• Littleboss

    Min sambo skadar min hund

    Hej, jag har ett dilemma som håller på att dra ner hela min familj under jorden. Jag och min sambo har varit tillsammans i nu 4 år och har ett barn tillsammans. Vi har en bra relation i många sammanhang, bra sex, bra samarbete med barnet mm, men det finns ett problem och det är min hund, som jag hade innan jag och min sambo träffades. Hon och jag är som mamma och dotter och hon är som en storasyster för mitt barn och det största problemet hon har är att hon pussas för mycket. En genomsnäll mellanstor hund. Men ända sedan hon träffade min sambo har hon blivit mer och mer osäker, han var schysst mot henne i början men ju mer tiden går desto värre har han blivit. hon håller huvudet lågt så fort han är nära, går och lägger sig i hörn och vill varken leka eller äta när han är hemma. Han tycker detta är kul och utnyttjar detta till att stampa nära henne, jaga henne och skrämma henne. Han har aldrig skadat henne fysiskt men ju mer tiden går desto mer mobbar han henne. Han har inte den respekten och kärleken för djur som jag har, och jag tror aldrig han kommer ha det eller ens förstå det. Han påstår att jag väljer en hund framför honom om jag inte gör mig av med henne, att han hatar henne mer en allt annat och att han inte vill ha hundhår i hemmet. Att jag väljer hunden framför mitt barn. Men mitt barn älskar hunden, hade hen varit allergisk eller liknande Hade jag självklart inte behållt hunden. Detta är i princip det ända vi bråkar om.

    jag försöker förklara att han inte har respekt för MIG om han behandlar hunden så för jag älskar henne. men det tycks bara provocera honom mer. Han ser inte det eftersom det inte är mig han mobbar. Det finns en del av mig som vill ge henne ett nytt hem för att hon ska slippa vara nära honom men jag känner att jag kan inte ge honom de. Han ska inte använda sådana metoder mot mig och om jag ger mig får han en makt jag inte vill att han ska ha. Jag kan inte heller låta mitt barn se att kvinnor ska bemötas så. Hade ni gett upp en hund/katt liknande för att er partner inte står ut med dess närvaro? (Kan tillägga att det finns underliggande problem som dragit igång hans ilska, då hon förstört parketten i ett rum och det blir dyrt att fixa bla.a) och jag drar jämförelsen att tänk om vårt barn målar på väggarna eller liknande, ska vi göra oss av med hen då? Nej men jag vill ha barn. Jag vill inte ha hund svarar han bara. Jag vet inte hur jag ska handskas med situationen så ingen kommer ut lidande. Jag är inte redo att ge upp våran relation än men detta drar ner mig i tankarna och jag vill inte dit. Detta har varit en pågående konflikt i snart 1,5 år och vill inte att min bebis växer upp och ser hans beteende mot hunden. vill inte heller se min hund må dåligt. Samtidigt vill jag inte förlora henne eller vika mig för sambon. Jag vet inte vad ni ska komma med för råd förutom att det enda problemet i denna situation är min sambo och jag är mycket väl medveten om det. Så det finns ingen anledning att betona det. det jag behöver är råd till hur jag får makt över honom så han blir formnog bar att lägga i rätt riktning. Jag vet att han mår dåligt generellt och håller på att gå in i väggen av allt arbete han har och jag misstänker att han har lagt all ångest och oro i hunden och att han lär hitta ett nytt ?problem? om hon försvinner ifall han inte börjar jobba på sig själv. Det senaste som hände var att han hotade med att lämna oss ifall hunden var kvar. Han stannade kvar fastän hunden också gjorde det. och sist han behandlade hunden dåligt så kastade jag ut honom och sa att kränker du henne Så kan du dra. Och visst han slutade mobbas (den kvällen) men problemet kvarstår. och vi har en ständig underliggande konflikt.

  • Svar på tråden Min sambo skadar min hund
  • minna eliasson

    Varför försvarar du hans beteende? Du skrev "det är endast henne som han HATAR". "Hatar" är ett så starkt ord, och du vet ju vad det innebär, om man hatar någon. Är du öppen för en omplacering av henne? För om du låter detta pågå så är du ju lika dålig som din man. Kan dina föräldrar ta er hund?

  • Anonym (J)

    Jag har omplacerat en hund. Helt rätt beslut (men väldigt tråkigt). Stressad brukshund vars behov helt enkelt blev för mycket med jobb och barn. Min hund, jag hade gått i samma tankar innan men delvis var det min sambo som lyfte problemet och förde det på tal.

    Med det sagt så under vissa omständigheter skulle jag kanske omplacera för familjens skull. Men definitivt inte om jag blev pressad till att ge upp mitt djurintresse, eller pga allmän ovilja mot viss individ heller. Att inte respektera djur och kunna behandla de på ett bra sätt vore fruktansvärt avtändande för mig, så jag hade nog inte velat fortsätta förhållandet.

