram viktnedgång till varje pris vet man aldrig hur länge det varar. 
    Han har dom aktiviteter och det liv han vill och orkar med just för tillfället jag nöjer mig då! 
Svar på tråden Skolsköterskan har hybris