• Anonym (Cissi­)
    Tue 3 Dec 2019 09:23
    1871 visningar
    52 svar
    52
    1871

    Hur ser ekonomin ut för en ensamstående förälder?

    Rubriken är så klart väldigt generaliserande, men jag blev nyfiken för jag insåg hur extremt dålig koll jag har på min och makens räkningar. Vi betalar nästan allt med autogiro så vi märker inte av dom. Jag är därför nyfiken hur ekonomin skulle se ut om man blev ensamstående...

    Grundkostnader

    Boende: 10 tkr
    Mat: 5 tkr (är detta alldeles för lite?)
    Försäkringar: 1 tkr
    Media/Mobil/Bredband: 1 tkr
    Bensin/Busskort: 1,5 tkr

    Totalt vanliga utgifter på 18,5 tkr. Vad har jag missat eller tänkt helt fel om? Glad

  • Svar på tråden Hur ser ekonomin ut för en ensamstående förälder?
  • Anonym (Lilla Mysan)
    Wed 4 Dec 2019 12:29
    #21
    Anonym (Lisa) skrev 2019-12-03 20:20:05 följande:

    Jag har en nettoinkomst på 31500kr. Det ska täcka boende på 16000kr (eget radhus med försäkring, el och samfällighetsavgift), CSN 1000kr, försäkringar 1000kr, mobil, 269kr)

    Jag jobbar extra på lördagar när jag får chansen, har ingen bil, snyltar på mina föräldrar under sommaren, åker med till deras fjällstuga. Mina barn är fattiga om man ser till vad jag har kvar efter skatt, men de får ändå ett drägligt liv i och med att vi bor i ett fint radhusområde med bra skolor och att jag lägger stor energi på att de ska ha en meningsfull fritid.


    Jag har också radhus. Kostnaderna för boendet landar på cirka 5700:-

    16K lät sjukt mycket! :O
  • Anonym (Lisa)
    Wed 4 Dec 2019 13:18
    #22
    Anonym (Lilla Mysan) skrev 2019-12-04 12:29:31 följande:

    Jag har också radhus. Kostnaderna för boendet landar på cirka 5700:-

    16K lät sjukt mycket! :O


    7000 amortering

    6500 ränta

    1500-2000 el

    500 försäkring

    1000 till samfälligheten

    Hur ser din fördelning ut?
  • Anonym (Jag)
    Wed 4 Dec 2019 16:17
    #23

    Brukar få ut runt 30.000 Boende ligger på 6000, bilen kostar runt 4000. Maten 4000 och övriga räkningar 3000. Får runt 12.000 över, men då jag renoverar brukar det sällan bli så mycket pengar kvar. Har ett barn vars fritidsintresse kostar ett par tusen per månad också.

  • Anonym (Jaså)
    Wed 4 Dec 2019 20:11
    #24
    +1
    Anonym (Lilla Mysan) skrev 2019-12-03 22:17:40 följande:

    Jag är ensamstående med ett barn på heltid.

    Jag har en boendekostnad som ligger på cirka 5700:- i månaden och det är inkl. värme, vatten, TV, bredband, hemtelefon och försäkring.

    Det är en lägenhet i två plan, tre rum och kök, två badrum, en enorm balkong och två mindre uteplatser.

    Mat- och annat man köper i en livsmedelsaffär, lägger jag cirka 3500:- på varje månad.

    Mobilen, med fria samtal, sms, mms och fri surf, ligger på 200:- i månaden.

    Barnets telefon, med fria samtal, sms, mms och begränsad surf, ligger på 100:- i månden.

    Jag har varken bil eller busskort då allt ligger inom gångavstånd.

    Aktiviteter för både barnet och mig hamnar på cirka 350:- i månaden, om man skulle slå ut års- och terminsavgifterna på 12 månader. Då har jag även inkluderat träningskläder (vilka egentligen inte behöver införskaffas nya varje år, men jag räknade så för att inte underdriva kostnaderna).

    Övriga nöjen lägger jag i snitt 100:- i månaden på. Då är det exempelvis teater, bio och lekland.

    Kläder snittar jag också på cirka 100:- i månaden. Köper det mesta begagnat.

    Summerar man ihop allt så landar de totala månadskostnaderna på cirka 10.000:- i månaden.

    Jag får ut mellan 17.000-23.000:- i månaden (beroende på om jag väljer att jobba deltid eller halvtid - det ser olika ut från dag till dag).

    Pengar som inte används läggs på hög och används då och då till inköp av exempelvis ny dammsugare, ny kyl, ny telefon, födelsedagspresenter och julklappar, nya tapeter, ny dator, semester... Såna saker som dyker upp ibland. Jag ser dock till att alltid ha minst tre månaders utgifter som en buffert. Det var något min hemkunskapslärare malde på om under varje hemkunskapslektion. Hon var mer fokuserad på privatekonomidelen i kursen, än själva matlagningen.


    Hur gammalt är barnet? 100kr på nöjen och likaså kläder varje månad låter väldigt billligt. Bara att gå till simhallen där jag bor kostar 70kr för en vuxen. Och begagnade kläder kan man ju köpa, men bara skokostnaden på ett år är ju mer än 100kr i månaden. Åtminstone för förälder+ barn.
  • Anonym (mjaou­)
    Wed 4 Dec 2019 20:45
    #25
    +1
    Anonym (Lilla Mysan) skrev 2019-12-03 22:17:40 följande:

    Jag är ensamstående med ett barn på heltid.

    Jag har en boendekostnad som ligger på cirka 5700:- i månaden och det är inkl. värme, vatten, TV, bredband, hemtelefon och försäkring.

