• Anonym­122246­7
    Tue 3 Dec 2019 23:16
    358 visningar
    2 svar
    2
    358

    Läkare eller Tandläkare?

    Hej!

    Söker nu till vårterminen in till Umeås läka proggram och känner mig mycket säker till att jag kommer bli antagen. Problem är dock att jag vet inte riktigt om jag borde söka till just det programmet då jag har hört att det ska vara väldigt tufft samt knappt någon fritid vilket är ett problem för mig då jag är en sådan person som stressar väldigt mycket och har svårt när "dåliga" resultat inträffar samt utan fritid kommer det bara bli värre. Under hela gymnasiet var det  en enorm stress och jag brukade ofta vara uppe till 3/4 och plugga, inte för jag låg efter var faktiskt en va de bästa i min klass utan på grund av att det fanns alltid mycket att göra. Läka programmet med sina tuffa studie känns som det kommer förstöra min hälsa i längden med tanken på hur mycket jag stressar. Därför har jag siktat in på Tandläkare programmet då jag har en skäktning som avslutade sin utbildning och en annan som avslutade läka programmet, det var en stor skillnad på deras upplevelser över hur deras tid var. Jag undrar därför vad ni hade gjort i min sits och jag har alltid riktigt tänkt på att bli en tandläkare men vad är det för fördelar med det i jämförelse med läkare?

  • Svar på tråden Läkare eller Tandläkare?
  • Wed 4 Dec 2019 07:11
    #1

    Har du stark nacke och axelmuskulatur så kan du satsa på tandläkare, dom sitter ju böjd över folks mun stor del av dagen. 

  • Barbro­45
    Wed 4 Dec 2019 07:19
    #2

    Fördelen med att bli tandläkare är att du garanterat kommer att kunna arbeta enbart dagtid. Nog så viktigt om man vill ha ett liv utanför jobbet.
    Men om du blev stressad över pressen under gymnasiet så är det kanske något du behöver ta tag i innan du börjar universitetet. På universitetsnivå studerar man betydligt mer självständigt vilket gör att man förutsätts själv klara av att balansera den tid man lägger ner på studier mot den tid man behöver för sömn, rekreation och fysiska aktiviteter, utan de delarna riskerar man att inte klara av studierna i längden.

Svar på tråden Läkare eller Tandläkare?