• Anonym (Ts)
    Thu 28 Nov 2019 09:46
    1508 visningar
    60 svar
    60
    1508

    30åriga vänner som bråkar över bion..

    Vi har varit vänner i 5 år. Vi var gravida samtidigt och umgicks till en börja 3/4 dagar i veckan. Vi pratade varje dag. Våra barn är bästa vänner. Vi var bästa vänner..

    Vi skulle på bio. Hon skulle ta med dottern, hennes vänner plus vännernas barn. Sen jag och mina två pojkar. Hon bokade en hel rad sittplatser åt oss. Dagen innan frågade jag min äldstas sons vän om han ville hänga med. Hans föräldrar var på jobb resa och jag tyckte synd om honom. Hon har ju tagit med en hel armé, why not. Så jag tänkte att jag byter min äldstas sittplats, så får han sitta bakom oss och så bokar jag en ny plats också till vännen, så båda två får sitta vid varandra på raden bakom mig (för det finns inte tillräckligt med platser på raden vi sitter på). Jag slänger iväg ett sms och frågar om hon kan hjälpa mig, varpå hon börjar ställa massa frågor. Jag förklarar. Hon frågar varför. Jag säger hur det ligger till. Hon frågar hur. Så jag ger upp och säger men skicka bara referens numret så ordnar jag det då. Här kom smällen: hon säger nej. Varför ? Jo, enligt henne är hon rädd att jag ska förstöra hela bokningen. Jag säger igen jag vill byta min sons sittplats från rad E8 till F8. I mina sms kan man se att jag har sagt samma sak 3 gånger.. byta EN sittplats.. Hon vägrar ge mig boknings numret för hon menar att jag kommer förstöra hela bokningen. Jag ger upp och bokar två nya sittplatser.

    2 dagar efteråt:

    Hon säger:: du verkade inte så glad efter bion.

    Varpå jag skriver : är jag sur att du inte ställde upp och hjälpte mig och sen vägrade ge mig boknings numret? Ja..

    hon skriver ?jaha förlåt?.

    Dagen efter :

    Hon: jag kan inte fatta att du ör sur över något sånt här och låter någon som bion komma emellan oss, det gör mig ledsen. Förlåt för att jag bjöd med dig för att göra något kul ihop ! Kanske nästa gång så går jag och gör något kul och inte säger något utan att du måste ta reda på det via Instagram (hon härnivsar till en story jag la upp där jag gick på stan och fikade med min yngsta och inte sa något till henne ).

    Jag förstår inte varför du säger att jag inte hjälpte dig. Du såg ju själv att det inte fanns några platser på vår rad, och du vet att jag bokade inte bara till mig själv, utan till mina vänner också, så jag ville inte förstöra våra sittplatser.

    Jag : jag förstår inte att du inte ser vad problemet är. Jag är ledsen för att du inte ville ge mig boknings numret, för att byta EN sittplats. Scrolla upp så kan du se att jag förklarade flera gånger att jag skulle byta EN sittplats, inte hela raden. Det handlar inte om bion, det handlar om ditt beteende och din ?orsak? till varför du vägrade ge mig boknings numret.

    Hon : det är inte så att du insisterade och frågade flera gånger om bokningsbekräftelse. Du frågade en gång så jag trodde det var över. Jag blev faktiskt ledsen över att jag organiserade allt och du ville förändra allt och det var inte bara jag som skulle gå, utan andra också så ville inte ta den risken.

    Jag ; ändra allt? Jag ville byta en SITTPLATS. Ja ja man lär sig nästa gång bokar jag mina egna sittplatser så slipper vi sånt här tjafs.

    Hon ; du menar gå ensam och den får jag reda på det via instagram? Ja...

    Jag ; förlåt för att jag inte bjöd med dig och dina små barn under 3, ut i regnet för att hänga med till banken.

    Vi har inte pratat sen dess. Jag svarade på en av hennes story på insta och hon totalt ignorerar mig. För det jag tydligen jag som gjorde fel. Vad vill jag med det här? Andra ögon. Andras tankar. När man själv är insatt i en situation är det svårt att se hur det ligger till. Men jag känner nästan nu att jag borde bara ha hållit käften och inte sagt något.

    Mitt problem är att jag inte kan acceptera hennes ursäkt till varför hon inte gav mig boknings numret, för it doesn?t make sense to me. Kan det verkligen vara så att hon var verkligen rädd att jag skulle förstöra hela bokningen ??

  • Svar på tråden 30åriga vänner som bråkar över bion..
  • Thu 28 Nov 2019 10:05
    #1
    +3

    Varför håller ni på och säger förlåt för saker som ni uppenbarligen inte anser att ni har någon anledning att be om ursäkt för? Det är inte en särskilt begåvad eller vuxen strategi för konfliktlösning. 

  • Thu 28 Nov 2019 10:10
    #2
    +2

    Säker på att ni är 30?
    Låter mer som 13... 

  • Anonym (J)
    Thu 28 Nov 2019 10:12
    #3

    Har hon bjudit er ( betalat för alla biljetter) eller ville hon ha betalt för biljetterna du och dina barn skulle ha?

