• Anonym (Hanna­)
    Sun 1 Dec 2019 13:58
    822 visningar
    48 svar
    48
    822

    Jag betalar för IVF. Vad händer om han lämnar mig?

    Hej!

    Min pojkvän har inte råd till IVF (Vill ej gå in på varför). Jag har god ekonomi och kan nu tänka mig att betala själv. Vad händer om han lämnar mig efter en IVF? Förlorar jag då resterande pengar?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Jag betalar för IVF. Vad händer om han lämnar mig?
  • Anonym (E)
    Sun 1 Dec 2019 14:02
    #1

    Vad menar du med att om han lämnar dig ?efter en ivf?? Har ni gjort ivf så får ni givetvis inte tillbaka pengarna bara för att ni sedan går isär.

  • Anonym (Hanna­) Trådstartaren
    Sun 1 Dec 2019 14:05
    #2
    Anonym (E) skrev 2019-12-01 14:02:59 följande:

    Vad menar du med att om han lämnar dig ?efter en ivf?? Har ni gjort ivf så får ni givetvis inte tillbaka pengarna bara för att ni sedan går isär.


    Jag fattar. Men tänk vad fruktansvärt om jag betalar 70 000 kr och han lämnar mig innan första behandlingen eller efter första behandlingen! Det finns inga garantier!
  • Anonym (?)
    Sun 1 Dec 2019 14:13
    #3
    +2
    Anonym (Hanna) skrev 2019-12-01 14:05:59 följande:

    Jag fattar. Men tänk vad fruktansvärt om jag betalar 70 000 kr och han lämnar mig innan första behandlingen eller efter första behandlingen! Det finns inga garantier!


    Varför göra IVF om erat förhållande redan är dåligt?
  • Anonym (Hanna­) Trådstartaren
    Sun 1 Dec 2019 14:15
    #4
    Anonym (?) skrev 2019-12-01 14:13:10 följande:

    Varför göra IVF om erat förhållande redan är dåligt?


    Det finns inga garantier även i ett bra förhållande. Vårt förhållande är inte sämre än någon annans. Men det känns ändå läskigt, såklart. Jag är inte naiv.
  • Sun 1 Dec 2019 14:22
    #5
    +1
    Anonym (Hanna) skrev 2019-12-01 14:05:59 följande:

    Jag fattar. Men tänk vad fruktansvärt om jag betalar 70 000 kr och han lämnar mig innan första behandlingen eller efter första behandlingen! Det finns inga garantier!


    Ett råd i all välmening; Är man så osäker på sitt förhållande ska man absolut inte göra IVF. Det är slitigt både fysiskt och psykiskt, och man bör gå in i det som ett gemensamt projekt om man öht ska orka.

    Men ja, har du betalat för ett paket med 3 behandlingar så är du av med pengarna, även om det bara blir en behandling.
  • Anonym (?)
    Sun 1 Dec 2019 14:26
    #6
    BuoBä skrev 2019-12-01 14:22:52 följande:

    Ett råd i all välmening; Är man så osäker på sitt förhållande ska man absolut inte göra IVF. Det är slitigt både fysiskt och psykiskt, och man bör gå in i det som ett gemensamt projekt om man öht ska orka.

    Men ja, har du betalat för ett paket med 3 behandlingar så är du av med pengarna, även om det bara blir en behandling.


    TS kommer inte ens få göra IVF om förhållandet är osäkert. Det görs alltid en utredning om förhållandet innan en IVF.
  • Anonym (Louis­e)
    Sun 1 Dec 2019 14:26
    #7
    +1

    Är det något särskilt som hänt som gör att du tänker dessa tankar?

    Ja alla förhållanden kan ta slut, det finns inga garantier. Men att du sitter och funderar på det, samt tänker på de pengar du isåfall "förlorar", är för mig svårt att förstå.

    Strunta i IVF då, tills ni kan betala hälften var? Kan han ta lån, från banken eller tex sina föräldrar?

  • Sun 1 Dec 2019 14:28
    #8
    Anonym (?) skrev 2019-12-01 14:26:03 följande:

    TS kommer inte ens få göra IVF om förhållandet är osäkert. Det görs alltid en utredning om förhållandet innan en IVF.


    Nja, vi gick privat och det var aldrig någon som frågade särskilt ingående om vårt förhållande. Men vi hade iofs varit gifta i 10+ år...
  • Anonym (K)
    Sun 1 Dec 2019 14:34
    #9

    Fråga kliniken? Kan du gå vidare med donator i så fall?

    Om du åker till Danmark till exempel från början ?

    ( Är du samma TS med sin yngre studentpojkvän och med exman som hade huset som enskild egendom osv. är det bättre att skippa IVF planerna. )

  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Sun 1 Dec 2019 14:36
    #10

    TS, varför kostar det er så mycket pengar? Jag hade för mig att det skulle vara mycket billigare via sjukvården? Eller har ni inte varit dit, och varför inte isf?

Svar på tråden Jag betalar för IVF. Vad händer om han lämnar mig?