• Westcoast9

    Högskoleprovet gynnar män men grund och gymnasieskolan gynnar ju kvinnorna

    Överste Senap skrev 2019-12-01 18:33:18 följande:

    Det är bara en delmängd av män som går upp på högskoleprovet. De som hade det svårast i skolan gör inte provet i samma utsträckning som resten. Det har mer att göra med vilka som går upp än mognad.


    Vad menas med att "gå upp"?
  • Westcoast9
    Överste Senap skrev 2019-12-02 08:28:52 följande:

    Att göra provet.


    OK. Hursomhelst en fruktansvärd utveckling.
  • Westcoast9
    Anonym (?) skrev 2019-12-02 09:49:29 följande:

    Alternativt får män bli myndiga vid 21 års ålder.


    Nog är kvinnor för omogna för alkohol vid 18 års ålder de med.
  • Westcoast9
    GGN skrev 2019-12-02 09:59:43 följande:

    Hur gynnar skolan kvinnor?


    Det kanske är mer korrekt att tala om att den missgynnar killar snarare än gynnar tjejer?
  • Westcoast9
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2019-12-02 10:06:51 följande:

    Nej, grund- och gymnasieskolorna gynnar inte flickorna. De har däremot slutat att premiera pojkar för att de är pojkar. Pojkar har exakt samma möjlighet att få bra betyg som flickor. De behöver bara plugga, vilket är det som flickor gör.


    Fråga är hur man får dem att göra det. Här handlar det hellre om morot än piska antar jag.
  • Westcoast9
    Överste Senap skrev 2019-12-02 17:36:31 följande:

    Vad är en fruktansvärd utveckling?


    Flickors enorma försprång gentemot killar, vad det sägs iaf (har inga personliga erfarenheter av det).
  • Westcoast9
    Överste Senap skrev 2019-12-02 22:19:12 följande:

    Vilket är värst tycker du, att tjejerna tar skolan på allvar eller att killarna inte gör det?


    Märklig fråga. Bara för att tjejerna presterar bra så är inte det ett argument för att låta killarna halka efter ännu mer.
  • Westcoast9
    Överste Senap skrev 2019-12-03 08:35:20 följande:

    Kunde du inte svara?


    Jag gillar inte frågor med inbyggda påståenden/åsikter. Du får dock gärna svara på hur man förmår killarna att bli duktigare i skolan.
  • Westcoast9
    Anonym (?) skrev 2019-12-03 09:34:54 följande:

    Med tanke på det svar du fick var frågan inte alls märklig utan snarare högt motiverad. Hur svårt kan det vara att medge att av de alternativ du räknade upp är det värre att killar struntar i skolan än att tjejer pluggar duktigare?

    Det är väl en självklarhet? Dock inte för Västkusten.


    Det är väl inte det diskussionen handlar om ens? Utan hur man kommer tillrätta med problemen. Du eller eller jag, låt vara att du är ostkustare kanske, kan ju rabbla en rad saker som är dåliga men det spelar ju liksom ingen om man inte har några idéer om förbättring också.
  • Westcoast9
    Anonym (?) skrev 2019-12-03 11:09:46 följande:

    What? Vad är den inbyggda åsikten eller det inbyggda påståendet menar du?


    Att kritiken riktas mot att tjejer är bra snarare än det omvända. Så tolkar jag Senapen, med vetskapen om att hen är en känd vänsterfeminist på forumet och sällan tar killars parti. Precis som jag skrev i inlägget efter då har ju hen inte kommit med något konkret i tråden och tvivlar på att hen kommer att göra det den här gången heller.
  • Westcoast9
    Anonym (?) skrev 2019-12-03 11:16:05 följande:

    Förbättring är en annan fråga. Men som du formulerade dig verkade du mer upprörd över tjejers framgångar än att killar skiter i skolan.

    Ett stort ansvar ligger på föräldrar så väl som på skolan.

    Skolan måste snappa upp tidigt de som inte sköter skolarbetet och samtidigt ligga på föräldrar för att en förändring ska ske.


    Se där. Inte var det svårt att vara lite konkret. Och nej, att tjejer är bra är inget problem, men jag antar att man blir beskylld för den åsikten så fort den här frågan diskuteras. Onödig polarisering i en ack så viktig fråga. Håller f.ö. med dig om lösningarna.
  • Westcoast9
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 11:46:23 följande:

    När du svarar så här, så känns det som att det är flickornas framgångar som stör dig:


                            
    Lägg till kommentar
    Avbryt
    Flickors enorma försprång gentemot killar, vad det sägs iaf (har inga personliga erfarenheter av det

    Här är det flickornas försprång du fokuserar på, istället för varför pojkarna halkar efter. Det blir inte bättre av att flickorna drar ner på takten, pojkarna blir inte bättre av det.
    Då ber jag om ursäkt för det var inte alls så jag menade.
  • Westcoast9
    Glinda från Oz skrev 2019-12-03 12:37:15 följande:

    Det har börjats prata om orättvisor mot män mer och mer men du har rätt i att det pratas för lite om det. Att män får sämre betyg beror inte främst på mognad utan mansidealet. Tjejer ska vara tysta och skötsamma medan killar inte uppmuntras att plugga för boys will be boys. 

    Mansidealet ställer till många andra problem också som att män tar livet av sig oftare, inte får lika bra kontakt med barnen, har svårt att prata om känslor mm. 


    Precis så är det. Brukar själv lyfta frågan här och göra saker i privatlivet. Tyvärr händer det alldeles för lite och för sakta. Har ingen aning om varför.
  • Westcoast9
    Överste Senap skrev 2019-12-03 13:01:47 följande:

    Kul att bli kallad vänster när jag inte röstat vänster sedan jag var 18. Feminist? Ja enligt en del är jag det, enligt många andra är jag inte det. Men att jag generellt tar ställning emot killar är BS. Däremot gentemot högerextremister.

    Jag håller med frågetecknet att huvudansvar för att stimulera killar till att bli bättre i skolan kommer både från Hemberg, från bägge föräldrar (inte bara den ena) samt från skolan självt. Föräldrar får gärna börja stimulera kunskapstörst innan skolan börjar, till och med innan sexårs. Det finns så mycket outnyttjad potential i barn i den ålder då de älskar att lära sig via lek etc.


    Du har påvisat en "ryck upp er"-inställning till män som lyft allehanda mansproblem, tycktes det mig, på ett sätt du inte behandlat kvinnor. Men jag kan såklart ha missuppfattat dig och då ber jag i så fall om ursäkt.

    Skriver under på de mycket konkreta sakerna du lyfte i andra stycket.
Svar på tråden Högskoleprovet gynnar män men grund och gymnasieskolan gynnar ju kvinnorna