Anonym (W) skrev 2019-12-05 11:57:27 följande:
Ja, det känns ju troligt att den som blivit påkommen ringer till hotellet och klagar..
Hen lär ha andra problem att ta itu med än att hotellet är snälla och ringer om någon kvarglömd pryl på rummet. Och varför skulle en anställd bli avskedad för det?
Man skulle bli avskedad för att det är ett lagbrott, en olovlig hantering av personuppgift. Hotell (och andra leverantörer) får lagra personuppgifter på villkor ändamålsbegränsning (bl a.). Det innebär att personalen får hantera - i detta fall söka upp och läsa - personuppgifter om det är skäligt utifrån verksamhetens behov, typ att de ska maila en faktura, eller när gästen ska betala, eller om Skatteverket eller polisen ber om uppgifter, etc etc. De får inte bläddra i gästliggare för att kolla upp namnuppgifter på folk som de tror är kanske otrogna. Och de får absolut inte, i nästa steg, sedan använda de personuppgifterna för att googla fram tex information om civilstatus, kontaktuppgifter till anhöriga etc. Detta enligt GDPR (och kanske PuL innan dess, har sämre koll på den gamla lagstiftningen). Det skäl som arbetsgivare skulle ange är förstås att medarbetaren går utanför sitt mandat och äventyrar gästernas diskretion, förutom själva lagbrottet. I korthet: det ser inte så jävla snyggt ut för hotellet att man har personal som snokar på gästerna, det är så pass underförstått att det borde kunna leda till ett avsked, allra minst en uppsägning av personliga skäl.
Och om den påkomne/a inte själv kopplar vad det rör sig om, finns det väl en viss möjlighet att någon som glatt berättar här på FL att hen brukar "sätta dit" gäster också har berättat om det för valda kollegor, eller kanske tom använder företagsdatorer för att googla. Därför tycker jag att hen bör hålla låg profil, om hen vill fortsätta leka nattens hjälte.