• Anonym (Ingen­Närhet­)
    Mon 2 Dec 2019 09:56
    7224 visningar
    38 svar
    38
    7224

    Frun har ingen lust

    Kort om mig: Gift, 2 barn, varit tillsammans snart 20 år.

    Min fru har ingen lust längre, har jag tur har vi sex en gång om året. Resten av året är det ingenting, inte ens petting eller dylikt. Det blev värre efter vårt andra barn.

    Jag har försökt och försökt. Pratat med henne om det vilket är svårt då hon inte gillar att prata sex. Pratat om viktiga saker för oss. Och hennes lista uppfyller jag, allt hon sagt har jag sett till att göra eller fortsätta att göra. Min lista, ja den är helt orörd.

    Jag mår psykiskt dåligt av detta. Har pratat om det, men det faller för döva öron.

    Flera aktivister kommer säkert i tråden säga att "man ska inte tvingas till sex" eller "bara för att du vill ha sex måste inte hon" etc. Och nej, jag tvingar inte. Men vi är i ett förhållande. Men precis som hon inte vill ha sex, är jag inte sugen på att kyssas,pussas eller dylikt längre.
    Hon värdesätter nog det, jag inte lika mycket. Dagisnivå jag vet. Men då kanske, bara kanske hon får känna hur det känns att vara ratad och oälskad.

    Sex är viktigt, och en kvinna eller man som väljer att inte vara del i ett förhållande förstår jag inte varför de är i ett förhållande.

    Jag älskar min fru, jag önskar att hon ändrar sig. Förstår att saker har ändrats efter att ha fött barn. Men hon gör ju inte ens något för att ändra det, hon försöker inte ens.

    Tanken har slagit mig att hon är otrogen, men jag fattar inte när hon skulle få tid till det. Vet att hon tillfredsställer sig själv, oftast i duschen, ibland när hon tror att jag somnat. Men hon förnekar högljutt att hon någonsin onanerat. Har hon lust, men inte med mig? Igen, hon får göra sånt, absolut!! Men att få titta på vore bara det enormt tillfredsställande, eller göra det tillsammans. Men icke. Går inte ens att lägga fram då hon "inte onanerar".

    Är så less. Mår så dåligt. Hatar känslan av att vara oälskad.

    Ville mest skriva av mig bara.

  • Svar på tråden Frun har ingen lust
  • Anonym (Ingen­Närhet­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 12:48
    #11
    New Dawn skrev 2019-12-03 12:06:05 följande:
    Du skriver att du är less, mår dåligt och hatar känslan att vara oälskad och just så skulle jag känna om min man inte ville kyssas, pussas, "eller dyligt".

    Om han bara skulle fokusera på sex skulle min lust dö totalt. För mig finns det inget värde i sex om annan närhet brister. Det är, för mig, grunden.

    Vad stod på era respektive listor?
    Jag håller med. Dock så ska det ena inte utesluta det andra. Jag älskar henne för mycket för att låta en sån simpel sak som att jag inte blir älskad och att jag blir styrd stå i vägen för att jag ska hålla mig från att pussa henne. Var nog mer irriterad och ledsen när jag skrev så.

    Var väl typ det vanliga som alla skriver. Hjälpa till mer hemma, hålla rent hemma, plocka undan saker, skjutsa till träningar (dela på det mer, problem då jag ibland är iväg på jobb senare, vilket också är ett skäl till att hon inte väntar in mig utan fixar själv), etc som hon hade. Jag hade närhet och sex.
  • Anonym (Ingen­Närhet­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 12:52
    #12
    Anonym (Varit där) skrev 2019-12-02 11:20:18 följande:

    Hur mår din fru i övrigt?

    Min man har en nästan sjuklig ådra för ordning... man kan skoja om det men jag fastnade lite för meningen du skrev om ?hela huset i ordning?.

    Ibland är det ett sätt att kontrollera och strukturera det yttre när man har kaos, dvs inte mår så bra, inombords.

    Detta fick vi fr familjerådgivningen och det kan också vara lite utlopp för passiv aggression att städa och plocka undan lite frenetiskt för att man egentligen är arg på sin partner och inte kan prata känslor osv utan undertrycker det. Ursäkta om jag psykologiserar, men jag vill gärna hjälpa när jag själv nu, på gott och ont, fått denna erfarenhet.


    Elin2014 skrev 2019-12-02 11:39:03 följande:

    Reagerade också på meningen "hela huset i ordning". Igenkänning på den.
    Stress är otroligt avtändande, och som mamma har man en bra massa saker att stressa upp sig för. Det är mycket hela tiden, man kanske inte har så mycket egentid.

