• Anonym (Sarah)

    Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?

    Jag och min man har lite av en diskussion hurvida de flesta bjuder på alkoholhaltig passande dryck till en fredag/lördag middag med vuxna gäster. Säg att man lagar till något extra när man väl har helgmiddagsgäster. Min man menar på att det inte alls är så att "de flesta" serverar vin el öl till middagen, medan jag menar på att det är trevligt och lite "festligare och godare" att göra det.

    Hur tycker ni?

    Vi är 38 år och bor strax utanför Stockholm. Alltså inte frågan om nån fest utan bara dryck till maten som är godare än vatten el läsk.

  • Svar på tråden Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?
  • Anonym (Frun i huset)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-02 13:20:32 följande:

    Vi har också haft sådana kompisar som er. Men de hade inget emot att dricka vin hemma hos oss.


    Både jag och min tycker att vin smakar gott, och om det serveras eller står framdukat, så är det klart att vi dricker ett glas eller två. Det är ju upp till er att bestämma vad det bjuds på. Jag kan ha trevligt utan alkohol också om det är så.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-02 17:01:48 följande:
    Både jag och min tycker att vin smakar gott, och om det serveras eller står framdukat, så är det klart att vi dricker ett glas eller två. Det är ju upp till er att bestämma vad det bjuds på. Jag kan ha trevligt utan alkohol också om det är så.
    Precis, vi bestämmer. Och när man då bjuder och folk tar för sig, men sedan inte bjuder tillbaka, ja då har fått sina chanser. 
  • Anonym (Frun i huset)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-02 19:35:06 följande:

    Precis, vi bestämmer. Och när man då bjuder och folk tar för sig, men sedan inte bjuder tillbaka, ja då har fått sina chanser. 


    Tycker det är så tråkigt med den där något för något mentaliteten. Typ, om jag bjuder på en middag som kostar 300 kr så förväntas du bjuda på en som kostar lika mycket. Du står för din bjudning och dina vänner för sina. Så länge ni har trevligt tillsammans så betyder väl val av dryck på bordet inte allt i världen....eller? Det kanske var dina vänner som valde bort er och inte tvärtom?
  • Pilsner
    Anonym (Märkligt) skrev 2019-11-29 18:56:40 följande:

    Även om det skulle vara en middag mitt i veckan


    Ja. Pilsner!
  • Pope Joan II
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-01 14:24:03 följande:
    Precis. De flesta frågar inte utan nöjer sig med det som står på bordet. Blir också billigast så för oss.
    Och ännu billigare blir det om ni avstår från att bjuda hem gäster.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-02 21:57:22 följande:
    Tycker det är så tråkigt med den där något för något mentaliteten. Typ, om jag bjuder på en middag som kostar 300 kr så förväntas du bjuda på en som kostar lika mycket. Du står för din bjudning och dina vänner för sina. Så länge ni har trevligt tillsammans så betyder väl val av dryck på bordet inte allt i världen....eller? Det kanske var dina vänner som valde bort er och inte tvärtom?
    Nu var det inte bara detta som gjorde att de uppfattades som snåla. Men självklart står man för sin egen bjudning, man lägger ribban precis så högt man vill. Men att bli bortbjuden en lördagskväll och bli bjuden på kranvatten, fast man vet att både gäster samt värdparet tycker om vin till maten, det är snålt, i mina ögon.

    Men du har rätt, vi väljer, och vi valde bort dom som vänner.
  • Anonym (Bea)
    Panduro skrev 2019-12-02 14:30:04 följande:
    Ja. Att prata nedvärderande om dina svärföräldrar som inte gillar vin till det franska köket, och dessutom inte gillar mögelost känns väldigt otrevligt.
    Men att klaga på maten eller ställa sig och laga om maten, vilket tydligen svärföräldrarna gör, är trevligt?
  • Panduro
    Anonym (Bea) skrev 2019-12-03 08:25:23 följande:

    Men att klaga på maten eller ställa sig och laga om maten, vilket tydligen svärföräldrarna gör, är trevligt?


    Nä, det är det naturligtvis inte. Svärföräldrarna är ju dock inte här, så jag ser ingen mening med att skälla på dem. Men personligen skulle jag också kunna göra så, men bara hos mina egna föräldrar.
  • Elin P

    Om gästerna inte kör bil så  känns det trevligt att bjuda på vin/öl tycker jag. Men det är absolut inget måste. Dock bor vi lite utanför stan och kommer någon till oss är det ofta med bil.

  • Anonym (Ja)

    Vi känner de vi umgås med och alla vill gärna bli serverade öl och vin så det är en icke-fråga för vår del.
    Middagsbjudning=alkohol. Vardag som lördag.

