• sina86

    VFU förskola aktivitet

    Jag läser till förskollärare och har just nu vfu på en förskola, barnen är runt 3 år. Jag har som uppgift att utföra en aktivitet för en mindre grupp barn, 3-4 st. Inte så lång och inte så komplicerad. De flesta har inte svenska som modersmål och kan därför inte kommunicera särskilt mycket verbalt. Dom förstå dock det mesta. Har aldrig jobbat på en förskola förr. Tips på vad jag kan göra?

  • Svar på tråden VFU förskola aktivitet
  • Fillibom

    Jag skulle satsa på att göra någon utelek. Jag antar att ni har tillgång till någon utegård? Samla fina stenar, grenar, löv. Titta och jämför. Ev ta in löv och lägg på papper och måla.

  • Smultron93

    Använd spännande material. Det kan vara en pinne med ett snöre med en magnet på. Sedan gör du sångkort eller något liknande som du fäster ett gem på. Sedan kan barnen fiska upp kort en intaget och ni sjunger sångerna :). Finns även enkla tecken du kan använda dig av och hänvisa att det är bra då många av bannern inte har ett fullt utvecklat språk

  • Smultron93

    Du kan också göra en stor tärning av en låda eller likande där du skriver ut bilder på olika sånger. Sedan fäster du bilderna på träningen och barnen får kasta tärningen och ni sjunger om sången.

    Är förskollärare sedan 2016 så lite idéer har man kanske :)

Svar på tråden VFU förskola aktivitet