  • Anonym (min åsikt)
    Thu 28 Nov 2019 10:13
    #4
    +1

    För mig är det så att det är du som gjort fel.
    Jag går i och för sig inte på bio ofta, och vet inte hur lätt det är att ändra i bokningar, men jag skulle inte tro på att det går lätt att ändra en av platserna utan att man förstör hela bokningen. Jag skulle inte tro att det ens går att ändra plats över huvudtaget efter att bokningen är gjord (betald?).
    Alltså, hade jag inte heller velat ge en annan person numret om hon skulle börja förändra saker, när det handlar om flera personer än mig själv jag har ansvar för.

    Jag tänker att du kunde varit tydligare med att du vet hur man gör för att endast ändra en sittplats, att du gjort det förut och garanterar att det varit enkelt, utan att andra platser påverkas.
    I annat fall tänker jag att du skulle pratat med henne först innan du bjöd med ytterligare en person och komplicerade hela upplägget, som hon fixat.
    Jag förstår att du anser att det varit lätt att ändra, och att du inte gjort fel, men som sagt, i detta fall tycker jag det är du som bråkar i onödan.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 10:15
    #5
    Anonym (J) skrev 2019-11-28 10:12:21 följande:

    Har hon bjudit er ( betalat för alla biljetter) eller ville hon ha betalt för biljetterna du och dina barn skulle ha?


    Jag ska självklart betala för våra egna biljetter
  • Thu 28 Nov 2019 10:18
    #6
    -2 +1

    Men vadå inte kan acceptera hennes ursäkt? Tror du hon vill göra dig illa med flit? I så fall är det väl lika bra att förbli ovänner?

    Annars accepterar du hennes ursäkt, inser att det antagligen blev ett olyckligt missförstånd, som dock är ganska litet och oviktigt, ber om ursäkt för att du blev onödigt arg, och så går ni vidare.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 10:19
    #7
    Anonym (min åsikt) skrev 2019-11-28 10:13:08 följande:

    För mig är det så att det är du som gjort fel.

    Jag går i och för sig inte på bio ofta, och vet inte hur lätt det är att ändra i bokningar, men jag skulle inte tro på att det går lätt att ändra en av platserna utan att man förstör hela bokningen. Jag skulle inte tro att det ens går att ändra plats över huvudtaget efter att bokningen är gjord (betald?).

    Alltså, hade jag inte heller velat ge en annan person numret om hon skulle börja förändra saker, när det handlar om flera personer än mig själv jag har ansvar för.

    Jag tänker att du kunde varit tydligare med att du vet hur man gör för att endast ändra en sittplats, att du gjort det förut och garanterar att det varit enkelt, utan att andra platser påverkas.

    I annat fall tänker jag att du skulle pratat med henne först innan du bjöd med ytterligare en person och komplicerade hela upplägget, som hon fixat.

    Jag förstår att du anser att det varit lätt att ändra, och att du inte gjort fel, men som sagt, i detta fall tycker jag det är du som bråkar i onödan.


    Jag kände bara att det inte skulle vara några problem ? Ringa och fråga om det gick att byta en sittplats. Känns inte som värsta problemt.

    Jag skulle så klart ringa och fråga om det gick. Går det inte, inga problem. Men jag vet att dem hade frågat om boknings numret när jag ringer, så ville ha det till hands.

    Tack ändå, bra med en annan syn på saken.
  • Anonym (J)
    Thu 28 Nov 2019 10:20
    #8
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-28 10:15:14 följande:

    Jag ska självklart betala för våra egna biljetter


    Även den som ni inte använde eftersom hon vägrade ge er referensnumret?

    Och hon bjöd inte er , så lite löjligt att uttrycka sig så .

    Förlåt för att jag bjöd med dig för att göra något kul ihop !

    ;)
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Thu 28 Nov 2019 10:21
    #9
    -1 +1
    annabellelee skrev 2019-11-28 10:18:37 följande:

    Men vadå inte kan acceptera hennes ursäkt? Tror du hon vill göra dig illa med flit? I så fall är det väl lika bra att förbli ovänner?

    Annars accepterar du hennes ursäkt, inser att det antagligen blev ett olyckligt missförstånd, som dock är ganska litet och oviktigt, ber om ursäkt för att du blev onödigt arg, och så går ni vidare.


    Onödigt arg ? Klart jag blir sur när hon vägrar ge mig boknings numret ? Det är jag som betalar för mina och barnens sittplatser ändå, så ville jag byta en plats så ska hon ge mig boknings numret. Har svårt att förstå varför hon sa nej. Det går liksom inte in i min hjärna hur mycket jag än försöker
  • Thu 28 Nov 2019 10:22
    #10
    -1 +1
    annabellelee skrev 2019-11-28 10:18:37 följande:

    Men vadå inte kan acceptera hennes ursäkt? Tror du hon vill göra dig illa med flit? I så fall är det väl lika bra att förbli ovänner?

    Annars accepterar du hennes ursäkt, inser att det antagligen blev ett olyckligt missförstånd, som dock är ganska litet och oviktigt, ber om ursäkt för att du blev onödigt arg, och så går ni vidare.


    Så tycker jag också. Jag finner det inte alls osannolikt att någon, i det här fallet ts vän, blir rädd att en hel bokning kommer att äventyras om någon försöker ta bort eller tillföra något. Det är en vanligt förekommande rädsla hos många att något sådant ska hända och den grundar sig ju dessutom oftast på att något i den stilen faktiskt har hänt vid något annat tillfälle. 
Svar på tråden 30åriga vänner som bråkar över bion..