• Anonym (Trött mamma)
    Mon 2 Dec 2019 13:19
    861 visningar
    7 svar
    7
    861

    Vart ska man bo med npf-barn?

    Vart ska man bo för att ens barn verkligen ska få den hjälp de behöver? Vi börjar ge upp på Sverige på den punkten. Någon med erfarenhet av andra länder på den punkten?

  • Svar på tråden Vart ska man bo med npf-barn?
  • Anonym (A)
    Mon 2 Dec 2019 13:22
    #1

    Frågan är väl snare vart ni kan tänka er att flytta med tanke på ekonomin och jobb?

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Mon 2 Dec 2019 13:24
    #2
    Anonym (A) skrev 2019-12-02 13:22:17 följande:

    Frågan är väl snare vart ni kan tänka er att flytta med tanke på ekonomin och jobb?


    Vi är öppna för det mesta om det kan hjälpa våra barn. Ekonomin är inga problem och vi är inte bundna till någon fysisk plats eftersom jobbet är på distans.
  • Mon 2 Dec 2019 13:31
    #3

    Utomlands kan vara knepig. Undvik Tyskland, jag kommer därifrån och vet hur läget är där. Jag har också barn med NPF och tyckte ändå att Sverige var relativt bra jämfört med andra länder.

    Om inte du funderar på att börja ett liv utanför "civilisationen". Jag kan tänka mig att det eventuellt kan vara väldigt bra för ett barn med NPF, men då finns det så himla många saker man ska tänka på, om det inte ska bli katatrof. Jag menar, det kan vara väldigt bra eller det kan vara väldigt dåligt, det beror helt på hur man gör.  Och Sverige är ett land där mycket "fixas", man behöver inte göra så mycket själv. Du måste organisera en himla massa om du flyttar till något u-land. 

    Annars, här i Sverige - Stockholm har ju både resurser och även resursskolor. Det går att hitta något passande för lite speciella barn här, tycker jag. 

  • Anonym (Trött mamma) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 19:25
    #4
    AndreaBD skrev 2019-12-02 13:31:10 följande:

    Utomlands kan vara knepig. Undvik Tyskland, jag kommer därifrån och vet hur läget är där. Jag har också barn med NPF och tyckte ändå att Sverige var relativt bra jämfört med andra länder.

    Om inte du funderar på att börja ett liv utanför "civilisationen". Jag kan tänka mig att det eventuellt kan vara väldigt bra för ett barn med NPF, men då finns det så himla många saker man ska tänka på, om det inte ska bli katatrof. Jag menar, det kan vara väldigt bra eller det kan vara väldigt dåligt, det beror helt på hur man gör.  Och Sverige är ett land där mycket "fixas", man behöver inte göra så mycket själv. Du måste organisera en himla massa om du flyttar till något u-land. 

    Annars, här i Sverige - Stockholm har ju både resurser och även resursskolor. Det går att hitta något passande för lite speciella barn här, tycker jag. 


    Vi bor i sthlm, i ev kommun som påstås vara bra vid npf, men skolorna snålar in mer och mer så de får ändå inte det de behöver.
  • Tue 3 Dec 2019 19:28
    #5

    Vad är det barnet behöver som inte finns här?

    Välj inte Spanien, där får barn med problematik ingen hjälp alls utan skolan är enbart förvaring.

  • Tue 3 Dec 2019 19:58
    #6
    Anonym (Trött mamma) skrev 2019-12-03 19:25:52 följande:
    Vi bor i sthlm, i ev kommun som påstås vara bra vid npf, men skolorna snålar in mer och mer så de får ändå inte det de behöver.
    Jag jobbar själv på en specialskola i Stockholm, men vi tar bara barn för både skola och behandling och då måste hemkommunen bekosta det. Och vi har årskurs 7 - 9. Annars finns det ju t.ex. Magelungen, Sofiaängen.... Min son gick något år på Magelungen. Han var också på något skoldaghem (Hammarby). Där trivdes han också bra. Det fungerade också, ett tag, i en musikklass med flest tjejer. 

    För en del barn med NPF, är det bra att få lite lugn och ro där, att inte behöva gå i ett större sammanhang, dvs. en helklass. Mindre grupp är förstås bättre. 
  • Anonym (mami)
    Tue 3 Dec 2019 20:01
    #7

    Barn med nog (åtminstone de med ADHD) mår och fungerar bäst ute i naturen. Med det i åtanke så lär en flytt ut på landet långt bort från buller och blinkande neonljus vara bäst. Tänker migassvis med utelek, scoutliv, längdskidor, skridskor, fotboll etc. Ur och ur-förskola och sedan en liten byskola med små klasser. Kanske det inte behövs någon specialpedagogik.

Svar på tråden Vart ska man bo med npf-barn?