• Anonym (Mamma­)
    Tue 3 Dec 2019 06:26
    1294 visningar
    32 svar
    32
    1294

    Hur gör man för att flytta med barnen?

    Jag måste lämna min man och pappan till barnen, men jag är chanslös i den här svindyra staden, jag måste hem till min hemstad som är på andra sidan landet.

    Men hur gör man? Att han skulle ha barnen hos sig är otänkbart men han skulle aldrig låta mig flytta med dem frivilligt. Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Hur gör man för att flytta med barnen?
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 06:31
    #2
    Långbenopluto skrev 2019-12-03 06:29:43 följande:

    Du flyttar inte så långt bort såklart! Det måste finnas billigare boende inom normalt umgängesradie.

    Barnen har rätt till sina båda föräldrar!


    Vi måste hem, att stanna nära honom är otänkbart.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 06:33
    #4
    Långbenopluto skrev 2019-12-03 06:32:39 följande:

    Nej, det är inte otänkbart, det är bara jävligt egoistiskt av dig att tänka/säga så.


    Nej det är det inte. Du vet ingenting om vår situation.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 06:34
    #6
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2019-12-03 06:33:41 följande:

    Så länge ni har gemensam vårdnad så kan du inte flytta.

    Har du däremot egen vårdnad så kan du flytta.


    Det kommer jag aldrig få.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 06:42
    #11
    Anonym (55) skrev 2019-12-03 06:38:19 följande:

    Om det är så att det verkligen finns starka skäl för varför ni inte kan stanna nära honom så börja med att kontakta socialtjänsten. Ser de ett akut skyddsbehov agerar de direkt. I annat fall kan du få bra stöttning och vägledning.

    För att kunna flytta barnen utan hans samtycke måste du söka ensam vårdnad.


    Men det är väl en väldigt utdragen process där vi dessutom kommer vara fast här där vi inte ens har eget boende? Han kommer aldrig ge med vårdnaden frivilligt och har inga bevis för hans beteende.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 06:46
    #13
    Anonym (Krasst) skrev 2019-12-03 06:43:09 följande:

    Rent krasst. Om han är direkt farlig för dig eller barnen så finns det olika möjligheter. Om han är farlig för dig kan allt umgånge skötas med hjälpa av sociala myndigheter, om han är farlig för barnen så finns goda chanser att få ensam vårdnad och övervakade umgängen. Om du inte förklarar varför det är otänkbart att stanna nära så kan vi inte hjälpa. När du flyttade och sen skaffade barn med mannen i den dyra staden gjorde du ett val, nu får du göra det bästa av den situationen helt enkelt.


    Han är farlig för oss allihopa, men finns inga direkta bevis för det.

    När v flyttade ihop och skaffade barn visste jag ju inte vad det skulle leda till. Såhär var han inte då.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 06:54
    #18
    Anonym (55) skrev 2019-12-03 06:53:08 följande:

    Man kan begära ett interimistiskt beslut. I vårt fall tog det tre månader från att papprena skickades in till tingsrätten tills beslutet kom.

    Kontakta en jurist för råd kring situationen och bevisläget.


    Vad gör man under den tiden då? Vi kan ju inte bo här då och har ingenstans att ta vägen om vi inte får flytta till min hemstad.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 07:00
    #20
    Anonym (Nä) skrev 2019-12-03 06:57:55 följande:

    Vad är det som säger att det är just du som måste flytta från bostaden?


    Den är alldeles för dyr för mig och inte skulle jag våga heller även om jag hade råd själv.
Svar på tråden Hur gör man för att flytta med barnen?