• unperfecct

    När rätt läge att byta jobb? Snälla hjälp!

    Hej!


    Snälla hjälp mig tänka klart här.


    Jag arbetar inom landstinget och på ett jobb jag trivs ganska ok på egentligen, inget speciellt liksom. Varför jag vill byta jobb är för att det inte finns mer utvecklingsmöjligheter för mig där, och också för att det är för mycket negativitet bland mina kollegor som påverkar mig (gör mig irriterad och trött).


    Jag vet att jag måste vidare. MEN jag har ingen aning när jag ska söka och vad som blir bäst för mig?? Har en arbetsplats i åtanke där jag vet att jag till 90% kommer att få jobbet. Så utgå från det.


    Har lite olika scenarion:


    Scenario 1:


    Jag söker jobb nu och säger upp mig i januari, med 3 mån uppsägningstid så börjar jag nya jobbet i april.


    Fördelar: Kan börja ett nytt liv snabbare med nya kollegor och nytt ställe helt enkelt. Kommer motivera mig till att flytta vilket jag behöver. Får nya vänner då jag är väldigt ensam just nu. 


    Nackdelar: Kommer i kläm i lönerevisionen som sker i mars. Har möjlighet till att få en bra löneförhöjning på mitt nuvarande jobb då min chef gillar mig. Kommer ej höja mig nämnvärt i det nya jobbet då det alltid är så i detta yrket vid lönetider.

    Scenario 2:


    Jag väntar med att säga upp mig tills efter löneförhöjningen dvs i april, och med 3 mån uppsägningstid kommer jag börja i juli.



    Fördelar: Löneförhöjningen på mitt nuvarande jobb i mars. Chefen kommer ej försöka påverka det negativt.



    Nackdelar: Svårt att komma in som ny mitt i sommaren med semestrar och allt vad det är, inte lika mycket tid för upplärning. Antar att semestrarna kommer vara satta för de som jobbar där. Vad händer med min semester då?

    Scenario 3:
    Jag säger upp mig i juni/juli och börjar i september.



    Fördelar: Alla är tillbaka från semestrarna och jag kommer kunna få möjlighet att bli placerad där jag själv vill vara. Min nuvarande chef kan använda sommaren som uppsägningstid för mig vilket är bra för honom. Tror jag lättare kan förhandla mig till i alla fall en lite bättre lön på det nya jobbet.



    Nackdelar: Måste konkurrera med nyexaminerade om ett jobb där (har bättre meriter men ändå) för de söker alla jobb i juni. Måste vänta ganska länge på att få en nystart, nästan 10 månader kommer hinna gå.

    Så vad hade ni gjort? Det viktiga för mig är nytt liv/nya vänner men min lön är också en viktig faktor för mig. Så det är svårt att fråga sig själv vad som är viktigast. Hade varit SÅÅÅ tacksam för råd!


     

  • Svar på tråden När rätt läge att byta jobb? Snälla hjälp!
  • Lunne

    Med de förutsättningarna hade sökt det nya jobbet inför april, och angett den nya lönen som "lön jag har nu", men kommit överens med dem om att ändå börja i september/slutet av augusti. Är det inte vården det handlar om så lär de ju knappast vilja att du börjar mitt i sommaren, men gärna sköta sin rekrytering så att de slipper den under sommaren också. Sen hade jag sagt upp mig från det gamla jobbet 3 månader innan det nya börjar, det spelar ju ingen roll att du skrivit på kontrakt några månader innan bara du säger upp dig i tid.

  • Anotherone

    Jag hade inte brytt mig om den nya lönen alls. Om du är trött och vill byta nu, då har du ju alla möjligheter att förhandla dig till en ny lön på nya stället. Vad din nuvarande chef anser och vad hen vill erbjuda dig i ny lön framåt våren är mindre viktigt (skulle jag tänka).
    Det är väl bara att söka och se vad de vill ge dig i form av lön etc. så vet du vad du har att ta ställning till sen.

  • brallison

    Scenario 4:
    Du får inte jobb där du tänker på. Vilket innebär att du ska behöva söka nåt annat och det kan dra ut på tiden (samt alla nyutexaminerade som du själv nämnde).

