• Anonym (Förstår inte hur de tänker)

    Varför skaffar sjuka människor biologiska barn?

    Som frågan lyder undrar jag rent allmänt hur föräldrar med syndrom eller grav sjukdom tänker när de väljer att skaffar biologiska barn? Då chanserna för dessa barn att ärva de genetiska sjukdomar är stora?

    Frågeställningen kommer från artikel på Aftonbladet där mamman var väl medveten om att barnen med 50% chans skulle ärva pappans syndrom. Vilken lett till ansiktsförlamning, utdragna tänder och stora smärtor kring emaljavsaknad, dåligt hår och naglar men framförallt stor benskörhet för barnen, som gör att de måste ta det försiktigt hela sin livstid.

    Varför vill men som frisk förälder riskerar att ge sina barn desSa krämpor och varför vill man som sjuk förälder riskera att ge sina barn dessa krämpor? Varför kräver den friska inte att de inseminera/äggdonation eller adopterar? Varför tänker inte den sjuka att den vill inseminera/äggdonation eller adoptera istället för att kräva egna biologiska?

    Är inte barnens välbefinnande viktigast? Varför vill man riskera att skaffa gravt sjuka barn?

    Förstår att detta kan provocera många men jag undrar genuint över hur tankarna hos dessa föräldrar går?

    Se artikel:

    www.aftonbladet.se/family/a/BR4ze0/syskonen-alwa-och-aron-foddes-med-samma-ovanliga-syndrom

  • Svar på tråden Varför skaffar sjuka människor biologiska barn?
  • Anonym (Linna)
    Anonym (ina) skrev 2019-12-04 08:41:42 följande:

    Var går gränsen då? Räcker det med att en förälder har typ pollenallergi för att räknas som "primitiv och oansvarig" om denne förökar sig? Ska man ta hänsyn till grad av sjukdom och vem bestämmer då var gränsen går?


    Gränsen skulle nog mer gå där det inte finns ett botemedel eller något bra lindrande, där det förmodade korta livet blir odrägligt med smärta, andningsdepression mm. Pollenallergi har var och varannan människa idag, vissa lindrig och vissa svårare, men nä, gränsen kommer nog inte att gå där. I så fall är mänskligheten ute på hal is.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (ina) skrev 2019-12-04 08:41:42 följande:

    Var går gränsen då? Räcker det med att en förälder har typ pollenallergi för att räknas som "primitiv och oansvarig" om denne förökar sig? Ska man ta hänsyn till grad av sjukdom och vem bestämmer då var gränsen går?


    Tja, du kan väl tänka dig att du sitter i limbo (slå upp det om du inte vet vad det är) och väntar på att födas till jorden. Och så får du frågan om vilken kropp du kan tänka dig att hoppa in i. Själv skulle jag acceptera en kropp med pollenallergi som bara ger lite hösnuva och kliande ögon en månad om året, men definitivt inte en med Cystisk Fibros eller det syndrom som barnen har i Aftonbladets artikel. Astma ligger någonstans däremellan. Skulle jag ständigt vara tvungen att ha med mig spray, och vara rädd att bli utan den och få ett anfall och kvävas - så avstår jag från att födas i den kroppen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (ina) skrev 2019-12-04 08:41:42 följande:

    Var går gränsen då? Räcker det med att en förälder har typ pollenallergi för att räknas som "primitiv och oansvarig" om denne förökar sig? Ska man ta hänsyn till grad av sjukdom och vem bestämmer då var gränsen går?


