• Sat 30 Nov 2019 01:43
    355 visningar
    4 svar
    4
    355

    Psoriasis guttat - ngn som haft/har info?

    Hej,

    Jag fick steptokocker A i livmodern förra månaden och kort efter det fick jag psoriasis guttat.

    Har prickar/fläckar över hela kroppen sedan en månad och det bara fortsätter att komma mer och det ser mer rödflammigt ut. Plågas oerhört mycket av det nu; kliar JÄTTE mkt, svider efter jag smörjt.

    Står inte ut mer. Jag träffade en husläkare för några veckor sen och avstod kortisoner då jag ammar och smörjer regelbundet med naftalankräm men ser ingen förbättring. Läkaren jag träffade sa att guttat som jag fick är självläkande. Kan det verkligen stämma? Någon som haft/har detta?

  • Svar på tråden Psoriasis guttat - ngn som haft/har info?
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 30 Nov 2019 15:28
    #1

    Det kan gå över spontant, men sannolikheten är stor att du får gå runt och lida under lång tid utan korrekt behandling. Ljusbehandling hjälper ofta bra vid den guttata formen. Be om en remiss till hudkliniken eller skriv en egenremiss.

  • Sat 30 Nov 2019 16:26
    #2
    Mascaraklumpar skrev 2019-11-30 15:28:18 följande:

    Det kan gå över spontant, men sannolikheten är stor att du får gå runt och lida under lång tid utan korrekt behandling. Ljusbehandling hjälper ofta bra vid den guttata formen. Be om en remiss till hudkliniken eller skriv en egenremiss.


    Tack för svar..när jag läst om ljusbehandling står det att det finns risk för hudcancer och därför är jag något rädd för det. Vet du hur länge man bör vänta för att det ska gå över spontant?
  • Mascar­aklump­ar
    Sat 30 Nov 2019 18:20
    #3
    SweetJune skrev 2019-11-30 16:26:38 följande:

    Tack för svar..när jag läst om ljusbehandling står det att det finns risk för hudcancer och därför är jag något rädd för det. Vet du hur länge man bör vänta för att det ska gå över spontant?


    Alltså, man "bör" inte vänta eftersom sannolikheten är stor att det blir långvarigt. En viss risk för hudcancer finns det alltid när man utsätts för uv-strålning, men vid ljusbehandlingen anpassas dosen till vilken hudtyp man har och trappas långsamt upp från en väldigt låg dos, så att man inte bränner sig. Man kan jämföra det med att åka på en solsemester där man beter sig väldigt förnuftigt och ser till att aldrig utsätta sig för mer sol än huden klarar av. En sådan resa innebär också en ökad risk jämfört med någon som aldrig vistas i solen över huvud taget, men det handlar om en LITEN riskökning - så pass att de flesta av oss ser den som försumbar.
  • Sat 30 Nov 2019 20:13
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2019-11-30 18:20:49 följande:

    Alltså, man "bör" inte vänta eftersom sannolikheten är stor att det blir långvarigt. En viss risk för hudcancer finns det alltid när man utsätts för uv-strålning, men vid ljusbehandlingen anpassas dosen till vilken hudtyp man har och trappas långsamt upp från en väldigt låg dos, så att man inte bränner sig. Man kan jämföra det med att åka på en solsemester där man beter sig väldigt förnuftigt och ser till att aldrig utsätta sig för mer sol än huden klarar av. En sådan resa innebär också en ökad risk jämfört med någon som aldrig vistas i solen över huvud taget, men det handlar om en LITEN riskökning - så pass att de flesta av oss ser den som försumbar.


    Tack då är jag med. Hudläkaren som jag träffade var inte alls bra. Hon sa att jag inte kan göra ljusbehandling då jag har bebis men jag ska väl kunna gå o ha med mig ett litet barn, det handlar om några minuter o han kan sitta i vagn. Undvek kortisonkrämer pga amning men det är så mkt nu över hela kroppen att d hade ändå inte gått att smörja. Tror du det är lång tid för att få remiss till hudklinik/påbörja ljusbehandling?
Svar på tråden Psoriasis guttat - ngn som haft/har info?