• Anonym (??)
    Fri 29 Nov 2019 09:26
    1691 visningar
    51 svar
    -1
    51
    1691

    Varför ska barn straffas för att deras föräldrar får ekonomiskt bistånd?

    Jag är ensamstående, arbetslös och har barn som bor hos mig varannan vecka.

    Jag har sökt ekonomiskt bistånd och fick då fylla i ett papper om jag eller mina barn har sparade pengar på banken. Vad spelar det för roll om jag sparat pengar till mina barn på banken? Ska jag behöva ta av deras sparade pengar och pengar från deras försäkringar innan jag har rätt till ekonomiskt bistånd? VARFÖR ska barn straffas pga sina föräldrars fattigdom?!

    Detta system är ju helt sjukt!!!

  • Svar på tråden Varför ska barn straffas för att deras föräldrar får ekonomiskt bistånd?
  • Anonym (skevt­)
    Sat 30 Nov 2019 21:07
    #31

    Fast... att spara till barnen om man inte själv har en buffert att ta av vid ekonomiska nedgångar blir ju också konstigt. Jämför om du skulle bidragit ekonomiskt med din inkomst till släkting med dålig ekonomi för att sedan hävda att skattemedel skulle täcka upp för att du själv inte har kvar de pengarna.
    Vi har t ex inte sparat till våra barn då vi haft begränsade ekonomiska marginaler i flera år och jag först på senare år börjat jobba heltid (deltidsjobb för att ha tid med dem när de är mindre, studier, make med arbetshindrande hälsoproblem, velat att barnen ska kunna gå i aktiviteter etc). Det känns inte jättelogiskt att vi indirekt ska bekosta sparande till barn för andra föräldrar som inte heller haft råd att spara. Jag utgår från att du inte haft råd eftersom du tydligen inte har några egna besparingar att ta av utan besöker söka försörjningsstöd när du blivit arbetslös. Varför behöver du över huvud taget försörjningsstöd om du har A-kassa och bara har barnen varannen vecka? Sitter du med för dyr bostad sedan en tidigare mycket högre lön,som du inte hunnit byta eller liknande?

    Hade barnen fått pengarna av någon annan hade jag mer förstått känslan men inte om man själv sparat pengarna.

  • Anonym (För jävlig­t!)
    Sat 30 Nov 2019 22:25
    #32
    -2
    Anonym (Anders) skrev 2019-11-29 09:39:45 följande:
    Om du vill lura dig till bidrag trots att du har pengar får du vara lite smartare. Du måste se till att du inte har tillgång till barnens pengar. Ge dom till den andre föräldern så att det inte syns hos dig. Ska man fuska med bidrag och sno pengar från oss andra skattebetalare så måste du bli lite smartare....
    Bara för att man hamnar i nöd och behöver bistånd ska man ju inte behöva stjäla sina barns besparingar som de kanske fått av släktingar, födelsedagar eller annat. Det om något borde vara straffbart. Barns pengar ska vara skyddade av såna här situationer. Tänk ett barn som bor hemma tills de är i 25 års åldern, pga nuvarande bostadsbrist och har ett sparande till bostadsrätt tex, så ska föräldrarna sno ungens pengar. Hutlöst!

    Förstår problematiken men det måste finnas skydd för sånt. Ingen annanstans är det lagligt att tömma nåns bankkonto...likaså en sambos pengar måste vara skyddade. Bara för man flyttar ihop vill man knappast dela sina pengar med nån. Ytterst sällsynt i vår tid om man inte skaffar barn. Bidragslagarna är helt sjuka!! Hur vettigt är det att utarma människor totalt. Vet ni hur lång tid det tar att komma tillbaks från total fattigdom? Det är i princip omöjligt om du inte får ett stort lån att ta dig tillbaks på fötter, något fattiga aldrig får tillgång till eftersom alla ekonomiska samhällstjänster är stängda om du väl blir sjuk och fattig. SJUKT SYSTEM!
  • Anonym (Reena­)
    Sat 30 Nov 2019 22:27
    #33
    +1
    Anonym (??) skrev 2019-11-29 09:45:36 följande:
    Alltså va?!

