Inlägg från: KlantSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlantSmurfen

    Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?

    Prata med Familjerätten. Prata med bup om hur du ska prata med barnen.

  • KlantSmurfen
    lövet2 skrev 2019-11-27 23:20:46 följande: #7
    Barn behöver föräldrar som älskar dem och prioriterar dem. Barn behöver inte en förälder som struntar i dem.

    Om han faktiskt slagit dem, hade de kanske tagit mindre skada. Psykisk misshandel sätter spår för resten av livet. Det bästa för barnen är antagligen att inte ha med pappan att göra alls, och att få gå i någon sorts terapi i stället.

    Om du tänker tillbaka, så har han nog aldrig varit någon direkt bra pappa. Faderskärlek försvinner inte bara, utan den har kanske aldrig riktigt funnits där. Kanske han har älskat barnen på sitt sätt - så länge de har varit lydiga och duktiga? Han har älskat en del saker de gjort, men inte älskat dem för vad de är?
    Det ligger något i det. Det finns många som mår dåligt över att de aldrig lärde känna föräldern som aldrig brydde sig, de som lärde känna föräldern som aldrig brydde sig mår ännu sämre.
  • KlantSmurfen
    JodiBabe skrev 2019-11-27 19:10:32 följande: #3

    Bra poäng där TS, med att 90 dagar föräldraledighet är tvingande, men sen kan en förälder bara dra. Väldigt märkligt. 

    Om det var kvinnor som i högre utsträckning bara drog från männen som blev ensamma med barnen, skulle det förmodligen finnas massor av regler och liknande. Men kvinnor anses vara altruistiska (typ som nån som jobbar inom vården och "älskar" sitt jobb och får skitlön) så därför bryr sig ingen om dessa kvinnor. det är som att staten förväntar sig att det finns svikande män men inte kvinnor.

    tycker du iaf ska kontakta familjerätten och se till att få ekonomiska rättigheter, då du tar huvudansvaret för barnen.

    sen tycker jag du ska försöka hitta strategier för att skita i ditt ex. givetvis ska du stötta barnen, men försök att inte bry dig mer om honom, för du är fri från honom nu. 

    kram


    Förr fanns det en massa regler och liknande som tvingade kvinnor att stanna kvar med familjen de vantrivdes med, idag skulle det anses som ett primitivt bakåtsträvande att införa såna regler och liknande.
    JodiBabe skrev 2019-11-27 19:11:05 följande: #4

    PS. testa att lägg tråden så folk kan svara anonymt - du kanske får fler svar då. men sannolikt också mer kvinnohatande svar. 


    Jo, kan man inte stå för vad man tycker i "Hjälp vad kan jag göra?" frågan och måste vara dubbelanonym så är nog inte svaret seriöst.

  • KlantSmurfen
    Stocker skrev 2019-11-28 06:40:09 följande: #12

    Jag älskar mina barn och tycker att det är fantastik  att ha dem 100%. Jag ser och hör vad ni säger och tänker väl bara att det hade varit lite skönt med avlastning då jag hade också kunnat vara en bättre mamma om jag inte är så totalt utarbetad. Och att täcka upp för honom möjliggör ju bara ett beteende och säger att det är helt fine.DET ÄR DET INTE!


    Om du ska ta ditt ansvar mot barnen är det omöjligt att inte täcka upp för det ansvar han inte tar. Det är hans bristande förmåga att bry sig som möjliggör hans beteende, att tvinga honom att ta ansvar kommer inte få honom att bry sig mer.
Svar på tråden Pappor som överger barn och skyller på barnen- vad göra?