• Anonym (Fredric)

    Är meningen med livet att skaffa barn?

    Ja vad tycker ni?

    Hade nyligen en lång diskussion med en vän som är nybliven förälder, han menade klart att meningen med livet var att fortplanta sig, och att inget annat kan vara viktigare än det. Själv har jag valt att vara barnfri, och kommer alltså inte fortplanta mig, han menar därmed att mitt liv egentligen är meningslöst.

    Är barn den egentliga meningen med livet?

  • Svar på tråden Är meningen med livet att skaffa barn?
  • Anonym (W)

    Jag tycker att det är väldigt fånigt när folk säger så. Känns som att man lägger en press på barnen också... Nej.


    Nu är jag infertil men kan inte se att det förändrats sedan jag fick veta detta. Barn kan vara viktigt men meningen med livet tycker jag är att ta i.

  • Sasu

    det är väl meningen med din väns liv, behöver inte vara meningen med ditt liv

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Fredric) skrev 2019-11-28 19:40:57 följande:

    Ja vad tycker ni?

    Hade nyligen en lång diskussion med en vän som är nybliven förälder, han menade klart att meningen med livet var att fortplanta sig, och att inget annat kan vara viktigare än det. Själv har jag valt att vara barnfri, och kommer alltså inte fortplanta mig, han menar därmed att mitt liv egentligen är meningslöst.

    Är barn den egentliga meningen med livet?


    Sa han rakt ut till dig att ditt liv är meningslöst? Eller menade han att barn är livets mening för honom, och du misstolkade det som att han pratade om ditt liv?
  • Anonym (förälder)

    Han är nog inne i en lyckobubbla som nybliven förälder, det är väldigt omvälvande att bli förälder i början och han tycker just nu att meningen i hans liv är hans barn. 
    Det behöver inte betyda att barn är meningen i alla andras liv.

  • Anonym (Fredric)
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-28 20:00:23 följande:
    Sa han rakt ut till dig att ditt liv är meningslöst? Eller menade han att barn är livets mening för honom, och du misstolkade det som att han pratade om ditt liv?
    Nja, han sa det riktat mot mig, men inte så direkt. Mer som en uppmaning, typ "Men du borde fundera på barn, det är ju därför vi finns från första början, att barn skaffas" något sådant.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Fredric) skrev 2019-11-28 20:03:27 följande:
    Nja, han sa det riktat mot mig, men inte så direkt. Mer som en uppmaning, typ "Men du borde fundera på barn, det är ju därför vi finns från första början, att barn skaffas" något sådant.
    OK, jag förstår faktiskt inte. Om du bestämt dig för att inte skaffa barn så är du väl trygg i det beslutet, och behöver inte bry dig om hans åsikter. Han är nybliven förälder, klart han är frälst. 
  • Anonym (BBB)

    Brukar säga att meningen med livet är mina tre B:

    Brudar, bröst och bilar.

  • Anonym (förälder)
    Anonym (Fredric) skrev 2019-11-28 20:03:27 följande:
    Nja, han sa det riktat mot mig, men inte så direkt. Mer som en uppmaning, typ "Men du borde fundera på barn, det är ju därför vi finns från första början, att barn skaffas" något sådant.
    Ja men troligtvis är han som nybliven förälder så inne i det så han tycker att alla borde uppleva samma sak som han, dvs att du borde uppleva den han känner.
    Man är som sagt i en bubbla som nybliven förälder.
    Jag tror inte att han menar att ditt liv är värdelöst.
  • Anonym (W)
    Anonym (förälder) skrev 2019-11-28 20:01:33 följande:

    Han är nog inne i en lyckobubbla som nybliven förälder, det är väldigt omvälvande att bli förälder i början och han tycker just nu att meningen i hans liv är hans barn. 
    Det behöver inte betyda att barn är meningen i alla andras liv.


    Det finns många som kommit ur bebisbubblan som fortfarande hävdar detta. Rätt sektliknande.
  • Anonym (gaia)

    Japp. Det är meningen med livet.

    Födas - reproducera - dö.

    Simple as that.

Svar på tråden Är meningen med livet att skaffa barn?