    Det är helt enkelt nånting annat man behöver, lugn och ro, omtanke, whatever - och får man inte det och man inte har nån sexlust, då känns sex bara som ett krav. Mer stress - ännu mindre sexlust. Med dig alltså, håller med om att hon förmodligen myser på egen hand - det är dig hon inte vill ha sex med. 

    Att dra ner på närheten som du gör är en självmordstaktik - bra metod om du vill döda kärleken ordentligt och sluta som singel, annars, inte så bra.

    Tvärtom, mer närhet, mer omtanke. Vad behöver hon? Hon kanske behöver kramar och pussar varje dag i en månad för att känna sig älskad. Känner man sig inte uppskattad för ANDRA saker, som allt osynligt arbete man gör, eller hur man är som förälder = tvärdöd sexlust igen.

    Ni har levt ihop länge, barn har en förmåga att gå före egna behov, eller vård av förhållandet. Allting annat. Gå ut på middag, dansa? Tid utan barn. Djupa samtal.
    Om man känner att man inte har en nära relation längre - pratar bara om praktiska saker osv = sexlust dör.

    Så nu har du tre mål:
    - Minska stressen, avlasta
    - Öka närheten, visa uppskattning
    - Fördjupa relationen, ta tid för ER

    Det är du som lider mest av det här, alltså du som har mest motivation att jobba på det. Kan kännas tråkigt, men se det som en utmaning!


    Tack för era svar!

    På saker hon tycker är viktigt hamnade hjälpa till mer hemma, hålla rent hemma, plocka undan saker, skjutsa till träningar (dela på det mer, problem då jag ibland är iväg på jobb senare, vilket också är ett skäl till att hon inte väntar in mig utan fixar själv), etc som hon hade. Jag hade närhet och sex.

    Ang din lista Elin2014
    - Minska stressen, avlasta - Check
    - Öka närheten, visa uppskattning - Check
    - Fördjupa relationen, ta tid för ER - Typ Check, haft förslag på egentid bla. men fallit lite för döva öron pga tid och ej vill vara ifrån barnen för att ta tid för oss. Men jobbar på att vända det då jag gärna vill umgås mer.

    Att dra ner på närheten som du gör är en självmordstaktik - bra metod om du vill döda kärleken ordentligt och sluta som singel, annars, inte så bra.
    Förstår att det kan ses så om man bara ser saken från ett håll. Man kan också säga att det är precis vad hon gör.
    Varför ska det vara en skillnad på sexlust(sex) och lust(pussar/kyssar)? Varför är neka sex okej men neka pussar inte? Vad är skillnaden? För mig är det ingen skillnad, båda är saker man gör om man älskar någon.
  • Anonym (DenFr­ustrer­ade)
    Tue 3 Dec 2019 14:42
    #13
    +2

    Jag känner delvis igen mig i din situation, även om vi aldrig hade mer en en månads sextorka ibland. Som jag ser det finns det två alternativ. Antingen älskar hon dig inte längre men vill inte erkänna det för sig själv eller dig. Eller så gör hon det men har av olika skäl tappat lusten. I vilket fall måste du konfrontera henne och ställa saken på sin spets, för det är meningslöst att stanna i ett förhållande med någon man inte älskar - det leder bara till bitterhet och olycka i längden. Men jag utgår från att hon fortfarande har känslor men bara tappat lusten. Det är ett otroligt vanligt problem, särskilt bland kvinnor i långa relationer. Vad det beror på, ja massor med saker. Kanske att hon känner sig irriterad på något - att hon får ta det största ansvaret för barnen och familjen, att hon inte får tid att vara sig själv ibland, att det finns något gammalt som ligger och gror. Irritation på sin partner är en otrolig lustdödare. Eller så är hon helt enkelt trött och sliten och sex har hamnat långt ner på listan av måsten. Efter tjugo år är ni antagligen väldigt vana vid varandra, det finns inte nya och spännande saker att upptäcka, det har blivit slentrian helt enkelt. Du har blivit som ett syskon och hon har glömt hur det var att se dig som en sexpartner. Osv. Vi utomstående kan inte avgöra vilket eller vilka av dessa orsaker som ligger bakom, bara du och din fru. Men det kräver att ni båda är villiga att anstränga er. I vårt fall var det en massa skäl som gjorde att min fru tappade lusten, antagligen en kombination av allt jag nämnt. Vår lösning var att båda förstod att sex var viktigt för att hålla relationen vid liv, så förutom att  försöka påverka konkreta saker (ge henne tid att slappna av, fördela bördorna lika, ge varandra icke-sexuell uppmärksamhet, lyssna på varandra, umgås) så bestämde vi en tid i veckan då vi är ensamma hemma att alltid försöka ha sex. Det funkar jättebra, för även om vi inte alltid har den spontana lusten så hinner man bygga upp en förväntan och genom att vi avsätter tid till att prata och umgås, ta ett glas vin och slappna av först blir det en stund bara för oss två och det brukar göra att vi kommer i stämning. Sen är det också så att många kvinnor tappar den spontana lusten efter den första förälskelsen lagt sig, men kan lätt bli upphetsade och kåta när man väl börjar ha sex - lust föder lust. Många sexologer rekommenderar just att man avsätter tid för sex precis av den orsaken. För oss har detta funkat bra, vi har hittat tillbaka till varandra, vi har börjat använda sexleksaker för att få nytändning i sexlivet och det känns som det blir bättre och bättre.