    Tja, du kan väl tänka dig att du sitter i limbo (slå upp det om du inte vet vad det är) och väntar på att födas till jorden. Och så får du frågan om vilken kropp du kan tänka dig att hoppa in i. Själv skulle jag acceptera en kropp med pollenallergi som bara ger lite hösnuva och kliande ögon en månad om året, men definitivt inte en med Cystisk Fibros eller det syndrom som barnen har i Aftonbladets artikel. Astma ligger någonstans däremellan. Skulle jag ständigt vara tvungen att ha med mig spray, och vara rädd att bli utan den och få ett anfall och kvävas - så avstår jag från att födas i den kroppen. 
  • Anonym (Linna)
    Anonym (XXX) skrev 2019-12-04 07:49:44 följande:

    Jag håller med dig TS, det är fruktansvärt själviskt. Ibland hjälper till och med den offentliga vården till, när de inte kan göra barn själva. Jag tänker t.ex. på en familj jag känner, där pappan har cystisk fibros - en sjukdom som orsakar oerhört mycket lidande, begränsningar och kort livslängd. Han kunde inte avla barn p.g.a. sin sjukdom (något med att sekretet i sperman var felaktigt sammansatt). Dom fick hjälp med mikroinjektion och IVF (alltså att ta en spermie och föra den direkt in i ägget). På så sätt har de skaffat två barn.

    Det borde samhället inte ha hjälpt till med! För även om barnen inte är sjuka, så bär de genen vidare. Och om de blir gravida med män som bär samma gen, så blir barnet sjukt. Det går att göra "genetisk analys" och ta reda på sådant innan man skaffar barn med någon - MEN. Alla graviditeter är inte planerade. Och i nästa generation är risken stor att hela frågan har glömts bort, och att de barnen inte kommer att göra genetisk analys med sina respektive partners.

    Det är mycket bättre att sådana gener dör ut. Det är fruktansvärt själviskt att skaffa barn fast man vet att man bär på dem! (Och i familjen som jag talade om, så är pappan dessutom själv sjuk, vilket innebär massor av begränsningar för barnen, då allt kretsar kring pappans sjukdom...)  


    Jag kan inget annat än att hålla med dig. En sådan hemsk och jobbig sjukdom vill man INTE sprida vidare. Mycket egoistiska vuxna människor. Där gjorde sjukvården en rejäl blunder. Borde nästan vara straffbart.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ann) skrev 2019-12-03 15:42:38 följande:

    Det är inte någon annans sak, utan alla gör som de cill. Men det känns som om folk med adhd skaffar stora familjer. Jag känner till 3 familjer med många barn 4-8 st) där föräldrarna och de flesta eller alla barnen har adhd. Det förekommer även andra diagnoser. De kan mycket väl vara lyckliga, men jag undrar lite om det verkligen är så. Man ser tydligt att föräldrarna inte orkar med. Är det symtomatiskt, själva bristen på insikt? Att man skaffar barn på impuls?


    Jag har också undrat över detta. Föräldrar med diagnoser som skaffar barn lite hipp som happ, utan en tanke på att praktiska saker som ekonomi, bostad, utbildning och jobb ska vara på plats. Skilsmässor med flyttar långt bort, ny partner månaden efter separationen, nya kärleksbarn, styvsyskon och partners med exfruar och exmän. Livet verkar inte gå ihop för dem, varken energimässigt, praktiskt eller ekonomiskt och vad barnen vill verkar rätt ointressant. En del familjer har mor- och farföräldrar som ställer upp extremt mycket och utan dem vet jag inte riktigt hur det skulle gå.

    Jag har också funderat på om situationerna ovan har något att göra med deras diagnoser eller inte.
  • EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2019-12-04 07:58:56 följande:
    Jamen vi är väl inga DJUR heller! Det där argumentet köper jag inte, när det gäller människor. Det har i alla tider funnits människor som av olika anledningar (t.ex. fattigdom, sjukdom, handikapp, att de valt ett kall som inte är förenligt med äktenskap och familj) inte kunnat gifta sig, och därför även fått leva utan barn. Så det GÅR. 

    Dessutom finns det massor av människor som inte har någon som helst barnlängtan, och människor som inte orkar med sina barn när de väl är där. Så din argumentation håller inte alls när det gäller människor. 
    Jo människan ÄR ett djur, ett däggdjur som tillhör primatsläktet.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Undrar)
    EnAnonumius skrev 2019-12-04 10:18:48 följande:
    Jo människan ÄR ett djur, ett däggdjur som tillhör primatsläktet.

    Till skillnad från alla andra djur har vi möjligheten att använda preventivmedel för att begränsa antalet barn eller helt avstå.