    Jag är inte ute efter att lura mig till bidrag. Det jag menar med min tråd är att barnens pengar är barnens pengar, inte mina eller någon annans.
    Pengarna är en del av familjens tillgångar.
  • Anonym (Reena­)
    Sat 30 Nov 2019 22:30
    #34
    +1
    Anonym (För jävligt!) skrev 2019-11-30 22:25:48 följande:
    Bara för att man hamnar i nöd och behöver bistånd ska man ju inte behöva stjäla sina barns besparingar som de kanske fått av släktingar, födelsedagar eller annat. Det om något borde vara straffbart. Barns pengar ska vara skyddade av såna här situationer. Tänk ett barn som bor hemma tills de är i 25 års åldern, pga nuvarande bostadsbrist och har ett sparande till bostadsrätt tex, så ska föräldrarna sno ungens pengar. Hutlöst!

    Förstår problematiken men det måste finnas skydd för sånt. Ingen annanstans är det lagligt att tömma nåns bankkonto...likaså en sambos pengar måste vara skyddade. Bara för man flyttar ihop vill man knappast dela sina pengar med nån. Ytterst sällsynt i vår tid om man inte skaffar barn. Bidragslagarna är helt sjuka!! Hur vettigt är det att utarma människor totalt. Vet ni hur lång tid det tar att komma tillbaks från total fattigdom? Det är i princip omöjligt om du inte får ett stort lån att ta dig tillbaks på fötter, något fattiga aldrig får tillgång till eftersom alla ekonomiska samhällstjänster är stängda om du väl blir sjuk och fattig. SJUKT SYSTEM!
    Så tycker du, så tycker inte de som ska betala bidragen till dem som redan har pengar. 
  • Sat 30 Nov 2019 22:35
    #35
    Anonym (.) skrev 2019-11-29 19:57:30 följande:

    Enligt vår bank är det helt ok förutsatt att man kan visa (om någon frågar) att pengarna har använts till barnet.


    ...och det var ju inte vad inlägget jag svarade på handlade om.
  • Anonym (XXX)
    Sun 1 Dec 2019 01:15
    #36
    +1
    Anonym (För jävligt!) skrev 2019-11-30 22:25:48 följande:
    Bara för att man hamnar i nöd och behöver bistånd ska man ju inte behöva stjäla sina barns 
    Förstår problematiken men det måste finnas skydd för sånt. Ingen annanstans är det lagligt att tömma nåns bankkonto...likaså en sambos pengar måste vara skyddade. Bara för man flyttar ihop vill man knappast dela sina pengar med nån. Ytterst sällsynt i vår tid om man inte skaffar barn. Bidragslagarna är helt sjuka!! Hur vettigt är det att utarma människor totalt. Vet ni hur lång tid det tar att komma tillbaks från total fattigdom? Det är i princip omöjligt om du inte får ett stort lån att ta dig tillbaks på fötter, något fattiga aldrig får tillgång till eftersom alla ekonomiska samhällstjänster är stängda om du väl blir sjuk och fattig. SJUKT SYSTEM!
    Fast det där förstod jag inte. Vaddå "komma tillbaka"? Jag levde så i många år. Hyresrätt, ingen bil, inget sparande.  Studiemedel, timanställningar, vikariat, ibland uppkomplettering hos soc när lönen inte nådde upp till socnormen. Det räckte för mig. Vad var det jag skulle "komma tillbaka" till? Sedan när jag fick högre inkomster, så var det ju bara en bonus. 
  • Anonym (Soc sekr)
    Sun 1 Dec 2019 09:56
    #37
    +1
    Anonym (Reena) skrev 2019-11-30 22:27:43 följande:
    Pengarna är en del av familjens tillgångar.
    Fast nej, det är det inte.
    Anonym (För jävligt!) skrev 2019-11-30 22:25:48 följande:
    Bara för att man hamnar i nöd och behöver bistånd ska man ju inte behöva stjäla sina barns besparingar som de kanske fått av släktingar, födelsedagar eller annat. Det om något borde vara straffbart. Barns pengar ska vara skyddade av såna här situationer. Tänk ett barn som bor hemma tills de är i 25 års åldern, pga nuvarande bostadsbrist och har ett sparande till bostadsrätt tex, så ska föräldrarna sno ungens pengar. Hutlöst!