    Men för att du ska kunna komma dit måste du nog ta ett seriöst snack med din fru där du gör det klart precis hur viktigt det här är och att om ni inte gör något åt det kommer det sluta med skilsmässa. Men du måste också motstå frestelsen att "hämnas" genom att inte visa ömhet eller kramas osv, det kommer ha precis motsatt effekt. Lycka till!

  • Anonym (Ingen­Närhet­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 14:51
    #14
    Anonym (DenFrustrerade) skrev 2019-12-03 14:42:42 följande:

    Jag känner delvis igen mig i din situation, även om vi aldrig hade mer en en månads sextorka ibland. Som jag ser det finns det två alternativ. Antingen älskar hon dig inte längre men vill inte erkänna det för sig själv eller dig. Eller så gör hon det men har av olika skäl tappat lusten. I vilket fall måste du konfrontera henne och ställa saken på sin spets, för det är meningslöst att stanna i ett förhållande med någon man inte älskar - det leder bara till bitterhet och olycka i längden. Men jag utgår från att hon fortfarande har känslor men bara tappat lusten. Det är ett otroligt vanligt problem, särskilt bland kvinnor i långa relationer. Vad det beror på, ja massor med saker. Kanske att hon känner sig irriterad på något - att hon får ta det största ansvaret för barnen och familjen, att hon inte får tid att vara sig själv ibland, att det finns något gammalt som ligger och gror. Irritation på sin partner är en otrolig lustdödare. Eller så är hon helt enkelt trött och sliten och sex har hamnat långt ner på listan av måsten. Efter tjugo år är ni antagligen väldigt vana vid varandra, det finns inte nya och spännande saker att upptäcka, det har blivit slentrian helt enkelt. Du har blivit som ett syskon och hon har glömt hur det var att se dig som en sexpartner. Osv. Vi utomstående kan inte avgöra vilket eller vilka av dessa orsaker som ligger bakom, bara du och din fru. Men det kräver att ni båda är villiga att anstränga er. I vårt fall var det en massa skäl som gjorde att min fru tappade lusten, antagligen en kombination av allt jag nämnt. Vår lösning var att båda förstod att sex var viktigt för att hålla relationen vid liv, så förutom att  försöka påverka konkreta saker (ge henne tid att slappna av, fördela bördorna lika, ge varandra icke-sexuell uppmärksamhet, lyssna på varandra, umgås) så bestämde vi en tid i veckan då vi är ensamma hemma att alltid försöka ha sex. Det funkar jättebra, för även om vi inte alltid har den spontana lusten så hinner man bygga upp en förväntan och genom att vi avsätter tid till att prata och umgås, ta ett glas vin och slappna av först blir det en stund bara för oss två och det brukar göra att vi kommer i stämning. Sen är det också så att många kvinnor tappar den spontana lusten efter den första förälskelsen lagt sig, men kan lätt bli upphetsade och kåta när man väl börjar ha sex - lust föder lust. Många sexologer rekommenderar just att man avsätter tid för sex precis av den orsaken. För oss har detta funkat bra, vi har hittat tillbaka till varandra, vi har börjat använda sexleksaker för att få nytändning i sexlivet och det känns som det blir bättre och bättre.

    Men för att du ska kunna komma dit måste du nog ta ett seriöst snack med din fru där du gör det klart precis hur viktigt det här är och att om ni inte gör något åt det kommer det sluta med skilsmässa. Men du måste också motstå frestelsen att "hämnas" genom att inte visa ömhet eller kramas osv, det kommer ha precis motsatt effekt. Lycka till!


