• Anonym (Yhhy)

    28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?

    Mitt barn är 4 månader nu och BVC har sagt att han kan börja med gröt och smaksensationer. Så jag har köpt gröt men ser nu att det är 28% socker (var tvungen att kolla efter att själv smakat och det smakade som en sockerbit...)! Kollade även lite barnmatsburkar på icas handla online-sida nu och rätter som ?potatis och lax?, ?ris och kyckling? innehåller 8, ÅTTA % kött! Alltså va? Ska barn verkligen äta så här? Gröt med 28% socker och näringsfattig barnmat med typ bara potatis och morot (köttinnehållet är ju så lite att man kan bortse från att det ens ligger i burkarna).

  • Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?
  • Anonym (Näsmaria)
    Cheescake skrev 2019-12-03 16:26:47 följande:

    Och dem köper oftast barnmat på burk och köper även barngröt. Så det är ett icke-problem.


    Exakt.
  • trollhona
    Anonym (Yhhy) skrev 2019-12-02 22:14:00 följande:

    Mitt barn är 4 månader nu och BVC har sagt att han kan börja med gröt och smaksensationer. Så jag har köpt gröt men ser nu att det är 28% socker (var tvungen att kolla efter att själv smakat och det smakade som en sockerbit...)! Kollade även lite barnmatsburkar på icas handla online-sida nu och rätter som ?potatis och lax?, ?ris och kyckling? innehåller 8, ÅTTA % kött! Alltså va? Ska barn verkligen äta så här? Gröt med 28% socker och näringsfattig barnmat med typ bara potatis och morot (köttinnehållet är ju så lite att man kan bortse från att det ens ligger i burkarna).


    Köp inte butikens egna eller lågbudgetmärken. Köp Alex&phil, organix eller gör egen.

    Undvik skit med socker, rismjöl och annan utfyllnad, det är bedrövligt att skitenens får säljas till barn
  • Anonym (Pulver)

    Det är det torra pulvret som har en så hög sockerhalt. I den färdiga gröten är det 6-7 procent socker, d.v.s lite sötare än vanlig mjölk som har en sockerhalt på knappt 5 %.

  • Anonym (Näsmaria)
    Cheescake skrev 2019-12-03 16:26:47 följande:

    Och dem köper oftast barnmat på burk och köper även barngröt. Så det är ett icke-problem.


    [quote=80075959][quote-nick]Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 17:18:27 följande:[/quote-nick]Exakt.[/

    FL laggar som vanligt.

    Det jag skulle tillägga, exakt, inget problem OM man inte är rädd för färdig-barnmaten OCH förstår vad spädbarn behöver. Dvs ca 50% kolhydrater och 10% protein tex. Faran är dessa som tror spädbarn ska äta likt vuxna och samtidigt vägrar burkmat.
  • Anonym (Näsmaria)

    [quote=80075870][quote-nick]Aniiee skrev 2019-12-03 16:40:22 följande:[/quote-nick](svarar det jag vet) Jag vet inte vad WHO har skrivit för något, men Wasington Post citerar Healty Eating Research, som är en förening för diverse amerikanska organisationer som exempelvis American Academy of Pediatrics och America's Pediatric Dentists, så det kan anas att just deras undersökningar är väldigt... USA-centrerade.

    ok., snabb googling, så vet jag vad WHO säger också, i alla fall snabbkoll.

    Barnmaten som undersökts har kommit från 4 städer i Europa: Wien, Sofia, Budapest och Haifa. [/

    Tydligen inte bara FL som laggar utan även min läsförmåga...Tack för svar :) Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att vi har bättre kontroll på vår barnmat än dessa länder :)

  • Anonym (Helen)
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 17:44:00 följande:

    [quote=80075870][quote-nick]Aniiee skrev 2019-12-03 16:40:22 följande:[/quote-nick](svarar det jag vet) Jag vet inte vad WHO har skrivit för något, men Wasington Post citerar Healty Eating Research, som är en förening för diverse amerikanska organisationer som exempelvis American Academy of Pediatrics och America's Pediatric Dentists, så det kan anas att just deras undersökningar är väldigt... USA-centrerade.

    ok., snabb googling, så vet jag vad WHO säger också, i alla fall snabbkoll.

    Barnmaten som undersökts har kommit från 4 städer i Europa: Wien, Sofia, Budapest och Haifa. [/

    Tydligen inte bara FL som laggar utan även min läsförmåga...Tack för svar :) Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att vi har bättre kontroll på vår barnmat än dessa länder :)


    Läser man vad Ann Fernholm skriver på sin blogg http://annfernholm.se/   och vad hon skriver/debatterar med svenska barnmatsproducenter så menar hon inte att det är speciellt bra i Sverige heller även om det säkert kan vara ännu värre i andra länder.
  • Anonym (Helen)
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 16:25:42 följande:
    Det här var intressant! Ver du om WHO även menar svensk barnmat? Och om de menar maten, eller bara fruktpureerna?
    Tyvärr ingen aning!
  • Tow2Mater
    Anonym (Helen) skrev 2019-12-03 16:04:22 följande:

