Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

    Får de neka en att vara där?

    En förskola här som inte har någon gård, de brukar gå antingen till parken som har en inhängnad del för de minsta eller till en liten skogsdunge som ligger bakom förskolan.

    Båda platserna paxar de.

    Vill man vara i den inhängnade delen av parken när de är där säger de att den är upptagen och lika så med skogen.

    Det kan väl knappast vara okej? Skogen tillhör inte förskolan även om den ligger utanför.

  • Svar på tråden Får de neka en att vara där?
  • Anonym (Mamma)
    Pilsner skrev 2019-12-02 09:40:05 följande:

    Privatdrivet dagis? Sådana ändå är skattefinansierade...

    Att sådana snålar på egna utgifter och i stället snyltar på skattefinaniserad park är inte ovanligt, allt för att gå mer i vinst.


    De hade gård till början av året, då tog kommunen marken till att göra en större park, så rent krasst är det deras gamla mark de är på nu, men det är ju som sagt ändå inte deras.
  • Anonym (Mamma)

    Självklart lägger jag mig inte i deras aktiviteter, men man kan ju inte hindra småbarn från att hälsa på varandra.

  • Anonym (Mamma)
    Cheescake skrev 2019-12-02 10:08:17 följande:

    Jo, det kan man om det står deras verksamhet.


    Hur då? Genom att hålla för munnen på barnet?
  • Anonym (Mamma)
    Cheescake skrev 2019-12-02 10:29:54 följande:

    Nej, lagligen har de ingen rätt att neka ts. Men de har rätt att begränsa obehöriga att ha kontakt med barnen. Vilket de förvisso lättast gör genom att avbryta verksamheten och gå tillbaka till förskolans lokaler alt annan plats.

    Men om ts och förskolan kommer överens om vilka tider de önskar vara på platsen så kan de lösa situationen genom att helt enkelt inte vara där samtidigt.


    Jag tänker inte följa något schema, vi går dit när vi känner för det.
  • Anonym (Mamma)
    Cheescake skrev 2019-12-02 10:33:15 följande:

    Du verkar inte vilja få en läsning på problemet så får får du acceptera deras beslut.

    Du låter lite som en tjurig tonåring som inte får som den vill...


    Deras beslut att vi inte får vara där samtidigt?
  • Anonym (Mamma)
    Cheescake skrev 2019-12-02 10:36:47 följande:

    Förmodligen för att det stör deras verksamhet.


    Men då får de väl gå nån annanstans?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stine) skrev 2019-12-02 10:39:47 följande:

    Har du kollat upp att förskolan inte äger marken? Det kan vara del av deras tomt även om det saknas staket.

    Är det allmänning kan de givetvis inte paxa och avvisa er från platsen men ni kan inte räkna med att få delta i aktiviteter eller använda deras material. Du och ditt barn håller er separerade från deras verksamhet även om ni delar område. Ditt barn och ditt ansvar. Om de fortfarande ber er lämna platsen tycker jag att du kan kontakta kommunen.


    Det är inte deras mark nej, den är inhängnad, men inom den stora parkens inhängning om du förstår hur jag menar.. man kan gå runt den på alla håll på parkens område.

    De har inga egna saker där och självklart är vi inte med på deras aktiviteter, men lilla parken är inte stor nog för att kunna hålla oss separerade från dem.
  • Anonym (Mamma)
    Cheescake skrev 2019-12-02 12:24:32 följande:

    Oavsett vad så borde det ligga i TS intresse att de får till en gemensam lösning. Ex att inte vara där på samma tid.


    Varför är det i mitt intresse? Jag bryr mig inte om de är där, då hade vi ju gått därifrån.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Enkelt att lösa om man vill) skrev 2019-12-02 12:34:30 följande:

    Fast nu vet du ju hur de reagerar, varför då inte gå till dungen när de är på lekplatsen och vice versa?

    Jag kan förstå att man helst enbart har barn i sin egen grupp att hålla reda på faktiskt.


    För att vi inte alltid vill vara där då? Om mitt barn vill gunga tex så är det ju inte logiskt att gå till skogen precis som att om hen vill åka pulka så går vi inte till parken som inte har någon backe, utan då går vi till skogsdungen som har massa småbackar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stine) skrev 2019-12-02 16:17:20 följande:

    Hur vet du att det är allmän plats? Den information vi fått från TS tyder inte på att det helt säkert är en allmän plats.


