• Anonym (Osäker)

    Okej att skippa skolan en vecka?

    Jag ska resa bort en vecka och nu har plötsligt maken fått en jobbresa samma vecka så han kommer inte kunna ha barnen. Enda alternativet är att de får vara hos släktingar under tiden, men de bor så långt ifrån att de inte kommer kunna gå i skolan den veckan. Finns ingen tid att ansöka om ledighet.

    Hur löser man detta?

  • Svar på tråden Okej att skippa skolan en vecka?
  • Fiona M
    Anonym (Osäker) skrev 2019-12-03 14:39:20 följande:

    Varför? Barnen skulle inte skvallra.


    Hur gamla är barnen som du lägger det ansvaret på?
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (A) skrev 2019-12-03 14:05:01 följande:

    Någon av er får ställa in sin resa, mannen tycker jag, eftersom din resa var bokad först, annars får ju släktingen komma till er istället.


    Ja, när mannen fick veta om denna resa skulle han sagt att han inte kan resa då eftersom du inte är hemma. Så hade väl du sagt TS? Så brukar nog kvinnor svara i dessa situationer och då borde männen också kunna göra det. Hur hade han tänkt att det skulle lösa sig, eftersom han sa ja till resan?
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Osäker) skrev 2019-12-03 15:04:15 följande:
    Han måste åka, det är kritiskt för hela företaget. Jag kommer åka bil dit, så är inget att boka, men det går inte att ändra på datumen.
    Och hur hade företaget löst det om han varit ensamstående med barn utan några andra som kunde passa dem?
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2019-12-04 11:10:42 följande:
    Ja, när mannen fick veta om denna resa skulle han sagt att han inte kan resa då eftersom du inte är hemma. Så hade väl du sagt TS? Så brukar nog kvinnor svara i dessa situationer och då borde männen också kunna göra det. Hur hade han tänkt att det skulle lösa sig, eftersom han sa ja till resan?
    Förlåt. Mitt svar var riktat till TS. Det blev lite fel!
  • Anonym (Sara)
    Panduro skrev 2019-12-04 10:36:40 följande:

    Varför skulle barnen behöva vara med på en begravning av ts släkting? Jag var inte med på mina mor- och farföräldrars begravningar, helt enkelt för att jag inte kände dem/inte ville vara där.


    Död och begravningar är naturliga inslag i livet. Ser ingen anledning till att de inte ska vara med.

    Dessutom behöver barnen ju tas om hand dessa dagar. Skolan nekar knappast ledighet för begravning, även om det är kort varsel.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Det fixar sig) skrev 2019-12-04 08:35:57 följande:
    Livet händer, så är det.

    I ditt fall hade jag tagit med ungarna på begravningen och jag hade meddelat skolan. Hade de vägrat så hade jag gjort det ändå. För, för mig hade detta varit en engångshändelse och jag är säker på att den veckan hade mina barn tagit igen utan svårigheter med min hjälp. Jag hade inte ljugit, det orsakar bara en drös av problem. Jobbar själv inom utbildningsväsendet och tycker inte detta är speciellt problematiskt om det är en engångsföreteelse. Skolan har dessutom inte några större befogenheter när det kommer till den här typen av överträdelse. Vad ska de göra? Orosanmälan? Knappast....

    Men ett tips för framtiden är att du och din man pratar igenom alternativa lösningar för när han bara måste åka på akutjobb. Det är givetvis svårt för oss att avgöra hur akut det faktiskt är. Min upplevelse är att väldigt mycket är förhandlingsbart. Men låt oss säga att din man har rätt och det verkligen inte går, då måste ni hitta en alternativ lösning som håller i framtiden. För att du alltid ska vara den som ställer upp är inte hållbart.
    Håller med
  • Anonym (B)
    Elin P skrev 2019-12-04 10:06:28 följande:

    Men ring klassläraren och förklara som det är. Du måste resa bort på begravning och mannen måste åka bort samma vecka. Om inte barnen har jättestor frånvaro annars från skolan måste det väl gå att de får med sig läxor för den veckan som de är borta? Alternativt om man inte hinner fixa dessa läxor så får barnen försöka jobba ikapp veckorna efter (t.ex. ta hem skolarbete över helgerna). Jag tycker det är skillnad om det vore nöjesresor ni åker på men så är det ju inte. Och det här händer väl troligtvis bara en gång att det kör ihop sig så. Onödigt hårda kommentarer du får TS. Jag är generellt emot att låta barn vara hemma från skolan "i onödan" men i ert fall känns det både OK och nödvändigt.


    Precis så. 
    Folk är inte dumma och skolan är ju inte ute för att jävlas med er, så var ärlig så löser det sig säkert. 
  • scanmia

    Jag har inte läst alla svaren, men det uppenbara att göra är att meddela skolan att barnen måste vara frånvarande på grund av en begravning i familjen.

    Sedan hade jag satt mig ner med barnens far och kommit fram till hur ni ska lösa liknande situationer i framtiden. Det är viktigt att ha någon form av backup om en av föräldrarna reser mycket i jobbet. Nanny, barnvakt, eller flytta närmre släktingar som kan hjälpa till när det krisar. Det är lika mycket pappans problem som det är ditt, eller hur?

  • Bananböjaren

    Begriper inte alls dessa trådar. Hur kan så många ha problem med att sjukanmäla barnen? Egna familjen går före samhället. Är ni så ängsliga för vad okända personer ska tycka om er?

