• Anonym (The one)

    Det här med kräksjuka....

    Okej såhär ligger det till, förra veckan natten mellan tis/ons blev 5åringen magsjuk. Hon kräktes typ 4 gånger på natten sen en gång till onsdag kväll. Sov hela natten till torsdagen och typ torsdag em mådde hon bra och åt nästan som vanligt. Vi var hemma från fsk på fredagen och höll oss hemma under helgen men ingen mer blev sjuk.

    Igår kväll (tisdag) blev mannen sjuk, han spydde som en gris hela natten men alla andra mådde bra. Jag kunde ju inte varken vabba eller sjukskriva mig då jag varken hade sjuka barn eller var sjuk själv så jag har jobbat och barnen (4, 5 och 8) har varit på förskola/skola. Nu ikväll kräktes 4 åringen och hon kräktes typ 8 gånger under 4 timmar sen däckade hon och har nu inte kräkts på typ 3 timmar. Självklart är 5 åringen hemma med syskon och pappa i morgon och på fredag men how about 8 åringen? Han har ju skolplikt och måste således till skolan om han är frisk... och jag, kan jag gå till jobbet? Jag är ju inte sjuk....

    Hur hade/gör ni andra när magsjuka går i familjen? Isolerar ni er alla i några veckor eller hur gör ni?

  • Svar på tråden Det här med kräksjuka....
  • Anonym (A)

    Gällande förskolebarn - är vi ändå hemma och en förälder är hyfsat pigg så får barnet också vara hemma. Är man som förälder hemma själv och är jättesjuk KAN man inte ha vår 2-åring hemma också, det blir inte en sekunds vila. Så senast detta hände så lämnade vi honom på fsk när vi var hemma sjuka bägge två (han hade varit sjuk innan och vi blev sjuka sen när han var pigg/frisk igen). Det kändes ju inte riktigt moraliskt OK men det fanns inget alternativ.

    Gällande skolbarn och vuxna som jobbar - bara den som är sjuk är hemma. Man har plikt att gå till jobb och skola.

  • Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2019-12-05 09:59:24 följande:
    Gällande förskolebarn - är vi ändå hemma och en förälder är hyfsat pigg så får barnet också vara hemma. Är man som förälder hemma själv och är jättesjuk KAN man inte ha vår 2-åring hemma också, det blir inte en sekunds vila. Så senast detta hände så lämnade vi honom på fsk när vi var hemma sjuka bägge två (han hade varit sjuk innan och vi blev sjuka sen när han var pigg/frisk igen). Det kändes ju inte riktigt moraliskt OK men det fanns inget alternativ.

    Gällande skolbarn och vuxna som jobbar - bara den som är sjuk är hemma. Man har plikt att gå till jobb och skola.
    Samma här
  • Charlieflower

    Generellt är det så att den som mår bra också får jobba. Sedan kan det finnas undantagsfall när det handlar om mycket känsliga jobb.

    Bra att tänka på är att man gärna kan duscha, tvätta håret och ta rena kläder om man varit uppe och skött magsjuka familjemedlemmar under natten för att minska risken att man bär med sig smittsamma virus till jobbet.

Svar på tråden Det här med kräksjuka....