• GrabbarnaOchJag

    Slutat känna rörelse och hittar inga hjärtljud

    Förra helgen kände jag massor av rörelser (då vecka 16 nu vecka 17+0)

    Sedan i måndags så slutade det tvärt och jag har inte känt något på 5 dagar. Köpte en doppler för att lugna mig. Men hittar inga hjärtljud ????

    Vad gör jag nu?

  • Svar på tråden Slutat känna rörelse och hittar inga hjärtljud
  • Mortiscia80

    Det du borde ha gjort är så klart att uppsöka sjukvården redan i måndags, och det är väl fortfarande mitt råd.

  • trollhona

    Ring bvc omedelbart och be om en tid.
    Om du känner en minskning i fosterrörelser ska du alltid ringa bvc.

  • trollhona
    trollhona skrev 2019-11-29 17:45:42 följande:

    Ring bvc omedelbart och be om en tid.
    Om du känner en minskning i fosterrörelser ska du alltid ringa bvc.


    MVC menar jag uppenbarligen
  • Mortiscia80
    GrabbarnaOchJag skrev 2019-11-29 18:19:17 följande:

    Fast nån enstaka dag utan rörelse i vecka 16 känn ju inte så alarmerande? Hysteriskt att ringa första dagen.


    Det rekommenderas att man ska höra av sig när man märker markanta skillnader i fosterrörelser, oavsett om det är mer än vanligt eller mindre. En dag kan gott och väl räcka, nu är vi inne på fem dagar. Om fostret i vanliga fall rör sig väldigt mycket så gott som varje dag skulle jag vara väldigt orolig vid det här laget.
  • GrabbarnaOchJag
    Mortiscia80 skrev 2019-11-29 18:23:06 följande:

    Det rekommenderas att man ska höra av sig när man märker markanta skillnader i fosterrörelser, oavsett om det är mer än vanligt eller mindre. En dag kan gott och väl räcka, nu är vi inne på fem dagar. Om fostret i vanliga fall rör sig väldigt mycket så gott som varje dag skulle jag vara väldigt orolig vid det här laget.


    Det är mitt fjärde barn och jag vet att det är vanligt så här tidigt att man inte känner något på några dagar. Bebisen kan ju ligga med ryggen utåt tex. Men såklart blir man ändå orolig... Förstår att man inte blir tagen på allvar så här tidigt om man kontaktar vården, därför köpte jag en doppler
  • Daphodil
    Mortiscia80 skrev 2019-11-29 18:23:06 följande:

    Det rekommenderas att man ska höra av sig när man märker markanta skillnader i fosterrörelser, oavsett om det är mer än vanligt eller mindre. En dag kan gott och väl räcka, nu är vi inne på fem dagar. Om fostret i vanliga fall rör sig väldigt mycket så gott som varje dag skulle jag vara väldigt orolig vid det här laget.


    Nja, så tidigt behöver du inte känna varje dag. Det är först v 25 som du "ska" känna dagligen. Och rent krasst finns inte så mycket att göra om fostret mår dåligt i v 16.
  • Mortiscia80
    GrabbarnaOchJag skrev 2019-11-29 18:37:36 följande:
    Det är mitt fjärde barn och jag vet att det är vanligt så här tidigt att man inte känner något på några dagar. Bebisen kan ju ligga med ryggen utåt tex. Men såklart blir man ändå orolig... Förstår att man inte blir tagen på allvar så här tidigt om man kontaktar vården, därför köpte jag en doppler
    Ja, du verkar ju inte särskilt orolig så du får väl avvakta då istället.
  • Mortiscia80
    Daphodil skrev 2019-11-29 18:44:17 följande:
    Nja, så tidigt behöver du inte känna varje dag. Det är först v 25 som du "ska" känna dagligen. Och rent krasst finns inte så mycket att göra om fostret mår dåligt i v 16.
    Jag sa inte att man "ska" känna något utan det handlar om avvikelser från fostrets eget mönster. Känner man mycket rörelser varje dag och sedan inget på fem dagar.... Ja då är det kanske nåt fel. Om fostret dör i v. 16 så tar man ju ut det så klart.
  • Daphodil
    Mortiscia80 skrev 2019-11-29 18:52:04 följande:

    Jag sa inte att man "ska" känna något utan det handlar om avvikelser från fostrets eget mönster. Känner man mycket rörelser varje dag och sedan inget på fem dagar.... Ja då är det kanske nåt fel. Om fostret dör i v. 16 så tar man ju ut det så klart.


    Du skriver att TS borde sökt vård omedelbart. Min poäng är att det inte alls är bråttom eftersom fostret inte kan räddas så tidigt.
Svar på tråden Slutat känna rörelse och hittar inga hjärtljud