• Anonym (Orimligt)

    Svärföräldrarnas regler för rökning

    Vi ska fira jul hemma hos mannens föräldrar. Vi ska vara där från dagen före julafton till juldagen. Det är dock ett problem och det är svärföräldrarnas regler för rökning. Jag har inga problem med de restriktioner som finns runt rökningen och köper även den skärpta lag som kom i somras om rökning på allmänna platser, men mina svärföräldrar har sedan 5-6 år tillbaka tagit det ännu längre...

    När man är hos dem förbjuder de att man kommer in innan det gått en halvtimme efter att man rökt. Det är ju helt orimligt. När jag och/eller dottern går ut och röker måste vi alltså vänta en halvtimme innan vi får komma in i lägenheten igen...

    Det är första gången på några år som vi ska övernatta där och förra gången hade jag slutat röka och vår dotter inte börjat varför det inte var något problem den gången.

    Självklart har de rätt till sina regler i deras eget hem, men är det rimligt och ska vi acceptera detta? Jag har lust att styra om planerna och på vår höjd bara vara där över dagen. Men de bor ganska långt ifrån oss och det känns ovärt att sitta i bilen flera timmar på julafton. Någon som varit med om liknande regler?

  • Svar på tråden Svärföräldrarnas regler för rökning
  • Anonym (Allergisk)

    Deras hem-deras regler. Passar det inte så åk inte dit alls. Här hade ni inte kommit in öht kan jag tillägga. Man stinker rök fast det gått en halvtimme. Jag är vansinnigt allergisk mot cigarettrök så jag har tom förbjudit en hantverkare som stod och rökte i vår trädgård.

  • Barbro45

    Deras hem, deras regler, det är inte mycket att säga om. Kanske det vill att röklukten ska försvinna från kläderna innan ni går in. Det bör dock kunna lösas med en särskild rökjacka. Om inte det räcker för dem så är det bara för er att antingen anpassa er eller korta av besöket alternativt att övernatta på hotell.

  • Anonym (Jenny)

    De bestämmer i sitt hem.

    Finns flera alternativ. Avboka och fira jul på varsitt håll. Svärisarna får komma till er istället. Ni åker dit men bor på hotell/pensionat. Du och dottern bär nikotinplåster i två dygn.

  • Anonym (J)

    Hur menar du att inte acceptera? Ska du tränga in dig i deras hem med våld?

    Du får tacka nej och stanna hemma .

  • Anonym (kkk)
    Anonym (Orimligt) skrev 2019-11-29 21:07:07 följande:

    Vi ska fira jul hemma hos mannens föräldrar. Vi ska vara där från dagen före julafton till juldagen. Det är dock ett problem och det är svärföräldrarnas regler för rökning. Jag har inga problem med de restriktioner som finns runt rökningen och köper även den skärpta lag som kom i somras om rökning på allmänna platser, men mina svärföräldrar har sedan 5-6 år tillbaka tagit det ännu längre...

    När man är hos dem förbjuder de att man kommer in innan det gått en halvtimme efter att man rökt. Det är ju helt orimligt. När jag och/eller dottern går ut och röker måste vi alltså vänta en halvtimme innan vi får komma in i lägenheten igen...

    Det är första gången på några år som vi ska övernatta där och förra gången hade jag slutat röka och vår dotter inte börjat varför det inte var något problem den gången.

    Självklart har de rätt till sina regler i deras eget hem, men är det rimligt och ska vi acceptera detta? Jag har lust att styra om planerna och på vår höjd bara vara där över dagen. Men de bor ganska långt ifrån oss och det känns ovärt att sitta i bilen flera timmar på julafton. Någon som varit med om liknande regler?


    Ja det är väl rimligt? 

    Men du hade slutat röka men röker alltså igen? Då vet du också skillnaden, att det är hundra gånger enklare om du inte röker + förstås alla medicinska och ekonomiska fördelar.
    Den stora grejen som rökare inte brukar fatta är att det luktar rök om dem fast de inte tror det själva. Därför tycker nog dina svärisar att ni får vänta en halvtimme innan ni går in igen. Men, eftersom du varit rökfri måste du kunna inse att det luktar om andra som rökt när du själv inte gjort det? 
  • Anonym (Minja)

    Hur många cigaretter röker ni på en dag då, det är väl bara att dra ner lite? Efter att ni rökt måste ni ju inte sitta i bilen heller, klä på er ordentligt och ta en halvtimmes promenad bara. Då går tiden fort. Kanske kan ni komma överens om att ni tar på en annan jacka så kanske ni kan dra ner lite på halvtimmen om den besvärar er väldigt.

    Annars är det faktiskt så att andras rätt att slippa röklukt i sitt hem går före er rätt att röka. Om ni vill vara gäster i deras hem så får ni acceptera, annars tacka nej och fira jul hemma eller någon annanstans.

  • Anonym (Dumt)

    Ja vissa människor är tyvärr totalt knäppa gällande cigg. Oftast skulle jag bara säga att undvika sådana människor med det gäller ju ändå dina svärföräldrar.

    Försök hitta någon lösning. Prata med svärisarna om alternativa lösningar, t.ex. om ni kan ha med er en extra jacka för när ni röker och sedan noga tvättar händerna när ni kommer in. Hur många cigg per dag röker ni? Finns det någon möjlighet att skära ned till några få cigg bara under den korta tid ni är där så att ni kan stå ute?

    Annars får du väl helt enkelt förklara för dom att du inte tänker spendera flera timmar utomhus på julafton på grund av deras korkade regler och att du och dottern därför inte kommer besöka dom över jul längre.

Svar på tråden Svärföräldrarnas regler för rökning