    Så, mitt förslag:
    1. Vänta på lönerevisionen - min erfarenhet visar att när man byter så får man i princip alltid bättre lön än vid lönerevisionen på sin nuvarande arbetsplats.
    2. Vid löneförhandling på det nya stället begär på en gång mer i lön och om arbetsgivare börjar argumentera emot, säg helt ärligt - om du kommer i början av året, så missar du lönerevisionen för året och därför tar hänsyn till det direkt vid anställning.
    3. Spelar egentligen mindre roll när du ska börja - det är typ alltid fel tidpunkt, haha Så, gör det så snart som möjligt. för att tiden går, omständingheterna förändras.
    4. Titta även på andra arbetsplatser än den du tänker på just nu - det behöver inte vara det bästa/högst betalda, så ha inte för bråttom i valet.

    Lycka till!

  • unperfecct
    brallison skrev 2019-12-03 15:01:54 följande:

    Scenario 4:
    Du får inte jobb där du tänker på. Vilket innebär att du ska behöva söka nåt annat och det kan dra ut på tiden (samt alla nyutexaminerade som du själv nämnde).

    Så, mitt förslag:
    1. Vänta på lönerevisionen - min erfarenhet visar att när man byter så får man i princip alltid bättre lön än vid lönerevisionen på sin nuvarande arbetsplats.
    2. Vid löneförhandling på det nya stället begär på en gång mer i lön och om arbetsgivare börjar argumentera emot, säg helt ärligt - om du kommer i början av året, så missar du lönerevisionen för året och därför tar hänsyn till det direkt vid anställning.
    3. Spelar egentligen mindre roll när du ska börja - det är typ alltid fel tidpunkt, haha Så, gör det så snart som möjligt. för att tiden går, omständingheterna förändras.
    4. Titta även på andra arbetsplatser än den du tänker på just nu - det behöver inte vara det bästa/högst betalda, så ha inte för bråttom i valet.

    Lycka till!


    Tack för sitt svar, men försöker se om jag förstått det rätt haha. Du tycker att jag ska söka jobbet nu för att kunna förhandla fram en större lön hos den nya arbetsgivaren för att jag inte är med i deras lönerevision? Eller ska jag söka jobb efter lönerevisionen på mitt nuvarande jobb enligt punkt 1? ^förvirrad tjej^ Oskyldig
  • Vinterankan

    Jag förstår inte varför du skulle få lägre lön om du söker nu. Du ska ju såklart ange minst den lön som du räknar med att få i april på din nuvarande arbetsplats som dina löneanspråk för ett ev nytt jobb.

  • Seven Costanza

    Jag hade sökt jobb så snart som möjligt men tagit i ordentligt med mitt löneanspråk till nya jobbet så att den nya lönen med god marginal blir högre än vad jag tror jag kommer få om jag är kvar på nuvarande jobb. Dvs man förlorar då inget på att nya jobbet säger att man då får gå in på 2020 års lön och har sedan ett helt år på sig att prestera till 2021 års lönerevision.

  • brallison
    unperfecct skrev 2019-12-03 15:20:14 följande:
    Tack för sitt svar, men försöker se om jag förstått det rätt haha. Du tycker att jag ska söka jobbet nu för att kunna förhandla fram en större lön hos den nya arbetsgivaren för att jag inte är med i deras lönerevision? Eller ska jag söka jobb efter lönerevisionen på mitt nuvarande jobb enligt punkt 1? ^förvirrad tjej^ Oskyldig
    Sök jobb nu och ha lönerevisionshöjning i åtanke när du förhandlar din nya lön
  • brallison
    unperfecct skrev 2019-12-03 15:20:14 följande:
    Tack för sitt svar, men försöker se om jag förstått det rätt haha. Du tycker att jag ska söka jobbet nu för att kunna förhandla fram en större lön hos den nya arbetsgivaren för att jag inte är med i deras lönerevision? Eller ska jag söka jobb efter lönerevisionen på mitt nuvarande jobb enligt punkt 1? ^förvirrad tjej^ Oskyldig
    Ja, såg nu att jag missade att skriva "inte" i min första punkt - sorry!
Svar på tråden När rätt läge att byta jobb? Snälla hjälp!