• Anonym (Agb)
    Tue 3 Dec 2019 13:55
    2198 visningar
    53 svar
    53
    2198

    Läkemedel på licens

    Jag har agb! Tror inte den var på licens, var en at-läkare som skrev ut den åt mig. Men jag vet inte. På psyk visserligen... Dom har väl lättare att skriva ut tabletter där. har provat typ 17 olika sömntabletter innan... Agb är den enda som hjälpt, circadin va helt värdelöst. Har 2 mg.

    Ta kontakt med en annan läkare och försök få den. Det bästa som har hänt mig!

  • Anonym (Agb)
    Tue 3 Dec 2019 20:32
    #19
    ungkvinna1 skrev 2019-12-03 15:34:32 följande:
    Hej! Har tagit kontakt med annan läkare som ska återkomma, han ska försöka ordna detta åt mig!

    Vad roligt att det fungerar så bra för dig! Vill du förklara vilken effekt du får?
    Väldigt kort förklarat blir jag för första gången i mitt liv såpass trött att jag ens VILL gå och lägga mig, plus att jag oftast kan somna. Innan melatonin blev jag inte trött. Alls. Kunde sitta uppe till fyra på natten och va hur pigg som helst. Nu blir jag trött, men kan välja att vara uppe eller välja att lägga mig. 
    Effekten är inte direkt, utan tar dom runt kl 20 varje kväll, kan då gå och lägga mig och somna ca 22. Ibland får jag dock stöta till med en halv imovane för att insomningen ska ske. Men för mig som ALDRIG somnat innan typ, två på natten, så är det ett mirakel. Nu somnar jag iaf 9 gånger av tio inom en-två timmar efter jag lagt mig. Men rekommenderar inte att ta den i samband med sänggående, utan iaf två timmar innan. 

    Jämfört med en normal person är det ju fortfarande inte helt perfekt, men om man ser hur det var innan... ja jag är överlycklig. Blir heller inte ett dugg trött på morgonen, även om jag går upp sex och har ingen hangover under dagen.
    Undrar du något mer är det bara att fråga, vet hur svårt det var att hitta information och erfarenheter om den här när jag började iaf.. 

    helt otroligt att det ska va så svårt att skriva ut den och att den ska va så HISKELIGT dyr när den t ex i usa köps över disken för typ 5 dollar eller nått
  • Anonym (Agb)
    Tue 3 Dec 2019 21:09
    #22
    Cheescake skrev 2019-12-03 21:00:52 följande:

    Melatonin AGB går inte att köpa i Usa då den är apotekstillverkar i Sverige av ett svensk företag.

    Melatonin AGB är exakt samma som Melatonin. Och det heter inge enbart AGB.


    Fattar inte vad du menar med det här? Jag vet det redan??

    Det är galet att vanlig melatonin säljs för 750 spänn i Sverige när motsvarande kostar typ ingenting och är jättelätt att få tag i i andra länder.. om det var det du syftade att svara på ... ?
  • Anonym (Agb)
    Tue 3 Dec 2019 21:35
    #27
    Cheescake skrev 2019-12-03 21:19:51 följande:

    Om du redan har Melatonin så varför ska du ha ytterligare ett recept på det?

    AGB är en tillverkare och inget speciellt melatonin preparat.


    Det är bra att du är så duktig på att informera oss andra vanliga dödliga om denna medicin du uppenbarligen känner så starkt för. Men det är skillnad på läkemedlet med ordet melatonin i namnet, oavsett vilken av dessa tre väldiga tillverkares namn som står efter melatonin, och på circadin. TS verkar ju väldigt medveten om att circadin är en depottablett och läkemedlet med ordet melatonin i namnet INTE är det eftersom dom var ute efter insomningseffekten.
  • Anonym (Agb)
    Tue 3 Dec 2019 22:43
    #44
    ungkvinna1 skrev 2019-12-03 22:22:46 följande:

    Tusen tack för svar, det uppskattas verkligen! Det känns som att vi har liknande sömnbesvär, jag blir sällan trött och det har hänt flera gånger att jag ligger i sängen 5-6 timmar utan att somna. Detta medför givetvis besvär i arbetslivet. Om jag minns rätt fick du ingen effekt av circadin, och trots det är du väldigt nöjd med melatonin agb? Jag får en ganska bra effekt av circadin och hoppas därmed att agb fungerar lika bra för mig som för dig! 


    Nej alltså, circadin var inget särskilt för mig. Hade vid det laget provat fyra andra sömntabletter och höll på att bli smått galen då jag behövde insomningstabletter, det var där mitt största problem var. Circadin var ungefär samma som med propavan t ex.

    Har som sagt inte full effekt av melatonin, om jag till exempel jobbar tills nio och börjar sju så behöver jag ta melatoninen direkt jag kommer hem, sen klockan 22 tar jag en halv imovane, annars blir jag liggandes i sängen tills det börjar dra sig mot ett. Så det får jag göra kanske en gång i veckan. Ibland ligger jag och vänder och vrider i sängen även om jag inte jobbar, även om jag inte ska upp tidigt. Så skulle nog säga att melatonin 2 mg funkar ca 80% av tiden. Men om du nu har effekt av circadin så kanske det funkar ännu bättre för dig! Hoppas verkligen du får bukt på det här. Jag har numera haft ett normalt liv med normal sömn i ungefär fem månader, helt obeskrivlig känsla från att ha sovit i snitt 3 timmar per natt till typ, 7-8.

    Hade även en otrolig dipp efter ca tre månader där effekten uteblev typ helt å hållet i en vecka kanske, har ingen aning om vad som hände men som tur var så gick det tillbaka ...
  • Anonym (Agb)
    Tue 3 Dec 2019 22:46
    #45
    Anonym (EE) skrev 2019-12-03 22:42:13 följande:

    Men va? Jag har ätit Melatonin AGB 5 mg i flera år, utskrivet av x antal läkare och aldrig hört ett ord om licens. Eller jo kanske men det var långt innan jag själv började äta den och den ingår i högkostnadsskyddet så?

    Från en artikel på specialnest år 2016: "Tidigare har det därför varit ganska krångligt att få recept på kortverkande melatonin (förutom i form av flytande lösning). Det har krävt en så kallad licensansökan, som måste beviljas av Läkemedelsverket i varje enskilt fall. Men numera finns det möjlighet att förskriva melatonintabletter inom högkostnadsskyddet utan en licensansökan."


    Har du provat andra styrkor också? Äter nu 2 mg, fungerar hyfsat, men har funderat på att ta mer för att se om det fungerar bättre
Svar på tråden Läkemedel på licens