Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

    Hur få barn givmilda

    Vi har fyra barn och jag har försökt att inte ge bort sånt i present som jag vill ska vara gemensamt. Typiska såna saker är ju vinterleksaker som sparkar, stjärtlappar, åkmadrasser och såna saker som är stora, tar plats och man helt enkelt inte vill äga 4 stycken likadana hela tiden.

    Har barnen fått ha något som är enbart deras eget så har det antingen varit sånt som är litet och man ändå behöver flera av. T y p småbilar, fotbollar, gosedjur och liknande eller sånt som barnet i fråga är specifikt väldigt intresserat av, kommer vara rädd om och värdesätta högt. Då kan syskonen få vara avundsjuka och få något annat som de faktiskt är mer intresserade av.

    Sen har barnen blivit äldre och börjat spara till saker själva. Det de köper på egen hand får de givetvis ha helt för sig själva, med vissa undantag. Ena sonen sparade till ett ps4 och där sa jag redan innan han köpte det att givetvis är det ditt, du har företräde men är du inte hemma då får syskonen spela. Givetvis på egna kids-konton så de inte kan sabotera något för brorsan men att förvägra någon någonting bara för att man kan. Det är inte ok. Senare köpte lillebror ett nintendo switch och nu samsas de rätt bra om bägge dessa. Går ihop och köper spel och så.

    När det kommer till hur omtänksamma barnen är mot syskonen tror jag det är väldigt mycket hur de är som personer. Den äldre av sönerna har alltid från start tänkt på syskonen och så fort han fått något velat att vi ska köpa till syskonen också. Eller om han sett något på stan han vet att någon av syskonen vill ha har han velat köpa även om han inte får något själv. Syrrorna har bara haft fokus på sig själva och den yngre av sönerna är någonstans i mitten. Inte lika ego som syrrorna och inte lika osjälvisk som äldsta brorsan.

Svar på tråden Hur få barn givmilda