  • Anonym (Frun i huset)
    Pope Joan II skrev 2019-12-03 07:42:21 följande:

    Och ännu billigare blir det om ni avstår från att bjuda hem gäster.


    Nu ska du inte vara näsvis. Självklart bjuder vi hem våra vänner. I vår umgängeskrets behöver vi inte dricka alkohol för att ha trevligt i varandras sällskap. Det skojas friskt ändå. Trist att så många måste ty sig till alkohol för att våga öppna upp och bjuda på sig själva.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-03 17:31:33 följande:
    Nu ska du inte vara näsvis. Självklart bjuder vi hem våra vänner. I vår umgängeskrets behöver vi inte dricka alkohol för att ha trevligt i varandras sällskap. Det skojas friskt ändå. Trist att så många måste ty sig till alkohol för att våga öppna upp och bjuda på sig själva.
    Fast du har själv skrivit att det är för att det är för dyrt med alkohol, samt att folk super annars. Vilket får mig att undra över vilka ni bjuder. Och att ni själva dricker hos andra, är det för att ni inte kan ha trevligt annars?

  • Anonym (Frun i huset)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-03 17:37:48 följande:

    Fast du har själv skrivit att det är för att det är för dyrt med alkohol, samt att folk super annars. Vilket får mig att undra över vilka ni bjuder. Och att ni själva dricker hos andra, är det för att ni inte kan ha trevligt annars?


    Det är som sagt upp till värdparet att avgöra vad det ska bjudas på. Vin kan vara gott, men är inte en förutsättning för att ha en angenäm bjudning. Tycker det verkar som om du har lite problem med alkoholen när du hela tiden propsar på att det ska vara vin och öl på bordet till era bjudningar. Ett varningstecken!
  • sextiotalist
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-02 16:58:27 följande:

    Vi bor nog inte i samma kommun eller stad. Känner ingen Ove.


    Oops, tom jag som inte följer en viss serie vet vem Ove är.
  • Anonym (Frun i huset)
    sextiotalist skrev 2019-12-03 21:08:13 följande:

    Oops, tom jag som inte följer en viss serie vet vem Ove är.


    Jasså, ska man känna honom? Är det en kändis?
  • sextiotalist
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-03 21:57:28 följande:

    Jasså, ska man känna honom? Är det en kändis?


    Ove är snåljåpen i serien Solsidan, om man vill beskriva en snål person är det inte alls ovanligt att man refererar till Ove i denna serie. Exakt som det refererades till.
  • Anonym (lufs)

    Personligen skulle jag aldrig bjuda på middag utan att erbjuda vin eller öl till. Det tycker jag bara är en naturlig del av en måltid. Jag dukar ett vinglas och ett vattenglas till varje gäst. 

    Jag skulle likaså tycka det var väldigt märkligt att komma på middag hos vänner och inte bli erbjuden vin till maten. 

  • Kverulant67
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-03 19:03:18 följande:
    Det är som sagt upp till värdparet att avgöra vad det ska bjudas på. Vin kan vara gott, men är inte en förutsättning för att ha en angenäm bjudning. Tycker det verkar som om du har lite problem med alkoholen när du hela tiden propsar på att det ska vara vin och öl på bordet till era bjudningar. Ett varningstecken!
    Jag vet inte varför det skulle ett varningstecken? Det flesta svenskar dricer vin till maten en lördagkväll om man äter något festligare, detta har inget med alkoholproblem att göra utan att dt helt enkelt är godare till maten!

    Det har absolut inget att man inte skulle ha skoj med sina vänner att göra nykter utan helt enkelt att det är godare til maten!

    Det är ju verligen "lök på laxen" att fixa en festmåltid av det finare slaget och till det bjuda på juice....

    Jag är 50+ och har varit på en herrans massa middagar hos olika personer. Jag kan inte minnas att jag än enda gång inte fått alkohol till maten om det varit en fredag eller lördag!
  • hammarhajen
    Anonym (Frun i huset) skrev 2019-12-03 19:03:18 följande:
    Det är som sagt upp till värdparet att avgöra vad det ska bjudas på. Vin kan vara gott, men är inte en förutsättning för att ha en angenäm bjudning. Tycker det verkar som om du har lite problem med alkoholen när du hela tiden propsar på att det ska vara vin och öl på bordet till era bjudningar. Ett varningstecken!
    Snarare ett varningstecken när man måste undvika och plocka bort något som är en naturlig del av en lite festligare middag. Har man inga alkoholproblem kan man ju dricka ett glas eller två och nöja sig, precis som man kan hoppa över utan bekymmer om man kör eller jobbar jour eller något. 
Svar på tråden Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?