• Anonym (Anony­m)
    Sat 30 Nov 2019 17:20
    350 visningar
    8 svar
    8
    350

    Kan mitt jobb få reda på att jag sökt hjälp?

    Hej


    Har efter år med svår ångest bestämt mig för att söka hjälp hos vuxenpsykiatrin. Detta är inget som mitt jobb vet om, varken att jag mår dåligt eller att jag sökt hjälp. Och jag vill gärna behålla det så.


    Min fråga är om min chef kan få reda på att jag går på psykoterapi? Det kommer ge mig oerhörd ångest att någon annan vet om detta då jag inte visar dessa sidor på mitt jobb. 

  • Svar på tråden Kan mitt jobb få reda på att jag sökt hjälp?
  • Sat 30 Nov 2019 17:26
    #1

    Nej, det skall inte vara möjligt. Sedan är det ju så att man många gånger mår bättre av att kunna vara öppen med sina psykiska problem, att själva döljandet kan bidra till ökad ångest. Men: ingen skall kunna få reda på att du går dit och varför.

  • Anonym (Tips från coache­n)
    Sat 30 Nov 2019 17:36
    #2

    Absolut inte! All vårdpersonal har tystnadsplikt!

  • Anonym (E)
    Sat 30 Nov 2019 17:38
    #3

    Vem tänkte du skulle meddela detta? Nej, så länge ingen ser dig på mottagningen och tar upp det med jobbet kommer ingen att veta. Även om någon skulle se dig så är det ytterst få som skulle berätta det vidare.

  • Anonym (A)
    Sun 1 Dec 2019 12:56
    #4
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2019-11-30 17:36:05 följande:
    Absolut inte! All vårdpersonal har tystnadsplikt!
    Så är det.
  • Tue 3 Dec 2019 00:16
    #5

    Nej arbetsgivaren får inte reda på det. Behöver du vara sjukskriven finns alt minimalt läkarintyg att få utskrivet där det bara framgår under vilken tid du är sjukskriven. Inte under vilken diagnos. Blir du borta länge är arbetsgivaren skyldig att upprätta en rehabplan.

    Du väljer själv vad du berättar i förtroende till din närmsta chef.

  • Anonym (Ella)
    Tue 3 Dec 2019 07:03
    #6
    Flaffy skrev 2019-12-03 00:16:12 följande:

    Nej arbetsgivaren får inte reda på det. Behöver du vara sjukskriven finns alt minimalt läkarintyg att få utskrivet där det bara framgår under vilken tid du är sjukskriven. Inte under vilken diagnos. Blir du borta länge är arbetsgivaren skyldig att upprätta en rehabplan.

    Du väljer själv vad du berättar i förtroende till din närmsta chef.


    I sjukintyget framgår dock vilken läkare som sjukskrivit och vart läkaren arbetar. Så där skulle det framgå att ts är i kontakt med vuxenpsykiatrin.

    Men ts det är många som har kontakt med psykiatrin idag och jag tror knappast chefen skulle göra en grej av det. Jag har själv varit inskriven hos psykiatrin i många år och haft flertalet olika chefer och behövt vara sjukskriven i omgångar men inte en enda chef har brytt sig om att det varit en läkare från psykiatrin som sjukskrivit mig. Jag har dock som flaffy skriver valt att anpassa mina sjukintyg. Jag har också valt att inte ha med min läkare i rehab processen.

    Men som svar på din egentliga fråga så nej. Din chef kommer inte få veta att du går där.
  • Anonym (Ella)
    Tue 3 Dec 2019 07:03
    #7
    Flaffy skrev 2019-12-03 00:16:12 följande:

    Nej arbetsgivaren får inte reda på det. Behöver du vara sjukskriven finns alt minimalt läkarintyg att få utskrivet där det bara framgår under vilken tid du är sjukskriven. Inte under vilken diagnos. Blir du borta länge är arbetsgivaren skyldig att upprätta en rehabplan.

    Du väljer själv vad du berättar i förtroende till din närmsta chef.


    I sjukintyget framgår dock vilken läkare som sjukskrivit och vart läkaren arbetar. Så där skulle det framgå att ts är i kontakt med vuxenpsykiatrin.

    Men ts det är många som har kontakt med psykiatrin idag och jag tror knappast chefen skulle göra en grej av det. Jag har själv varit inskriven hos psykiatrin i många år och haft flertalet olika chefer och behövt vara sjukskriven i omgångar men inte en enda chef har brytt sig om att det varit en läkare från psykiatrin som sjukskrivit mig. Jag har dock som flaffy skriver valt att anpassa mina sjukintyg. Jag har också valt att inte ha med min läkare i rehab processen.

    Men som svar på din egentliga fråga så nej. Din chef kommer inte få veta att du går där.
  • Glinda från Oz
    Tue 3 Dec 2019 12:43
    #8

    All vård är sekretessbelagd, de kommer inte ringa upp din chef, din mamma eller någon annan 

Svar på tråden Kan mitt jobb få reda på att jag sökt hjälp?