• Tue 3 Dec 2019 14:48
    1279 visningar
    15 svar
    15
    1279

    Stora julfilmstråden 2019!

    1. Vilken julfilm som är er favorit?
    Kan inte bara välja en. Home Alone 1&2, A princess for christmas (2011), 12 men of christmas, Deck the halls, Fred Claus, The santa clause beroende på humör. det är någon av dessa som det brukar bli då jag vill se en julfilm
     
    2. Vilken, lite mer ovanlig, julfilm kan ni tipsa oss andra om (som inte hör till mainstream-filmerna alla sett)!?
    A heavenly christmas, Northpole & Northpole open for christmas

    3. Vilken är din favoritjulfilm på Netflix just nu? Tar Netflix här eftersom det är den tjänsten de flesta har och då de har flest julfilmer i abonnemanget också.
    Christmas with the Kranks, tror den heter Julfritt på svenska
  • Thu 5 Dec 2019 13:40
    #12
    Christoffer79 skrev 2019-12-05 09:22:04 följande:

    På tal om svensk julfilm. När jag kollade upp det så verkar det som att det inte finns speciellt många svenska julfilmer, kan det verkligen vara så? Eller är det bara att de faller i glömska på direkten? 

    Vi har ju såklart "Tomten är far till alla barnen" (fantastisk, men det vet vi ju alla) och "En underbar jävla jul" (riktigt dålig, tycker jag) och så årets "Jag kommer hem till jul" men sen är det mest lite barnfilmer som Pettson & Findus och såna som man kan krysta till att kalla "Julfilm" som tex Sällskapsresan 2.

    Jag har bara hittat 12 st svenska julfilmer: https://www.presenttips.se/jul/julfilmer/svenska - det måste väl finnas fler?


    ska man räkna filmer som utspelar sig kring jul som julfilm är ju sällskapsresan mer julfilm än snowroller. i sällskapsresan firar dom jul och i snowroller nyår.
    Ogifta par ? en film som skiljer sig
    Alla vi barn i bullerbyn
    Lotta flyttar hemifrån
    Kajsa kavat
    kanske inte vad man tänker på som julfilmer, men det firas jul i dom. sen tycker inte jag (OBS personlig åsikt) att kan du vissla johanna inte är en julfilm. visst att det har blivit en tradition att visa den på julafton, men inget har med jul att göra
Svar på tråden Stora julfilmstråden 2019!