• Missmissmiss

    Julklapp till chef inom statlig sektor

    Hej!

    Tycker ni man bör samla in tex 20 kr och köpa en present, julklapp till vår chef inom statlig myndighet?

    Jag tycker personligen inte att 20 kr är mycket, men då chefen ej skall sluta/ eller gjort något speciellt ser jag inte vitsen med det hela. Det är såklart frivilligt att lämna 20 kr men jag vill inte riskera att personen som ansvarar för presenten kanske skriver alla namn på kortet som givit pengar och sedan få ?skämmas? för att man ej gett.

    Jag tycker det är en sak om tex chefen skall sluta/ varit/ långtidssjukskriven men så är ju inte fallet.

    Det är ju inte dagisfröken direkt....

    Tog upp detta med några kollegor som knappt sa något eller kontrade med att ? det är ju frivilligt?.

    Hur ser ni på saken?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Julklapp till chef inom statlig sektor
  • Kjell2
    Missmissmiss skrev 2019-12-04 08:09:03 följande:

    Hej!

    Tycker ni man bör samla in tex 20 kr och köpa en present, julklapp till vår chef inom statlig myndighet?

    Jag tycker personligen inte att 20 kr är mycket, men då chefen ej skall sluta/ eller gjort något speciellt ser jag inte vitsen med det hela. Det är såklart frivilligt att lämna 20 kr men jag vill inte riskera att personen som ansvarar för presenten kanske skriver alla namn på kortet som givit pengar och sedan få ?skämmas? för att man ej gett.

    Jag tycker det är en sak om tex chefen skall sluta/ varit/ långtidssjukskriven men så är ju inte fallet.

    Det är ju inte dagisfröken direkt....

    Tog upp detta med några kollegor som knappt sa något eller kontrade med att ? det är ju frivilligt?.

    Hur ser ni på saken?

    Tacksam för svar :)


    Hur är traditionen? Brukar man göra så eller alla andra chefer får en julklapp kan det vara dumt att sluta.
  • Överste Senap

    Nu har jag inte jobbat statligt på många år men jag kan inte påminna mig att någonstans där jag arbetat, offentligt eller provat, har traditionen funnits att skramla ihop till en julklapp åt chefen.

  • Alexi

    Har aldrig hänt på någon av de statliga arbetsplatser jag varit på. Kan inte tänka mig att en chef skulle ens uppskatta det!

  • Anonym (myself)

    Inte jobbat statligt - bara privat, men vi har endast samlat ihop till födelsedagspresenter till alla kollegor.

  • viseversa

    Tycker chefen har råd att köpa julklappar själv. Får ni anställda julklappar av chefen för det bra jobbet ni gör?

  • Anonym (Fru O)

    Är det inte chefen som ska köpa julklapp till de anställda och inte tvärtom...?

  • Missmissmiss

    Vi anställda då inga julklappar. Chefen har arbetat i 2, 5 år här. Tydligen har mina äldre kollegor alltid gett den tidigare manlige chefen julklapp varje år, vilket jag tycker är rent trams. Han är en sjukt snål jäkel så varför bemöda sig. Det är väl en grej om man gjort ngt spektakulärt men det tycker inte jag hon har gjort. Är ganska vass av sig, men bra som chef ändå. Jag har lämnat 20 kr eftersom det skulle vara pinsamt om mitt namn inte står med på kortet. Men å andra signa, löjligt sitta skriva ut alla namn som insamlat men man vet ju aldrig...

  • Missmissmiss

    Hen får väl 2 flaskor vin, ngn blomma och choklad skulle jag tro... visst hem köper godis till påsk men jag tror inte det är från hens egna plånbok

  • Anonym (Har aldrig hänt)

    Jobbat statligt 15 år nu och har aldrig varit med om detta eller hört talas om de inom andra avdelningar.

    Tycker det låter märkligt, men då det redan verkar vara en tradition på arbetsplatsen så kan det ju vara svårt att bli av med.

  • Anonym (Ja)

    Jobbar inte inom statlig men offentlig verksamhet. Vi har väldigt god stämning på jobbet och vår närmaste arbetsledare är väldigt snäll och omtänksam. Vi brukar få en liten symbolisk julklapp och vi brukar ta från presentkassan och ge henne en julklapp för att vi uppskattar henne mycket. Tycker inte att det finns något rätt eller fel.

  • Missmissmiss

    Hmmm där ser man.

    Tycker det är rent fjäsk faktiskt.

    Men folk senterat tyvärr vara så mesiga ibland vilket är märkligt.

  • Anonym (**)
    Missmissmiss skrev 2019-12-04 09:26:16 följande:

    Hmmm där ser man.

    Tycker det är rent fjäsk faktiskt.

    Men folk senterat tyvärr vara så mesiga ibland vilket är märkligt.


    De är väl lika mycket mesar som du, som inte vågar stå för vad du tycker...
  • Anonym (H)

    Köpa julklapp till chefen och samla i tjugor? Är detta på allvar?

  • EmberEyes

    Jag har bara varit med om insamlingar till födelsedagar, folk som slutar, till nyfödda och till bröllop. Och inte exklusivt till chefen, utan till alla i arbetsgruppen.

Svar på tråden Julklapp till chef inom statlig sektor