• Anonym (TS)
    Sun 1 Dec 2019 20:35
    2303 visningar
    11 svar
    11
    2303

    Dra ut tand på barn

    Upptäckte idag att min son har en missbildad tand. Googlade och allt stämmer överens med en mineralstörning MIH.

    Hans tand är totalt trasig vilket jag kunnat läsa mig till gör att man oftast brukar dra ut den.

    Men hur går de tillväga för att dra ut en tand på ett barn? Han är ju bara 7 år.

  • Svar på tråden Dra ut tand på barn
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 08:32
    #4
    Anonym (Samma) skrev 2019-12-01 20:46:15 följande:

    Som på vuxna- bedövning och sen drar man ut den. Jag fick dra ut nästan alla mina mjölktänder eftersom de inte lossnade av sig själva. Jag var ju lite äldre än 7, men proceduren är ju densamma. Om det där däremot är en mjölktand är det kanske inte säkert de drar ut den utan avvaktar att den lossnar själv. Du får prata med tandläkaren helt enkelt.


    Det är en sexårstand och många barn har tydligen mineralstörningar på dessa tänder. Det är alltså en permanent tand. När man läser om det framgår det att det är väldigt svårt att bedöva dessa mineralstörda tänderns och de rekommenderar kraftig bedövning plus lustgas... Jag känner väl ärligt talat att det inte är något som jag vill utsätta min son för... Dessa tänder är svåra att laga och lagningarna håller sällan...
    Anonym (liv) skrev 2019-12-01 20:50:11 följande:

    Bedövar och drar ut. Jag tror faktiskt att det är värre för ett barn att laga tänder, med bedövning och borr. Dra ut går fortare. Även om det känns läskigt att tänka tanken att dra ut en tand på ett barn, så är ju även barn vana vid att tappa sina tänder och gå med glugg.


    Fast en sån här tand kan ju inte vara så lätt att bara dra ut? Den är ju trasig. Halva tanden är söndersmulad och i jämnhöjd med tandköttet. Vad ska man ta tag i när man ska dra ut den? Det är en permanent tand dessutom...
    Anonym (ok) skrev 2019-12-01 23:21:46 följande:

    Min 5-åring har mineraliseringsstörning på ett par tänder. De valde att låta dem sitta kvar tills det blev problem, såsom smärta eller varböld. Hon fick tyvärr en varböld för ett par år sedan och de drog då ut den ena tanden. Hon fick lugnande läkemedel innan bedövningen. Det gick jättebra.

    Min 7-åring har dragit en tand som gått sönder och även den fått en varböld intill. Hon fick bedövning utan lugnande medel, och även detta gick jättebra.


    Här kan nog inte sonen ha kvar sin tand. Halva tanden är söndersmulad och trasig. Han har samma tandfast i överkäken också men det är ner missfärgad och lite bredare än de andra tänderna, men inte trasig så den kan nog sitta kvar.

    Problemet med dessa är ju att det tydligen inte är att bara bedöva och dra ut då dessa tänder är svårbedövade. De rekommenderar därför kraftig bedövning plus lustgas om man ska laga dessa tänder...
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 22:02
    #8
    Anonym (Samma) skrev 2019-12-03 17:45:59 följande:

    Tänder som sitter under tandköttet opereras ut. Det görs också under bedövning, sen skär man itu tanden och drar ut den i småbitar. Har gjort så med två visdomständer.  Är det en tand som syns måste den ersättas med en porslinstand så småningom. Trasiga tänder går dra ut. Hade en sån i vintras, den hade gått mitt itu. Gick ganska lätt ta bort den.

    Men det är en tandläkare som får avgöra vad som är bäst. Du som mamma kan visserligen vägra all tandvård, men det är inte så smart i längden. Förutom både fysisk och psykisk smärta för barnet riskerar du en soc.anmälan. Bättre då ta itu med problemet oavsett vad som än krävs.


    Varför skulle jag vägra tandvård? Absolut inte!

    Men jag vill inte att detta ska bli ett trauma för barnet. Utan vill att bedövning ska funka utan minsta smärta t ex.
    Anonym (liv) skrev 2019-12-03 17:27:24 följande:

    Ni får se vad tandläkaren säger. Om det inte går att dra så blir det operation på sjukhuset käkkirurgi. Låter värre än vad det är!

    Man kan få lugnande medicin och skulle det verkligen inte gå så skulle det säkert gå att plocka ut den under narkos också.

    Men är barnet bara väl förberett i vad som ska hända och göras och mycket smärtstillad eller sövd så kommer det att gå bra!


    Barnet har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som gör att denne har väldigt svårt för såna här saker.
Svar på tråden Dra ut tand på barn