    Jag har ju sagt att den ÄR allmän, hur många sätt kan man säga det på?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Stine) skrev 2019-12-02 18:52:16 följande:

    Nej, det är faktiskt inte det TS säger. TS påtalar att kommunen gjort om markerna men uttrycker inte att det är kommunens mark, allmänning eller privat mark. Därför är vi fullt fria att anta hej vilt i tråden, så länge inte TS kommer med något nytt som vi kan styrka oss på. Tagga och tona ner dig lite och minska lite på Vice Versa så länge du varken har belägg för det ena eller det andra.


    Ja det är precis det jag säger och har sagt flera gånger nu.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Klara) skrev 2019-12-03 17:40:19 följande:

    Det här har inte ts svarat på och jag tror att det egentligen är här som hela knäckfrågan ligger.

    Om parken och skogsdungen och pulkabacken är så pass stora att ts och hennes barn kan leka och göra sina aktiviteter för sig en bit ifrån de andra barnen i förskolegruppen (efter att de bara hälsat kort på barnen), kan så klart inte förskolan förbjuda något. Det förskolan nog reagerar på är om ts och hennes barn måste vara mitt ibland förskolebarnen, tex om det finns endast tre gungor och då gungar och springer förskolebarnen omkring medan ts barn gungar på en av gungorna. Det handlar om ett säkerhetstänk tror jag. Förskolans personal måste kunna ha stenkoll på alla sina barn och de har också ansvar både för att inte förskolebarnen skadas eller att dessa inte heller råkar skada andra utomstående barn. Ex skulle något av förskolebarnen kunna råka knuffa till ts barn, eller så skulle ts barn kunna gunga på något av förskolebarnen. Då har förskolepersonalen brustit i sitt arbete och det är klart att de måste ha förutsättningar att sköta det. (Kanske kan de även bli anmälda om någon utomstående råkar skadas av något av förskolebarnen?)

    Det jag tror att förskolepersonalen inte accepterar är om ts barn helt plötsligt börjar leka med förskolebarnen medan ts kanske sitter och fipplar med sin mobil eller liknande.

    Ändå, så om det nu faktiskt inte längre är en del av förskolans mark kan förskolan såklart inte förbjuda ts att vara där, då antar jag (precis som en del förskollärare i tråden säger) att förskolan tvingas lämna området.

    Det jag tycker är lite konstigt är ändå varför måste ts och ts barn vara just där när förskolan är där? Kan de inte vara vid gungorna när förskolan är vid skogsdungen etc. Det låter nästan som om ts vill att ts barn skall få möjlighet att leka med förskolebarnen? Men som sagt ts har ju inte gett tillräckligt med detaljer för att vi skall kunna reda ut detta.


    Förskolan ligger ca tio minuter härifrån, så vi har ju ingen aning om ifall de är där när vi bestämmer oss för att gå dit.

    Det är som sagt ganska litet, så det är omöjligt att vara helt separat från förskolebarnen, men vi gör inte mer än säger hej till dem.
  • Anonym (Mamma)
    smulpaj01 skrev 2019-12-03 19:48:21 följande:

    Men är förskolan både i skogen och parken samtidigt? Annars är det ju enklast att du väljer det ställe där de inte är den dagen.


    Men om mitt barn vill gunga eller åka rutschkana tex så är det ju inte logiskt att gå till skogen.
  • Anonym (Mamma)
    smulpaj01 skrev 2019-12-03 19:56:17 följande:

    Så ditt barn bestämmer alltid vad den ska göra på dagarna? Du kan inte gå till skogen eller hitta på något helt annat om barnet bestämt att denne vill gunga? Kommer bli väldigt jobbigt för dig ju äldre ungen blir. Hur gammal är barnet?


    Vi är ju inte där dagligen och nej barnet bestämmer inte alltid, men om vi går dit just för att hen är sugen på de sakerna så är det ju konstigt om jag plötsligt säger nej bara för att andra är där. Det här är min yngsta, så jag vet mycket väl vad jag gör.
Svar på tråden Får de neka en att vara där?