    Ann Fernholm som det refereras till i denna tråd delar TS upprördhet:

    "Allt fler röster höjs nu mot de livsmedel som tillverkas som ?barnmat?. I juni varnade WHO för den höga halten socker i bebispuréer, bland annat eftersom det kan fräta på tänderna. Nu skriver också Washington Post om skräpmaten som fyller barnmatshyllorna: Sweet excess: How the baby food industry hooks toddlers on sugar, salt and fat"

    "Det är dags att vi gör upp med den starka tillit som vi har haft till barnmatsföretagen. BVC rekommenderar ofta föräldrar att ge bebisar kommersiell barnmat eftersom den skulle vara näringsrik, men när Testfakta för några år sedan granskade burkmaten blev slutsatsen att den är både närings- och energifattig. Maten innehåller också ofta väldigt lite protein (sannolikt eftersom det är billigare att fylla burken med vatten än kött och fisk). Faktum är att en bebis skulle behöva äta hela 5-6 burkar för att täcka sitt dagsbehov av energi."

    https://www.dietdoctor.com/se/se-upp-for-skrapmaten-i-bebishyllan-och-barnmatsindustrins-lobbying

    https://www.dietdoctor.com/se/industrigrot-valling-och-burkmat


    En bebis ska få huvuddelen av sin energi ifrån antingen brostmjolk eller ersättning; så nån som anser en bebis ska få all sin enrgi från smakisar är ju oerhort oinformerad.
  • FuckGoggleAskMe

    Man tänker ju lite olika om barnmat i olika länder. När jag hade en bebis, upplyste en fransk kompis mig om att man inte behöver ha socker i yoghurten som man ger till bebisar. Jag såg ut som ett levande frågetecken, och sen rättade sig kompisen, ja just ja, du är ju svensk, du visste säkert redan detta. Jag hade naturligtvis aldrig föreställt mig att man skulle tillsätta socker i mat till bebisar, men tydligen är det vanligt i Frankrike att man tillsätter socker för att bebisen ska gilla maten. Men ok, franska bebisar överlever och växer upp dom med.

  • trollhona
    Anonym (Näsmaria) skrev 2019-12-03 17:44:00 följande:

    [quote=80075870][quote-nick]Aniiee skrev 2019-12-03 16:40:22 följande:[/quote-nick](svarar det jag vet) Jag vet inte vad WHO har skrivit för något, men Wasington Post citerar Healty Eating Research, som är en förening för diverse amerikanska organisationer som exempelvis American Academy of Pediatrics och America's Pediatric Dentists, så det kan anas att just deras undersökningar är väldigt... USA-centrerade.

    ok., snabb googling, så vet jag vad WHO säger också, i alla fall snabbkoll.

    Barnmaten som undersökts har kommit från 4 städer i Europa: Wien, Sofia, Budapest och Haifa. [/

    Tydligen inte bara FL som laggar utan även min läsförmåga...Tack för svar :) Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att vi har bättre kontroll på vår barnmat än dessa länder :)


    Fast vi köper ju in barnmat från dessa länder. Väldigt lite barnmat i Sverige är gjord i Sverige, det är mestadels Spanien och Polen.
  • LaFontaine
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-12-03 20:49:53 följande:

    Man tänker ju lite olika om barnmat i olika länder. När jag hade en bebis, upplyste en fransk kompis mig om att man inte behöver ha socker i yoghurten som man ger till bebisar. Jag såg ut som ett levande frågetecken, och sen rättade sig kompisen, ja just ja, du är ju svensk, du visste säkert redan detta. Jag hade naturligtvis aldrig föreställt mig att man skulle tillsätta socker i mat till bebisar, men tydligen är det vanligt i Frankrike att man tillsätter socker för att bebisen ska gilla maten. Men ok, franska bebisar överlever och växer upp dom med.


    Vi var i Spanien en månad när dottern var kring året. Vi kikade lite på barnmatshyllan och hittade yoghurt med kakor, barnyoghurt på literförpackning med med socker än den vanligt, sockrade yoghurten eller rejält sötade kakor på barnmatshyllan. Även sötat barnbröd fanns.

    Som de svenska förstagångsföräldrarna vi var, blev vi hyfsat chockade
  • LaFontaine
    trollhona skrev 2019-12-03 20:54:33 följande:
    Fast vi köper ju in barnmat från dessa länder. Väldigt lite barnmat i Sverige är gjord i Sverige, det är mestadels Spanien och Polen.
    Det är helt olika innehållsförteckningar på svensk barnmat och, i alla fall spansk, barnmat.
  • Anonym (Eh)

    Nu är det ju så att människor (inkl bebisar) varken behöver socker eller kött. Så snabba svaret på din fråga är att bebisar inte ska äta så. Men de kan ju göra det, de kommer inte dö av det eller bli panikundernärda om de har varierad kost (fortfarande mest bröstmjölk eller ersättning när de är så små). Dock kan jag tycka att det där låter som rätt dålig barnmat, men hade gärna vetat mer om näringsinnehållet.

Svar på tråden 28% socker och 8% kött, ska bebisar äta så?