    Tack för svar! Svårt att se att hon kommer att ändras eftersom hon sätter sig själv (som man ska i vissa lägen) först. Måste prata om det igen, men det är svårt då hon inte gillar att prata sex.
  • Anonym (DenFr­ustrer­ade)
    Tue 3 Dec 2019 15:02
    #15
    Anonym (IngenNärhet) skrev 2019-12-03 14:51:53 följande:
    Tack för svar! Svårt att se att hon kommer att ändras eftersom hon sätter sig själv (som man ska i vissa lägen) först. Måste prata om det igen, men det är svårt då hon inte gillar att prata sex.
    Fast det verkar handla om mycket mer än bara sex, det påverkar ju hela er relation och närhet - så jag skulle fokusera samtalet på den nivån och ta upp det bristande sexet som ett symtom på vad som är fel snarare än felet i sig. Jag tror inte hon förstår allvaret i situationen.
  • Anonym (G)
    Tue 3 Dec 2019 15:37
    #16

    Så länge din fru inte lider av minskad lust kommer det inte bli någon förändring.

  • Anonym (Frida­)
    Tue 3 Dec 2019 16:06
    #17

    Tycker din fru att du är attraktiv då? Tycker du att du är attraktiv? Visst ja man hjälpas åt med vardagssysslor och prata och försöka skapa romantiskt stämning osv men om din fru inte tycker att du är attraktiv kommer inget annat spela någon roll.

  • Anonym (DenFr­ustrer­ade)
    Tue 3 Dec 2019 16:20
    #18
    Anonym (Frida) skrev 2019-12-03 16:06:23 följande:

    Tycker din fru att du är attraktiv då? Tycker du att du är attraktiv? Visst ja man hjälpas åt med vardagssysslor och prata och försöka skapa romantiskt stämning osv men om din fru inte tycker att du är attraktiv kommer inget annat spela någon roll.


    Bevisligen tyckte hon det en gång i tiden. Självklart förändras man efter tjugo år men det gäller alla. Attraktion är inte bara fysiskt, det är mentalt lika mycket och något som måste hållas igång. Att säga att man tappar sexlusten bara för att  man inte känner sig attraherad av partnern längre är ingen förklaring, bara en omskrivning av problemet. Visst kan man totalt tappa attraktionen till sin partner och tycka han eller hon är avtändande, men då beror det ju på att kärleken tagit slut. Jag skulle våga påstå att det mycket oftare är så att attraktionen försvinner långt innan kärleken dör pga av att människor i allmänhet inte är tillräckligt bra på att vårda sina relationer, och att en del tror att kärlek är detsamma som förälskelse.
  • Tue 3 Dec 2019 17:49
    #19

    Hmmm... jag har svårt att se ett liv utan sex. Det är viktigt i mitt förhållande. Men vad jag kan se i min omgivning så är brist på sex inte själva problemet utan ett symptom på ett större problem. Har man en sexuell lust genrellt och en bra relation så har man vanligtvis sex.

    Så hur är er relation? Har ni kul ihop? Skrattar ni tillsammans? Busar ni? Kan ni öppna upp er och stötta varandra när någon av er är hängig eller har en tuff period? En spontankram och en puss i farten? Ett fint sms och uppskattande ord? En handling av omtanke utan krav på motprestation? Attraktion?

    För förspel börjar liksom inte 10 minuter i sängkammaren innan penetration, det påbörjas och byggs upp under hela dagen eller kanske hela veckan.

    Sex är ju en helhet.

    Och det kan mycket väl vara så att du gör allt detta men inte din fru, och då är ju den kniviga frågan varför hon inte vill detta med dig

  • Anonym (Varit där)
    Tue 3 Dec 2019 18:44
    #20
    Anonym (DenFrustrerade) skrev 2019-12-03 15:02:27 följande:

    Fast det verkar handla om mycket mer än bara sex, det påverkar ju hela er relation och närhet - så jag skulle fokusera samtalet på den nivån och ta upp det bristande sexet som ett symtom på vad som är fel snarare än felet i sig. Jag tror inte hon förstår allvaret i situationen.


    Jättebra råd och inlägg från dig!

    Vill hon hellre separera än lyssna och hitta lösning? det är väl det som behöver tydliggöras. Men det kan vara jättesvårt då läget förmodligen är låst.

    Jag tror det kan vara bra med familjerådgivning för att neutralisera. Det är svårt att nå varandra när man hamnat där ni är, man pratar på olika frekvenser.
Svar på tråden Frun har ingen lust