• Tue 3 Dec 2019 14:07
    877 visningar
    8 svar
    8
    877

    Kort lutealfas, hjälp?!

    Hej,

    Jag och min sambo har nu försökt i fem månader. Använder mig av Natural Cycle för att hitta min ägglossning, men har nu även köpt hem Clearblue Blues ägglossningstester för att säkerställa min ägglossning. Problemet som jag sett nu är min lutealfas, den är som minst 9 dagar och som längst 11 dagar - vilket jag förstått kan vara ett problem. Har försökt förlänga med vitamin B6 vilket förkortade den till 9 dagar, så det tänker jag inte fortsätta med :( Min mens är 25-28 dagar lång, brukar ha ägglossning runt dag 17-19. Mensen varar runt 3 dagar, men är väldigt sparsam. Denna gången varade den bara knappt 1,5 dygn, den var även brun och sparsam.

    Tänkte kolla om det kan vara lönt att testa progresteron? Såg att det finns en från Matriarch, kan någon rekommendera? Eller om det finns någon annan huskur jag kan testa?

    Har försökt få tag på gyn för att göra en gynundersökning, men är i ett för tidigt stadie för att få hjälp.

  • Svar på tråden Kort lutealfas, hjälp?!
  • Anonym (Samma här)
    Tue 3 Dec 2019 14:40
    #1

    Jag har samma problem! Min cykel har inte blivit sig själv sedan förlossningen för 1,5 år sedan. Denna månaden tänker jag prova progesteron i hopp om att de förlänger den och stabiliserar den så en bebis har någon möjlighet att hinna flytta in! :/

  • Tue 3 Dec 2019 15:10
    #2

    Vilken form av progresteron kommer du använda? :) har du fått utskrivet?

  • Tue 3 Dec 2019 16:28
    #3

    Innan graviditeten hade jag en lutealfas på 10 dagar ungefär, hade dessutom spottings innan mens. Men jag blev gravid på 3e aktiva försöket.

    Nu när vi planerar för ett syskon så tjorvar min cykel som bara den, är ca 1,5 år sen förlossningen. Det hoppas över ägglossningar, mensen dröjer osv. Blir inte klok på det! Vi har testat en gång nu, skulle fått mens 30/11 men den kommer inte och testen är negativa. Hade en oregelbunden cykel innan, men konstigt nog så var det bara en förskjutning av cykeln en vecka varje månad, vilket verkar komma tillbaka nu.. Förstår inte vad det beror på?

  • Anonym (Samma här)
    Tue 3 Dec 2019 17:14
    #4
    Bellis92 skrev 2019-12-03 15:10:54 följande:

    Vilken form av progresteron kommer du använda? :) har du fått utskrivet?


    Jag har en tub progesterall som jag köpte för 1 år sedan som jag aldrig använt då jag inte vågat innan men nu denna månaden så blir de att testa då kroppen inte tycks vilja lösa det själv. Har haft en lutealfas som är allt mellan 8 dagar och 11 dagar. 11 dagar är ju helt okej men då kommer alltid spoting o förstör dagarna innan :/

    Innan min senaste graviditet hade jag konstant en lutealfas på 13 dagar så känns surt att ha de såhär nu.
  • Anonym (Samma här)
    Tue 3 Dec 2019 17:16
    #5
    Ginevi14 skrev 2019-12-03 16:28:07 följande:

    Innan graviditeten hade jag en lutealfas på 10 dagar ungefär, hade dessutom spottings innan mens. Men jag blev gravid på 3e aktiva försöket.

    Nu när vi planerar för ett syskon så tjorvar min cykel som bara den, är ca 1,5 år sen förlossningen. Det hoppas över ägglossningar, mensen dröjer osv. Blir inte klok på det! Vi har testat en gång nu, skulle fått mens 30/11 men den kommer inte och testen är negativa. Hade en oregelbunden cykel innan, men konstigt nog så var det bara en förskjutning av cykeln en vecka varje månad, vilket verkar komma tillbaka nu.. Förstår inte vad det beror på?


    De låter riktigt jobbigt! Jag förstår inte heller varför min cykel är helt rubbad efter senaste graviditet. Har försökt googla o de jag hittar är progesteron brist.
  • HildaK
    Tue 3 Dec 2019 17:45
    #6

    Här är en till med kort lutealfas (10-11 dagar) med spottings 2 dagar innan mens - ändå blev jag gravid på första försöket så oroa dig inte för mycket. Håller tummarna för dig!

  • Tue 3 Dec 2019 17:57
    #7
    Anonym (Samma här) skrev 2019-12-03 17:16:51 följande:

    De låter riktigt jobbigt! Jag förstår inte heller varför min cykel är helt rubbad efter senaste graviditet. Har försökt googla o de jag hittar är progesteron brist.


    Jag har haft (innan första graviditeten iallafall) tendenser till pco, men fick aldrig diagnosen då mina värden var i ?underkant? men inte onormala på något sätt. Läkaren sa att det kan gå snabbt att skaffa barn, men att det också kan bli problematiskt beroende på levnadssätt och hälsa.

    Du kanske ska kolla med gyn om det kan vara pco som rubbar? Förresten så läste jag nyligen om nån progesteronkräm som såldes för ett tag sen i Sverige, men som nu visat bland annat biverkningar som infertilitet. Bara en liten varning om någon var inne på den :)
  • Tue 3 Dec 2019 19:36
    #8

    Tog ett ägglossningstest, hade inga gravtest hemma. det visar Såhär?

Svar på tråden Kort lutealfas, hjälp?!