• Anonym (West)
    Tue 3 Dec 2019 00:03
    265 visningar
    16 svar
    16
    265

    Mamma som går över gränsen

    Hej, detta är mitt första inlägg på denna sida och jag hoppas ni kan komma med kloka perspektiv på denna situation.

    Jag har sedan jag var liten bebis varit en ?mom?s boy? och därmed haft en väldigt stark connection till min moder. Det var hon som jag fann störst trygghet och tillit till när jag växte upp, något jag inte kände till många andra i min närhet. Mina föräldrar har varit väldigt måna om min och min broders uppväxt, utbildning och framtid. Det har även inneburit att de haft ett enligt mig, stort kontrollbehov, som jag personlighet upplevt varit för närgånget.

    När jag var mellan 16 år började jag träffa andra killar. Det var då mina föräldrar, speciellt min mamma, började ifrågasätta vilka jag umgicks med och träffade. Hon kunde fråga vem jag chattade med, vem jag umgicks med och vad jag gjorde vid vissa tidpunkter. Hon kunde ringa och smsa under dagarna och svarade jag inte direkt kunde hon hota med att ringa polisen. Min mamma misstänkte aldrig att jag hamnat i ?fel umgängeskretsar? utan uttryckte avsmak för att jag träffade killar och tjejer som tillfälliga kontakter.

    Jag förstår att ens föräldrar vill sina barn väl och som 16 åring och jag levde i tron att denna passning skulle avta när jag blev äldre. Idag är jag 21 år och bor fortfarande hemma. Jag har ett bra jobb och skulle säga att jag är väldigt skötsam och respektingivande. Men min moders kontrollbehov har nu ökat och enligt mig gått rejält överstyr. Hon kan rota igenom min soptunna och leta efter kondomer, gå igenom mina jackfickor och övervaka vart jag rest med bilen via Volvo on Call. Vid minsta misstanke kan hon ställa mig mot väggen, inte fråga och föra en dialog, utan anklaga och peka ut mig. Det som retar upp henne är främst att jag träffar killar för sex och Jag har lovat att aldrig ta hem någon hem för sex, utan respekterar hennes regler. Men hon tar det steget längre och vill hindra mig att träffa partners även utanför hemmet. Hon har som krav att jag ska svara i telefon. Rotar igenom min garderob när jag är och jobbar. En gång när jag var ute på en löprunda och inte var svettig när jag kom hem blev hon vansinnig och anklagade mig för att jag varit ute och haft sex. Säger jag att jag varit ute och ätit och hon inte tror mig, skall jag kunna visa utdrag via min mobilbank som styrker det. Värst av allt är när hon går efter mig och ifrågasätter i detalj vem jag träffat och vad vi gjort osv. Hon kan uttrycka sorg för hur hon misslyckats i sin uppfostran av mig och att jag har ett bekräftelsebehov för att jag träffar partners utanför förhållanden osv.

    Jag upplever min pappa som mer neutral i sina åsikter om vad som är bra/dåligt i livet men jag kan tycka att han i mammas närhet förändras starkt och känner sig tvingad att bejaka mammas åsikter och värderingar. Jag blir väldigt obekväm när hon skall undersöka och rikta anklagelser mot mig. Jag har flera gånger försökt föra en dialog och satsat på en god framtida relation mellan oss. Att det är okej att ha olika syn på livet, sex, relationer osv. Men att jag tror att det är viktigt att man åtminstone respekterar varandras åsikter. Hon är världens gulligaste mamma när hon inte är i affekt och jag känner mycket kärlek och respekt för henne. Men när hon konfronterar mig och kränker min integritet blir vår relation riktigt instabil.

    Vad tror ni jag kan göra för att förbättra och stärka vår relation? Tacksam för svar (:

  • Svar på tråden Mamma som går över gränsen
  • Anonym (Flytt­a)
    Tue 3 Dec 2019 00:07
    #1

    Flytta hemifrån!

  • Cheesc­ake
    Tue 3 Dec 2019 00:08
    #2

    Flytta hemifrån, det är det första du ska göra. Få din mamma att inse att du är vuxen och har ett eget liv.

    Har din mamma accepterat din läggning? Att du dras till män/killar? Kan vara så att hon är orolig för diverse könssjukdomar, hiv etc.

  • Cheesc­ake
    Tue 3 Dec 2019 00:10
    #3

    Sedan kan det även vara värt att gå i familjeterapi tillsammans med din mamma, det kan dels stärka och få ordning på er relation men också reda ut bakgrunden roll hennes onormala kontrollbehov.

  • Anonym (West) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 00:11
    #4

    Jag väntar på att min lägenhet skall vara färdigbyggd vilket sker om ca 1 år. Mina föräldrar är väldigt accepterande gällande HBTQ så jag vet att mammas kontrollbehov beror på att hon inte gillar att jag träffar killar. Jag har tom. Sagt att jag använder skydd och testar mig regelbundet osv.