  • Anonym (B)
    Bananböjaren skrev 2019-12-04 16:41:40 följande:

    Begriper inte alls dessa trådar. Hur kan så många ha problem med att sjukanmäla barnen? Egna familjen går före samhället. Är ni så ängsliga för vad okända personer ska tycka om er?


    För min del handlar det inte alls om ängslighet, 

    Det handlar om att lära barnen att vara ärliga och inte mygla.

    Att lära dom att inte fuska för det kan komma att slå hårt mot dom om dom gör det som vuxna och det är inte ok om dom gör det på nån annans bekostnad

    Det handlar också om att visa dom att vi föräldrar tar skolan på allvar, för om inte vi vuxna gör det,
    Varför ska då barnen göra det?
  • Vargaflickan
    Bananböjaren skrev 2019-12-04 16:41:40 följande:

    Begriper inte alls dessa trådar. Hur kan så många ha problem med att sjukanmäla barnen? Egna familjen går före samhället. Är ni så ängsliga för vad okända personer ska tycka om er?


    På de skolorna jag gick på så var man i princip tvungen att ha läkarintyg om man var sjuk längre än tre dagar just på grund av den där inställningen.
  • dream on
    Anonym (Osäker) skrev 2019-12-03 14:35:20 följande:

    Jag vet inte om jag vågar, för om de säger nej och vi sen har de lediga ändå så blir det ju väldigt uppenbart...


    Och det enda som händer då är att dina barn fårogiktig frånvaro istället för giltig ( vilket det blir om du sjukanmäler). Resultatet är detsamma. Dina barn går miste om en veckas undervisning.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • dream on
    dream on skrev 2019-12-05 00:36:42 följande:

    Och det enda som händer då är att dina barn fårogiktig frånvaro istället för giltig ( vilket det blir om du sjukanmäler). Resultatet är detsamma. Dina barn går miste om en veckas undervisning.


    Ogiltig. Min poäng är -du är vårdnadshavare. Du bestämmer. Frånvarorapportering är ett sätt att dokumentera hur mycket undervisning ditt barn fått. Många skolor har därför som policy att vara restriktiva med ledigheter och förväntar sig att vårdnadshavare ser till att barnet läser i kapp det det missat. I verkligheten hamnar den bördan oftast på enskilda lärare när välmenande föräldrar hör av sig och ber om skräddarsydda uppgifter till ungarna att göra under semestern ( inte så många som gör dem sen). Det är inget man direkt önskar sig i betygsättartider Som nu eftersom det tar massa tid och energi även om man förstås vill hjälpa sina elever. Jag skulle gått igenom med barnen vad de har för veckomål och bestämt vad de ska jobba med och sen frånvaroanmält om det är uteslutet att lösa på annat vis.
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Bananböjaren skrev 2019-12-04 16:41:40 följande:

    Begriper inte alls dessa trådar. Hur kan så många ha problem med att sjukanmäla barnen? Egna familjen går före samhället. Är ni så ängsliga för vad okända personer ska tycka om er?


    Men om alla fuskar finns det snart inget samhälle. Om alla fuskar kan vi inte ha en fungerande skola mm.
  • Elin P
    Bananböjaren skrev 2019-12-04 16:41:40 följande:

    Begriper inte alls dessa trådar. Hur kan så många ha problem med att sjukanmäla barnen? Egna familjen går före samhället. Är ni så ängsliga för vad okända personer ska tycka om er?


    Handlar inte om ängslighet för mig heller utan att jag inte vill lära barnen att man kan lösa andra problem med att sjukskriva sig. Man kan ju inte göra så på arbetet sen. Jobbar själv som chef och tyvärr är det ju så folk gör (rätt frekvent ibland) vilket leder till att de själva i slutändan får problem med sin anställning. Är man sjuk är man sjuk. Tror många har med sig detta från barndomen att behöver man vara borta någon dag så sjukar man sig bara. Detta är absolut inte OK och inget jag vill lära mina barn.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Skitnödigt folk!) skrev 2019-12-03 18:39:08 följande:

    Men shit vad många skitnödiga människor det finns på detta forum! Har ni aldrig nånsin skippat skolan ett par dar för att ni varit skoltrötta? Aldrig stannat hemma en extra dag från jobbet för att få vila upp sig? Aldrig ruckat på en enda regel i ett liv?

    TS ungarnas betyg går inte under för att dom är borta EN vecka! Sjukanmäl dom och åk på begravningen. Kan va mysigt för dom att få lite extra ledigt med sina släktingar en vecka!


    Jösses, vilken inställning. Skola och jobb sköter man, punkt.

    Såna som dig hoppas jag verkligen att jag känner igen på en intervju, inte en chans att du skulle få jobb hos mig med den attityden.
  • Konservativ

    En vecka är inte så länge så de missar inte så mycket. Ni kan ha dem från skolan utan dåligt samvete.

    Skolan handlar mest om social kompetens. Att ljuga trovärdigt är en sådan kompetens så det är ju jättebra att ungarna tränar det. Ha det så roligt

  • Konservativ

    En vecka är inte så länge så de missar inte så mycket. Ni kan ha dem från skolan utan dåligt samvete.

    Skolan handlar mest om social kompetens. Att ljuga trovärdigt är en sådan kompetens så det är ju jättebra att ungarna tränar det. Ha det så roligt

Svar på tråden Okej att skippa skolan en vecka?