    Förstår problematiken men det måste finnas skydd för sånt. Ingen annanstans är det lagligt att tömma nåns bankkonto...likaså en sambos pengar måste vara skyddade. Bara för man flyttar ihop vill man knappast dela sina pengar med nån. Ytterst sällsynt i vår tid om man inte skaffar barn. Bidragslagarna är helt sjuka!! Hur vettigt är det att utarma människor totalt. Vet ni hur lång tid det tar att komma tillbaks från total fattigdom? Det är i princip omöjligt om du inte får ett stort lån att ta dig tillbaks på fötter, något fattiga aldrig får tillgång till eftersom alla ekonomiska samhällstjänster är stängda om du väl blir sjuk och fattig. SJUKT SYSTEM!
    Man behöver inte heller "stjäla" sina barns pengar, reglerna är inte så så du kan lugna ner upprördheten lite

    Sen tar man självklart inte ett vuxet hemmaboende barns pengar, var får du det ifrån?

    Sen  undrar jag hur du tänker när du hävdar att det inte går att komma tillbaka från fattigdom med annat än ett stort lån? Det är så feltänkt som det kan bli, att låna tar dig snarare längre ner i fattigdomen.
  • Anonym (ej ekonom­)
    Sun 1 Dec 2019 10:03
    #38
    Anonym (Soc sekr) skrev 2019-11-29 21:38:03 följande:
    Tänk så många svar och inte ett enda rätt....nåja, smulpaj var nära i alla fall. smile1.gif

    TS: Nej, systemet är inte det minsta sjukt eftersom det inte är så att du ska ta barnens pengar att försörja dig med. Att man begär in uppgifter på era sparanden är inte konstigt, man gör en utredning av er ekonomiska situation.

    Såhär ligger det till: Barn får ha sparade medel upp till 15% av prisbasbeloppet. Barn kan också sommarjobba när de blir äldre och deras lön får de behålla utan att det påverkar familjens bistånd. Skulle barnen ha högre summor sparade än de 15% så KAN det påverka, men barnet ska inte försörja familjen utan i så fall ska det endast beräknas till deras egen del.
    Intressant...

    Har även små barn rätt till "sina" pengar?
    Jag hade för mig att barn inte kan teckna avtal förrän då blir 15 eller 16. Pengar är ett avtal med riksbanken.
    Var går det fel i mina tankar?
  • Anonym (Soc sekr)
    Sun 1 Dec 2019 10:14
    #39
    Anonym (ej ekonom) skrev 2019-12-01 10:03:43 följande:
    Intressant...

    Har även små barn rätt till "sina" pengar?
    Jag hade för mig att barn inte kan teckna avtal förrän då blir 15 eller 16. Pengar är ett avtal med riksbanken.
    Var går det fel i mina tankar?
    Nja, det är väl inte ett avtal på det viset. Många barn har ju bevisligen egna bankkonton, fondsparande osv. men strunt samma egentligen för här handlar det ju om villfarelsen att folk av någon anledning tror att man måste ta barnens sparade medel att försörja sig med när man söker ekonomiskt bistånd och så är det inte. Barn är inte försörjningsskyldig för sina föräldrar
  • sextio­talist
    Sun 1 Dec 2019 10:16
    #40
    Anonym (ej ekonom) skrev 2019-12-01 10:03:43 följande:

    Intressant...

    Har även små barn rätt till "sina" pengar?

    Jag hade för mig att barn inte kan teckna avtal förrän då blir 15 eller 16. Pengar är ett avtal med riksbanken.

    Var går det fel i mina tankar?


    Inte teckna avtal, men föräldrarna har inte med automatik tillgång till barnens pengar. Rör det om lite större belopp så brukar det finnas en förvaltare som beslutar om barnets pengar.
Svar på tråden Varför ska barn straffas för att deras föräldrar får ekonomiskt bistånd?