• Anonym (Hanna)

    Kommer jag få göra IVF?

    Är singel och börjar närma mig 40, har ett barn sedan tidigare som jag gärna vill hinna skaffa syskon till. Jag har funderingar på att göra IVF som ensamstående, men är sjukskriven och har varit det ett tag. Så min fråga är om man får göra IVF när man är sjukskriven och har ett barn redan?

  • Svar på tråden Kommer jag få göra IVF?
  • Anonym (M)

    Antagligen inte då du har ett biologiskt barn, ingen inkomst eller partner. Då får du nog bekosta det själv.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (M) skrev 2019-12-01 15:16:30 följande:

    Antagligen inte då du har ett biologiskt barn, ingen inkomst eller partner. Då får du nog bekosta det själv.


    Får man göra det privat då, finns det inte regler för privat IVF också?
  • Anonym (R)

    Nej. Åldersgränsen är i Sverige på många håll 40 år och det är dessutom kötid upp till flera år. Det görs dessutom en psykosocialutredning av dig där de kollar bland annat dina sjukjournaler och ekonomi. Har man redan barn sedan innan får man dessutom betala behandlingarna själv.

    Din enda chans är att vända dig utomlands. Där har du alla möjligheter. Men du kommer även då behövs betala själv och helst bör du låta bli att berätta om sjukskrivningen annars är risken att de kommer neka dig eller kräva intyg från din svenska läkare att det är lämpligt att du blir gravid (vilket många läkare ej vill he, andra har haft problem med detta steg vet jag).

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (R) skrev 2019-12-01 15:22:36 följande:

    Nej. Åldersgränsen är i Sverige på många håll 40 år och det är dessutom kötid upp till flera år. Det görs dessutom en psykosocialutredning av dig där de kollar bland annat dina sjukjournaler och ekonomi. Har man redan barn sedan innan får man dessutom betala behandlingarna själv.

    Din enda chans är att vända dig utomlands. Där har du alla möjligheter. Men du kommer även då behövs betala själv och helst bör du låta bli att berätta om sjukskrivningen annars är risken att de kommer neka dig eller kräva intyg från din svenska läkare att det är lämpligt att du blir gravid (vilket många läkare ej vill he, andra har haft problem med detta steg vet jag).


    Det är väl bara vid äggdonation via landstinget som det görs en psykosocial utredning? Jag har inga problem att ta hand om mitt andra barn eller den ekonomiska biten även om jag är sjukskriven men är ju rädd för fördomar.

    I vilka länder kräver dom intyg?
  • Anonym (R)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-12-01 15:26:48 följande:

    Det är väl bara vid äggdonation via landstinget som det görs en psykosocial utredning? Jag har inga problem att ta hand om mitt andra barn eller den ekonomiska biten även om jag är sjukskriven men är ju rädd för fördomar.

    I vilka länder kräver dom intyg?


    Nej, det är även vid spermiedonation och gäller även privata kliniker.

    Vet att folk har blivit ombedda visa det i Danmark, då har det i och för sig främst handlat om att de berättat om tidigare psykisk ohälsa (depressioner och liknande). Vilka ytterligare länder som eventuellt kräver det vet jag inte.
Svar på tråden Kommer jag få göra IVF?