Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

    IVFare-Se hit!

    Embryot är det inte och inte missfall heller. Om du inte blivit gravid tillbakabildas embryot och kommer ut med mensen- det syns absolut inte för det är mikroskopiskt litet. Missfall räknas det som först när man kommit till v.5 och faktiskt testat plus. I nuläget kan dock ingen av oss tvärsäkert säga att du inte är gravid. Fortsätt med progesteronet och testa på din td.

  • Jag är bara jag

    Om man inte blir gravid efter IVF beror det till 99,99% på att embryot inte var av tillräckligt bra kvalitet för att utvecklas vidare. Det klart vanligaste skälet till att inte alla blir gravida efter varje insättning. Äggen kan bli befruktade och börja utvecklas, men sen dör dom. Ganska vanligt vid spontangraviditet också, men då har ju kvinnan aldrig vetat om att hon haft ett befruktat ägg ett tag. Missfall är det först när man testat plus och passerat in i v.5. En misslyckad insättning där man inte blivit gravid är inget missfall.

    Chansen att bli gravid efter en insättning med en blastis ligger på mellan 25-45%. Högre chans ju yngre kvinnan är. Att du kunde långtidsodla är dock väldigt positivt. Det bådar gott inför nästa försök- om det går så långt. Man kastar nämligen inte in handduken helt förrän mensen kommit. Är du inte gravid så får du sörja, ta nya tag och göra ET- eller FET om du har i frysen. De flesta lyckas till slut!

  • Jag är bara jag

    Långt ifrån alla kan odla till blastisar och runt 40% får till frysen så jag tycker du så långt lyckats väldigt bra. Om läkaren går med på att sätta in båda embryona så gör du det om du vill. Chansen att öht bli gravid på första försöket ligger nånstans runt 25%. Inte ovanligt alls att måsta göra fler försök alltså.

    Jag skulle inte tvärsäkert säga att det är mens du har. Crinone irriterar slemhinnorna och är det regelrätt mens brukar man blöda som vanlig mens. Men endast test på td och tiden får utvisa.

    Det är 100% omöjligt att embryot kan åka ut oavsett vad man än gör efter insättningen. Livmodern är inget hålrum. Sidorna går emot varann så när de sätter in embryot blir det som att lägga ett sockerkorn mellan två pannkakor. Det sitter där det sitter. Att vätskan åker ut är helt normalt.

    Jag har gjort 7 IVF-behandlingar med 2 ET som följd och 8 embryodonationer så jag vet hur jobbigt IVF:andet är och att man funderar i alla möjliga riktningar. Men jag lyckades mot alla odds få två barn så jag tror på dig också! {#emotions_dlg.flower} Kram!

  • Jag är bara jag
    Suckxxx skrev 2019-12-02 14:03:35 följande:
    Åh så härligt att höra att du har lyckats få två änglar! ????Så glad för dig skull!!

    Jag skulle vilja vara med i ivf grupper som är aktiv? Man lär sig alltid något nytt. Lärde mig en del av dig. Skulle du kunna ta mig in på aktiva grupper?
    Kraaam
    Det känns alltid bra om jag kan hjälpa nån. Glad Jag försöker ju inte längre få barn och just IVF är många år sen jag lämnade. Ska kika lite om jag hittar nån aktiv grupp.
  • Jag är bara jag
    Suckxxx skrev 2019-12-06 19:24:38 följande:
    Det tog sig inte denna gång tyvärr, men bättre lycka nästa gång ????

    En fråga, jag håller på att läsa en hel del om barn som blivit till med frysta ägg. Det sägs att chansen är större att bli gravid då kroppen oftast är mer i balans än vid färsk på grund av alla hormoner vi får. Jag håller verkligen tummarna.

    Hur fick du dina barn? Färsk eller frys embryo? Stämmer det att barn efter frysta embryo oftast är större kroppasstorkelen än vid färsk/naturlig. Vilket kan ibland leda till komplikationer. Vad händer om man blir gravid med tvillingar med två frysta embryo. ?
    Förlåt att jag inte svarat! Nya tag nästa gång det är rätt inställning! {#emotions_dlg.flower}

    Normalt sett är chansen att bli gravid via FET något lägre än vid färskförsök. Undantag embryon som kommer från en äggomgång man tidigare blitt gravid av. Då är chansen lika stor. FET i naturlig cykel ger inte större chans än via stimulerad cykel. Båda mina barn är FET-barn. Blivit gravid 3 ggr med FET. Satt in 2 blastisar 2 ggr, gravid med två= MA v.14, ett barn nästa gång och sen FET med ett embryo som blev andra och sista barnet.  Jag har ju dock gjort ED och chansen att bli gravid då är alltid hög såvida man inte som jag krävde lite ökad medicinering.

    Jag har aldrig hört att FET-barn skulle vara större och förstår inte vad som skulle föranleda det heller. Storleken beror på arvsanlag och hur långt man går i graviditeten. Mina har varit större än normalt, men det tror jag beror på generna. Chansen att bli gravid med tvillingar ökar ca 10% om man sätter in två embryon. Om så sker håller de extra koll på en, precis som vid en vanlig tvillinggraviditet. I extremt sällsynta fall kan man ju faktiskt få enäggstvillingar efter IVF också.
Svar på tråden IVFare-Se hit!