• Anonym (Ts)

    Varför pratar folk i högtalartelefon med mobilen framför ansiktet??

    Det har kommit en trend där folk, många yngre men även vuxna har börjat prata med mobilen framför sig och med högtalarljud på. Det här är helt orimligt! Ska hela världen behöva lyssna på folks privata samtal? Och fattar den i andra änden av samtalet att alla runtomkring hör vad hen säger?

    Vi är otroligt tydliga med våra barn att högtalarsamtal inte är ok om man är i samma rum som andra, både för att våra samtal med varandra helt plötsligt inte ska höras av sonens kompisars familj, och för att vi inte vill höra samtalet med kompisen eller kompisen inte ska behöva bli hörd av oss.

    Vad är det med det här fenomenet?

  • Svar på tråden Varför pratar folk i högtalartelefon med mobilen framför ansiktet??
  • Anonym (Yep)
    Panduro skrev 2019-12-02 22:04:00 följande:

    Jag spånar bara, men har funderat om det kan komma från diverse amerikanska tv-program. Svenska Hollywoodfruar, real housewives och dylikt.


    Jag håller helt med dig, synd bara att folk inte förstår att det inte ingår ett kamerateam som måste höra samtalet.
  • BurningDiamond
    Anonym (Yep) skrev 2019-12-02 22:26:39 följande:
    Jag håller helt med dig, synd bara att folk inte förstår att det inte ingår ett kamerateam som måste höra samtalet.
    Tyvärr har de ju oss, de ofrivilliga statisterna i deras egna dokusåpa.
  • Anonym (Glidare)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-02 21:53:11 följande:

    Jag satt på tåget idag med en kille i tonåren som gjorde just detta, videosamtal med två pers. Så jag bad honom (jag bad med låg och lugn röst) att stänga av ljudet så vi andra skulle slippa höra. Han blev extremt kränkt och muttrade bara och reste sig och bytte plats. ????????


    Unga människor blir kränkta för allt. Jag undrar fortfarande när ordet förolämpad byttes till kränkt?
  • Jonnynilsson
    Anonym (H) skrev 2019-12-02 20:42:00 följande:
    Faktiskt är det så att det gör stor skillnad. Stråldosen minskar med kvadraten på avståndet till källan. Enkelt förklarat så är stråldosen 100 gånger högre när du trycker luren mot örat än när du håller den 10 cm från huvudet. Sen att stråldoserna är så små ändå gör ju att det är ett ickeargument ur hälsosynpunkt, men skillnaden är som sagt hundrafalt.
    Det var så en gång i tiden. Antennerna (som strålar) i telefonerna är sedan länge flyttade till den nedre delen där mikrofonen sitter. På så sätt har man få ner dosen som huvudet utsätts för rejält.

    Så det blir lite av ett nollsummespel att använda högtalaren och hålla telefonen framför sig.

    Men jag håller med TS. Det är extremt störande med folk som inte bara talar extra högt i telefon utan dessutom låter oss andra ta del av den andra parten.
  • VackraFlicka
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-02 15:33:27 följande:

    Det har kommit en trend där folk, många yngre men även vuxna har börjat prata med mobilen framför sig och med högtalarljud på. Det här är helt orimligt! Ska hela världen behöva lyssna på folks privata samtal? Och fattar den i andra änden av samtalet att alla runtomkring hör vad hen säger?

    Vi är otroligt tydliga med våra barn att högtalarsamtal inte är ok om man är i samma rum som andra, både för att våra samtal med varandra helt plötsligt inte ska höras av sonens kompisars familj, och för att vi inte vill höra samtalet med kompisen eller kompisen inte ska behöva bli hörd av oss.

    Vad är det med det här fenomenet?


    De gör såhär för att de är dumma i huvudet helt enkelt.
    Det är inte jag som är omogen, det är du som är en bajskorv!
  • Studentpappa

    Det är ju det absolut enklaste sättet att urskilja en idiot, ungefär som att ha en flagga på sig med texten "jag är dum i huvudet".


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Anya)

    Jag gör det p g a att jag inte vill få tinnitus, pratar man i högtalaren så blir inte ljudet lika starkt. Jag gör det dock inte i köer eller där det är mycket annat folk som kan höra. 

  • Anonym (Katrine)

    Satt på bussen och 2 st en man och en kvinna pratade högt och ljudligt så och inte på svenska.

    Efter ett tag var jag och flera på bussen trötta på detta.

    Men jag har inga gränser.

    Jag tog upp min mobil satte på högsta volym sen ringde jag upp min mamma.

    När hon svarade pratade jag väldigt högt HEJ DET ÄR KATRINÉ VAD GÖR DU??

    Mamma svarade att hon tex lagade mat.

    Jag kontra där VA VAD SA DU JAG HÖR INTE DÅ 2 ST PRATAR SÅ HÖGT DU FÅR PRATA HÖGRE..

    Då brast det för flera i bussen även chauförren började skratta..

    Dom 2 som hade börjat skrattade oxå och fatta piken..

    Avskyr verkligen att höra på andras samtal

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Katrine) skrev 2019-12-03 11:57:47 följande:

    Satt på bussen och 2 st en man och en kvinna pratade högt och ljudligt så och inte på svenska.

    Efter ett tag var jag och flera på bussen trötta på detta.

    Men jag har inga gränser.

    Jag tog upp min mobil satte på högsta volym sen ringde jag upp min mamma.

    När hon svarade pratade jag väldigt högt HEJ DET ÄR KATRINÉ VAD GÖR DU??

    Mamma svarade att hon tex lagade mat.

    Jag kontra där VA VAD SA DU JAG HÖR INTE DÅ 2 ST PRATAR SÅ HÖGT DU FÅR PRATA HÖGRE..

    Då brast det för flera i bussen även chauförren började skratta..

    Dom 2 som hade börjat skrattade oxå och fatta piken..

    Avskyr verkligen att höra på andras samtal


    Fantastiskt gjort!
  • Bjoer
    Anonym (Anya) skrev 2019-12-03 09:46:13 följande:

    Jag gör det p g a att jag inte vill få tinnitus, pratar man i högtalaren så blir inte ljudet lika starkt. Jag gör det dock inte i köer eller där det är mycket annat folk som kan höra. 


    Sänk volymen?!
  • Anonym (Trams)
    Bjoer skrev 2019-12-03 16:18:46 följande:

    Sänk volymen?!


    Precis min tanke. Hur svårt kan det va?!
  • Panduro
    Bjoer skrev 2019-12-03 16:18:46 följande:

    Sänk volymen?!


    Tycker det är både starkare och skränigare med högtalare.
Svar på tråden Varför pratar folk i högtalartelefon med mobilen framför ansiktet??