• Anonym (TS)

    När börja ge plockmat?

    Jag har en son som är 5 månader och han har börjat få lite smakportioner av olika puréer. Är med i en grupp med mammor som har lika gamla barn och där ger flera föräldrar barnen smörgås och typ leverpastej till frukost. Jag känner mig väldigt orolig. De kan ju inte ens tugga? Eller är det jag som är nojig?

  • Svar på tråden När börja ge plockmat?
  • Sasu

    jag tänker inte börja ge min 5 månaders dotter plockmat förrens hon är 6 månader och kan sitta stadigt. Plockmat ska man inte ge förrens de kan sitta stadigt och de är 6 månader gamla, då ska man helst inte börja direkt med bröd heller, om jag nu förstått rätt. Välkokta grönsaks stavar ska man helst börja med isåfall.

    Det enda min dotter får i smak väg är gröt och puréer, samt får hon smaka lite sås som vi gör till maten ibland.

  • MsM84

    Man kan köra blw - enbart plockmat och då rekommenderas man att tidigast börja vid 6 mån. Eller så ger man puré och vid sidan om börjar man ge plockmat ibland när barnet börjar visa intresse för att äta själv (så har jag gjort - börjar ge saker att pilla med själv vid kanske 7-8 mån när vi har mat som det passar men främst puré).

  • Elin P

    När barnet kan sitta själv och greppa lite kan man ju börja ge plockmat. Känns lite tidigt vid 5 månader. Men jag tänker samtidigt att det inte är farligt heller om man ger småbitar av mjuk mat. De lär ju sig tugga utan tänder också.

Svar på tråden När börja ge plockmat?