  • Tue 3 Dec 2019 00:15
    #5
    +1

    Flytta ihop med en kompis eller nåt liknande medan du väntar på din nya lägenhet. Du och din mamma behöver få lite mer distans till varandra i vardagen.

  • Cheesc­ake
    Tue 3 Dec 2019 00:24
    #6
    +1
    Anonym (West) skrev 2019-12-03 00:11:56 följande:

    Jag väntar på att min lägenhet skall vara färdigbyggd vilket sker om ca 1 år. Mina föräldrar är väldigt accepterande gällande HBTQ så jag vet att mammas kontrollbehov beror på att hon inte gillar att jag träffar killar. Jag har tom. Sagt att jag använder skydd och testar mig regelbundet osv.


    Skaffa en tillfällig lägenhet i väntan på att din blir färdigbyggd. Och ta med din mamma på terapi., det kan hjälpa mycket för den framtida relationen.

    Fast om din mamma inte gillar att du träffar killar så har hon inte accepterat din läggning fullt ut.
  • Tue 3 Dec 2019 09:44
    #7

    Din morsa har allvarliga psykiska problem. Du kan inte hjälpa henne. Du tillåter att hon kontrollerar dig på olika sätt.

    Du behöver växa upp och flytta.

  • Anonym (Py)
    Tue 3 Dec 2019 09:48
    #8

    Jag pratade inte med min mamma på typ ett halvår för att hon inte respekterade mina gränser. Hon tyckte bland annat att jag skulle "bevisa" att jag som 30-åring var vuxen nog att hon skulle släppa tåget, fast jag flyttade ut för snart 10 år sedan. Till slut fick jag nog. Det är bättre nu efter att jag markerade var min gräns gick och hon fick lite distans.

  • Anonym (J)
    Tue 3 Dec 2019 09:58
    #9

    Flyta hemifrån. Vill du bli behandlad som en vuxen bör du leva som en vuxen , annars är risken större att du blir behandlad som mammas lille pojke.

    Du kan bara ändra dig och dina omständigheter, inte andras .

  • Anonym (J)
    Tue 3 Dec 2019 10:06
    #10
    Anonym (West) skrev 2019-12-03 00:11:56 följande:

    Jag väntar på att min lägenhet skall vara färdigbyggd vilket sker om ca 1 år. Mina föräldrar är väldigt accepterande gällande HBTQ så jag vet att mammas kontrollbehov beror på att hon inte gillar att jag träffar killar. Jag har tom. Sagt att jag använder skydd och testar mig regelbundet osv.


    Du får givetvis hyra en lägenhet för 1 år under tiden om du inte är nöjd med din situationen.

    Chansen är väldigt liten att din mor ändrar sin personlighet , så antingen får du flytta eller stå ut med henne.
  • Anonym (Move)
    Tue 3 Dec 2019 10:25
    #11

    Flytta! Om du ska rädda er relation, så FLYTTA!

  • Anonym (A)
    Tue 3 Dec 2019 13:26
    #12
    +1

    Flytta hemifrån.

  • Tue 3 Dec 2019 13:44
    #13

    Det är väl alldeles självklart att du måste flytta hemifrån omedelbart!! Du skriver att du har ett bra jobb, så ekonomin är knappast ett hinder. 
    Att fortsätta bo ytterligare ett år vore rent vansinnigt dumt. 

    Hyr något tillfälligt och flytta NU!
    Och du ska självklart inte ge henne nyckel till ditt egna hem.......

  • GGN
    Wed 4 Dec 2019 06:19
    #14

    Du kan ju givetvis hyra nånting tills lägenheten är klar.

    Och du! Se för f*n till att hon inte får nyckel till nya lägenheten!!

  • Wed 4 Dec 2019 06:33
    #15

    Hitta en tillfällig lägenhet eller en kompis att bo hos så länge.

  • Anonym (oj)
    Wed 4 Dec 2019 07:00
    #16

    oj!
    Ja flytta så fort du bara kan. Sen undrar jag om du har pratat med din pappa om det här, utan att din mamma är med? Om han är mer normal i sitt sätt så kanske han förstår att det inte är vettig att man kontrollerar en vuxen person på det där sättet. Inte ens barn kontrolleras på det sättet din mamma gör! 
    Du kommer troligen behöva någon som stöttar dig i att flytta och om pappa kan göra det så är det nog bra, men se annars till att du har ett par kompisar som kan hjälpa dig.

    Sedan måste din mamma få insikt om att hennes kontrollbehov utvecklats till oanade nivåer, det är så totalt osunt det du beskriver. Men det är inte din sak att ordna detta, det måste hon göra själv.

    Har hon varit likadan mot ditt syskon?

Svar på tråden Mamma som går över gränsen