    Det är en lägenhet i två plan, tre rum och kök, två badrum, en enorm balkong och två mindre uteplatser.

    Mat- och annat man köper i en livsmedelsaffär, lägger jag cirka 3500:- på varje månad.

    Mobilen, med fria samtal, sms, mms och fri surf, ligger på 200:- i månaden.

    Barnets telefon, med fria samtal, sms, mms och begränsad surf, ligger på 100:- i månden.

    Jag har varken bil eller busskort då allt ligger inom gångavstånd.

    Aktiviteter för både barnet och mig hamnar på cirka 350:- i månaden, om man skulle slå ut års- och terminsavgifterna på 12 månader. Då har jag även inkluderat träningskläder (vilka egentligen inte behöver införskaffas nya varje år, men jag räknade så för att inte underdriva kostnaderna).

    Övriga nöjen lägger jag i snitt 100:- i månaden på. Då är det exempelvis teater, bio och lekland.

    Kläder snittar jag också på cirka 100:- i månaden. Köper det mesta begagnat.

    Summerar man ihop allt så landar de totala månadskostnaderna på cirka 10.000:- i månaden.

    Jag får ut mellan 17.000-23.000:- i månaden (beroende på om jag väljer att jobba deltid eller halvtid - det ser olika ut från dag till dag).

    Pengar som inte används läggs på hög och används då och då till inköp av exempelvis ny dammsugare, ny kyl, ny telefon, födelsedagspresenter och julklappar, nya tapeter, ny dator, semester... Såna saker som dyker upp ibland. Jag ser dock till att alltid ha minst tre månaders utgifter som en buffert. Det var något min hemkunskapslärare malde på om under varje hemkunskapslektion. Hon var mer fokuserad på privatekonomidelen i kursen, än själva matlagningen.


    Hur gör du med vinteroveraller, regnkläder, skor, gympakläder? Skulle aldrig klara hela familjens kläder på 100:- i månaden. Och nöjen? Gör ni aldrig nåt som kostar pengar?
  • Wed 4 Dec 2019 20:50
    #26

    28000 netto med ett deltidsjobb är inte medel...


    Anonym (mjaou) skrev 2019-12-03 21:18:52 följande:

    På riktigt går jag knappt runt med min nuvarande budget. Det är stressigt att leva som ensamstående och rådda med allt på egen hand vilket gör att man gärna "köper sig tid". Det är enkelt att bara första bästa galonbyxor eller vinteroverall man hittar istället för att leta efter rea-priser på allt. Har hemkörning på maten för att slippa släpa med mig småbarn till stormarknaden. Vilket också kostar pengar. Beställer hem käk från kvartersrestaurangen när jag jobbar över för att jag inte har någon annan som hämtar barnen och lagar mat till dem. Livet ÄR dyrare som ensamstående. Och jag är bara medelinkomsttagare, om ens det.


  • Anonym (T)
    Wed 4 Dec 2019 20:57
    #27

    Jag får ut mellan 37-38 000:- efter skatt, fasta utgifter(då även mat inräknat) ligger på 17-18 000:-/mån. Jag tycker att jag har en bra ekonomi och har inga svårigheter att få ekonomin att gå ihop. Alla kläder, fritidsaktiviteter och större inköp till barnet delar vi 50/50.

  • Anonym (Lilla Mysan)
    Wed 4 Dec 2019 21:10
    #28
    Anonym (Lisa) skrev 2019-12-04 13:18:39 följande:

    7000 amortering

    6500 ränta

    1500-2000 el

    500 försäkring

    1000 till samfälligheten

    Hur ser din fördelning ut?


    Ja, förlåt! Jag tänkte inte in lån. Det förklarar ju saken. Jag betalade mitt radhus kontant.
  • Anonym (Lisa)
    Wed 4 Dec 2019 21:14
    #29
    Anonym (Lilla Mysan) skrev 2019-12-04 21:10:19 följande:

    Ja, förlåt! Jag tänkte inte in lån. Det förklarar ju saken. Jag betalade mitt radhus kontant.


    Härligt att kunna göra det! Mitt kostade 5 mille... så ca 4 mille i lån.
  • Anonym (Lilla Mysan)
    Wed 4 Dec 2019 21:19
    #30
    Anonym (Jaså) skrev 2019-12-04 20:11:44 följande:

    Hur gammalt är barnet? 100kr på nöjen och likaså kläder varje månad låter väldigt billligt. Bara att gå till simhallen där jag bor kostar 70kr för en vuxen. Och begagnade kläder kan man ju köpa, men bara skokostnaden på ett år är ju mer än 100kr i månaden. Åtminstone för förälder+ barn.


    Här är simhallen gratis, leklandet kostar 120:- för vuxen och barn och teaterbiljetter kan kosta allt från 50-500:- för oss båda, beroende på vart, när, hur.

    Men ett snitt landar på cirka 100:- i månaden. Vi går liksom inte på teater och lekland varje månad. Det finns många gratisnöjen också; bl.a. fri filmvisning på bion, teknikverkstad, skidåkning i pistade spår, pulkaåkning, skridskoåkning, osv.

    Jag har haft mina vinterkängor i säkert 10 år och de håller än. Jag sliter dock inte yttersulan då jag använder dubb.

    Barnets vinterskor köper jag nya varje år - ibland begagnande om jag hittar några som knappt använts. Ibland köper jag när skobutikerna byter säsong och därför rear ut.

    Återigen så handlar jag inte kläder en gång i månaden, utan kanske 1-2 ggr/år beroende på hur mycket som blivit för litet. Oftast bara en gång/år och då inför vintern.
Svar på tråden Hur ser ekonomin ut för en ensamstående förälder?