• Anonym (Mamma)

    Sonen jobbigt i skolan

    Har en son på 12, går i 6:an. Han tycker skolan rent ut sagt är skittråkig. Varje dag är vi osäkra på om han kommer komma iväg.

    Nu till det som ger honom ännu mer ont i magen....dags för Luciatåg. Är hans klass som ska vara med fick precis inbjudan så ska vara i kyrkan och föräldrar till alla elever på skolan är bjudna... Får han låta bli att vara med? Någon som vet vad som gäller?

  • Svar på tråden Sonen jobbigt i skolan
  • Anonym (Elisabeth)

    Om ni pratar med skolan om hur sonen mår inför luciatåget har jag svårt att tro annat än att han slipper gå med i själva luciatåget. Om sonen generellt mår dåligt av skolan bör ni ju ha ett samtal med skolan ändå. Dels är det ju vikstigt att de känner till situationen och dels kanske det finns möjliga lösningar.

  • Panduro

    Jag vet inte vad som gäller, men ser inget problem med att hålla honom hemma under luciafirandet eftersom han inte missar någon undervisning. Så låt honom vara hemma!

  • Panduro

    Jag vet inte vad som gäller, men ser inget problem med att hålla honom hemma under luciafirandet eftersom han inte missar någon undervisning. Så låt honom vara hemma!

  • Rebecca1987

    Om luciatåget är under skoltid så måste han vara där. Men kan inte tvingas till att vara med i luciatåget.

  • Anonym (Lärare)

    Utan mycket mer information att gå på så låter det väldigt mycket som curling. Buhu, skolan är tråkig! Jaha, men resten av livet blir inte så kul det heller, särskilt om man fått lära sig att det är ok att ge upp och skita i allt som är lite jobbigt. Hur svårt ska det vara att gå längst bak i ett luciatåg och mima? Ingen kommer att glo särskilt mycket på varken den ena eller andra personen, utom lucian då förstås, så jag tror ärligt talat att han överlever även den där pärsen.

  • Anonym (Också lärare)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-11-30 09:45:03 följande:

    Utan mycket mer information att gå på så låter det väldigt mycket som curling. Buhu, skolan är tråkig! Jaha, men resten av livet blir inte så kul det heller, särskilt om man fått lära sig att det är ok att ge upp och skita i allt som är lite jobbigt. Hur svårt ska det vara att gå längst bak i ett luciatåg och mima? Ingen kommer att glo särskilt mycket på varken den ena eller andra personen, utom lucian då förstås, så jag tror ärligt talat att han överlever även den där pärsen.


    Jag håller med här faktiskt. Av någon anledning ser sig föräldrar har rätt i att tycka och bestämma kring barnens vistelse i både förskola och skola. Låt bli. Mår han dåligt får han ta det med sina lärare och läraren tar det med sin elev.
  • Anonym (au)
    Anonym (Lärare) skrev 2019-11-30 09:45:03 följande:

    Utan mycket mer information att gå på så låter det väldigt mycket som curling. Buhu, skolan är tråkig! Jaha, men resten av livet blir inte så kul det heller, särskilt om man fått lära sig att det är ok att ge upp och skita i allt som är lite jobbigt. Hur svårt ska det vara att gå längst bak i ett luciatåg och mima? Ingen kommer att glo särskilt mycket på varken den ena eller andra personen, utom lucian då förstås, så jag tror ärligt talat att han överlever även den där pärsen.


    Det är skillnad på att tycka skolan är "skittråkig" och att riskera att bli hemmasittare.
    När ett barn knappt kommer iväg till skolan finns det säkert ett bakomliggande problem, kanske en diagnos som ADHD eller autism. Skolan är ju  anpassad efter majoriteten som klarar av hur den är uppbyggd. Jag säger inte att ts son har dessa problem, men att inte ens kunna vara med i luciatåget, som inte är skola, säger ganska mycket.
    Ts om jag var du hade jag försökt få en remiss till BUP för ev utredning. Det går att få anpassad skolgång.
  • Anonym (Angela)
    Anonym (Också lärare) skrev 2019-11-30 11:24:59 följande:

    Jag håller med här faktiskt. Av någon anledning ser sig föräldrar har rätt i att tycka och bestämma kring barnens vistelse i både förskola och skola. Låt bli. Mår han dåligt får han ta det med sina lärare och läraren tar det med sin elev.


    Fast barnens tider i förskolan är ju baserat på föräldrarnas behov?
  • Anonym (Också lärare)
    Anonym (Angela) skrev 2019-11-30 11:42:43 följande:

    Fast barnens tider i förskolan är ju baserat på föräldrarnas behov?


    Ja men det var inte det jag syftade på. Jag menade att föräldrar tycker sig ha rätt att lägga sig i verksamheternas innehåll både i skola och förskola.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (au) skrev 2019-11-30 11:29:52 följande:
    Det är skillnad på att tycka skolan är "skittråkig" och att riskera att bli hemmasittare.
    När ett barn knappt kommer iväg till skolan finns det säkert ett bakomliggande problem, kanske en diagnos som ADHD eller autism. Skolan är ju  anpassad efter majoriteten som klarar av hur den är uppbyggd. Jag säger inte att ts son har dessa problem, men att inte ens kunna vara med i luciatåget, som inte är skola, säger ganska mycket.
    Ts om jag var du hade jag försökt få en remiss till BUP för ev utredning. Det går att få anpassad skolgång.
    Ja det är skillnad, ja elever kan ha diagnoser men som du själv påpekar så är det ju inte ens det vi diskuterar här. TS skriver inte särskilt detaljerat, om en diagnos fanns i botten eller en utredning aktuell hade det kanske redan nämnts. En helt vanlig elev som inte går i skolan för att det är tråkigt och föräldrarna (!) sitter och funderar på om han kommer iväg, då känns det som om maktbalansen i hemmet inte riktigt är där den ska.

    Du har fel om luciatåget däremot. Det tillhör inte undervisningen, men det betyder inte att man har rätt att skolka. Vill man inte delta befinner man sig på plats i publiken om inte annat. För övrigt finns det väldigt många killar som helst skulle slippa detta, det säger inte om varken trivsel eller mående i övrigt.
Svar på tråden Sonen jobbigt i skolan