    Vi förväntas också tillhandahålla mer än mjölk och beskydd under några månader eller något år för vår avkomma, innan de blir könsmogna och drar hemifrån.

  • Anonym (ina)
    Anonym (Linna) skrev 2019-12-04 09:34:21 följande:

    Gränsen skulle nog mer gå där det inte finns ett botemedel eller något bra lindrande, där det förmodade korta livet blir odrägligt med smärta, andningsdepression mm. Pollenallergi har var och varannan människa idag, vissa lindrig och vissa svårare, men nä, gränsen kommer nog inte att gå där. I så fall är mänskligheten ute på hal is.


    Fast det är ju också flytande. Vad är lindring? Hur mycket besvär får något skapa och vem bestämmer det? Hyr fungerar det med sjukdomar som inte ger besvär hela tiden, som går i skov eller skapar problem först när den drabbade blir äldre? Hur många goda år måste man ha för att det ska vara okej? Hur fungerar det med psykiska åkommor som är svårare att mäta? Ja, du hör...

    Ja, var och varannan människa lider av någonting eftersom att kroppen är oerhört komplex och det finns väldigt lite som är svart eller vitt.
  • Anonym (ina)
    Anonym (XXX) skrev 2019-12-04 09:37:31 följande:

    Tja, du kan väl tänka dig att du sitter i limbo (slå upp det om du inte vet vad det är) och väntar på att födas till jorden. Och så får du frågan om vilken kropp du kan tänka dig att hoppa in i. Själv skulle jag acceptera en kropp med pollenallergi som bara ger lite hösnuva och kliande ögon en månad om året, men definitivt inte en med Cystisk Fibros eller det syndrom som barnen har i Aftonbladets artikel. Astma ligger någonstans däremellan. Skulle jag ständigt vara tvungen att ha med mig spray, och vara rädd att bli utan den och få ett anfall och kvävas - så avstår jag från att födas i den kroppen. 


    Jo, jag vet va det är. Tro det eller ej, men jag är inte korkad bara för att jag har ett annat perspektiv än du...

    Gråskalor. Subjektivitet. Är orden här. Du kan tänka dig pollenallergi , min syster vill dö varje år pga sin pollenallergi. Min granne är svårt sjuk i SLE, hon skulle tycka att i princip vad som helst annat vore ett bättre alternativ. Sysslingen är autistisk, men fysiskt superfrisk och stark, men skulle offra alla lemmar för att fungera bättre socialt.
  • Anonym (Alicia)

    Jag är så otroligt glad att detta tas upp i en tråd. Jag har länge diskuterat detta med människor runt mig som bara visat mig så mycket hat. De har tyckt man varit dum i huvudet mm. Jag har valt att inte skaffa biologiska barn just pga detta! Vi har på min pappas sida män som får hjärtfel och mycket högt blodtryck. Min mamma har schizofreni och sen på hennes sida är de mycket problem med njurarna för kvinnorna. Jag har själv depression och kronisk migrän.

    Även i migrän grupper ser jag de som skaffat många barn som sedan de får migrän då de är ärftligt. Där finns det inte så mycket studie heller kring varför man får det osv. Ett helvete att leva med och kostsamt innan man hittar bra mediciner mot det.

    Jag har valt att inte ha biologiska barn pga allt detta i min familj. Risken av allt kanske inte är stort men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om mitt barn tex fick schizofreni. Det är en vidrig jävla sjukdom och när man växt upp som närstående till den skulle jag inte ens önska min värsta fiende att den fick det. Och absolut inte mitt barn!

    Sen tycker jag det är intressant att det kommer upp vart vi ska dra gränsen vid vad som är jobbigt att leva med eller inte. Jag tycker det är så enkelt! Om man kollar vad man lider mest utav fysiskt som tex sjukdomen i artikeln jämfört med laktosintolerans så blir det nog lättare för människor att förstå. Det borde inte vara okej att lida genom hela sitt liv för ens föräldrar ville ha biologiska barn. (Där inte hjälpmedel kan lindra)

Svar på tråden Varför skaffar sjuka människor biologiska barn?