  • Anonym (J)
    Littleboss skrev 2019-12-06 01:34:44 följande:

    Jag ska förtydliga så ni slutar angripa mig. Han psykiskt skadar henne genom att skrämma henne inte slå eller röra . På samma sätt som han gör med mig när jag lämnar toan och liknande. Det finns alltså inget aggressivt med hans beteende. Han vet att jag inte uppskattar det och därför utnyttjar han de. Han skulle aldrig skada mig eller min dotter och inget djur heller för den delen. Han förstår sig inte på skadan han gör mentalt. Och tror det är en metod han börjat med för att jag skall göra mig av med henne, alltså inte heller något som pågått i år, och inte heller att jag sitter lungt och tittar på när detta händer utan han får så han tiger varje gång så. Ja han är usel på många sätt och vis som gör detta, det är jag medveten om men angrip inte mig är ni snälla jag behöver inte bli påhoppad då jag alltid skyddar min hund och aldrig skulle låta henne omges av att vara vid honom ensam(som jag skrev) det gör inte saken bättre att bli arga på mig då jag faktiskt försöker att hitta ett bra sätt att lösa detta på. JAG gör det jag kan för att hon ska må så bra så möjligt. Detta händer inte varenda dag. Dom är aldrig ensamma. Och på helgerna är hon i mina föräldrars hus och springer på åkrarna. Men genom att ge bort henne i detta skede så lär han sig att beteendet är okej. Ska hon lämnas vidare ska det vara mitt beslut inte hans maktspel som orsakar det så återigen var frågan HUR JAG BEMÖTER HONOM. det är inte andra hundar utan endast henne som han hatar. Och han har en gång i tiden älskat henne.


    Jag är ledsen men du är ute och cyklar i resonemanget. Skulle däremot inte säga att det är för att du i grunden är lika illa, men läs på om normaliseringsprocessen. Och psykiskt är inte nödvändigtvis bättre än fysisk misshandel.

    Så han skrämmer dig också?

    Att inte lämna hund och sambo ensamma låter visserligen klokt, men samtidigt helt galet att det ska behövas. Du kan inte lämna hunden, som du ser som en familjemedlem, hemma för att du är rädd för vad sambon ska göra mot henne? Du beskriver ett maktspel som inte bör finnas i en relation (vilket inte betyder att du ska vika dig, utan bara att tänka makt i förhållande blir skevt från början) och undrar hur du kan forma sambon? Det tror jag inte du kan. Gå.

    Välj mellan hunden och karln- dvs välj hunden.
  • MsFry

    Sluta ursäkta honom. Inte nog med att han torterar din hund, det i sig är även misshandel av dig och ert barn. Psykologisk misshandel. Att skada partnerns husdjur eller ägodelar är ett stort steg in i ett misshandelsförhållande. Du har redan normaliserat hans störda beteende, du kan ge dig fan på att när hunden väl är väck kommer han ge sig på dig fysiskt istället.

    Sök hjälp, kvinnojour eller hjälplinje. Du måste komma ur tillståndet av hjärntvätt du är i.

  • flygrl
    Littleboss skrev 2019-12-06 01:34:44 följande:

    Jag ska förtydliga så ni slutar angripa mig. Han psykiskt skadar henne genom att skrämma henne inte slå eller röra . På samma sätt som han gör med mig när jag lämnar toan och liknande. Det finns alltså inget aggressivt med hans beteende. Han vet att jag inte uppskattar det och därför utnyttjar han de. Han skulle aldrig skada mig eller min dotter och inget djur heller för den delen. Han förstår sig inte på skadan han gör mentalt. Och tror det är en metod han börjat med för att jag skall göra mig av med henne, alltså inte heller något som pågått i år, och inte heller att jag sitter lungt och tittar på när detta händer utan han får så han tiger varje gång så. Ja han är usel på många sätt och vis som gör detta, det är jag medveten om men angrip inte mig är ni snälla jag behöver inte bli påhoppad då jag alltid skyddar min hund och aldrig skulle låta henne omges av att vara vid honom ensam(som jag skrev) det gör inte saken bättre att bli arga på mig då jag faktiskt försöker att hitta ett bra sätt att lösa detta på. JAG gör det jag kan för att hon ska må så bra så möjligt. Detta händer inte varenda dag. Dom är aldrig ensamma. Och på helgerna är hon i mina föräldrars hus och springer på åkrarna. Men genom att ge bort henne i detta skede så lär han sig att beteendet är okej. Ska hon lämnas vidare ska det vara mitt beslut inte hans maktspel som orsakar det så återigen var frågan HUR JAG BEMÖTER HONOM. det är inte andra hundar utan endast henne som han hatar. Och han har en gång i tiden älskat henne.


    Men herregud, om du inte trollar så undrar jag om du ens har koll på det mest grundläggande. Jag summerar: ?Han psykiskt skadar henne genom att skrämma henne? och han hatar hunden MEN ?det finns alltså inget aggressivt med hans beteende?. Du vågar inte lämna hunden ensam med honom. Han skrämmer också dig och det verkar du ta som det naturligaste i världen. Om det är nåt han är utöver empatistörd är det just aggressiv. Han borde fan sitta i fängelse.

    Nej, asså du tänker inte klart av nån anledning för va finns det egentligen att fundera över här? Han skadar din älskade hund och det visar att han är en empatistörd jävel som också utgör ett hot mot ditt barn och dig själv. :/ Om du bryr dig om din hund och ditt barn måste du bryta det här nu. Du har fan inget val för deras hälsa är ditt ansvar. Inga jävla men utan gör slag i saken. Det kommer få både din hund, ditt barn och dig själv att må bättre.
  • flygrl

    En sak till: det handlar inte om hur du ska bemöta honom. Han är störd och kommer tyvärr fortsätta va det. Du kan inte förändra honom. Du måste bort från honom tillsammans med barnet och hunden. Finns ingen annan lösning ffs.

  • Ess
    Littleboss skrev 2019-12-06 01:34:44 följande:

     återigen var frågan HUR JAG BEMÖTER HONOM. det är inte andra hundar utan endast henne som han hatar. Och han har en gång i tiden älskat henne.


    Du tar ett baseballträ och puffar honom på huvudet med det på natten så han vaknar, sen säger du att -Nu hade du kunnat va död! Sen skrattar du och säger -Näää jag skämtar bara....

    Han har garanterat aldrig någonsin älskat henne, tolererat henne möjligen, men absolut inte mer än det.
    Omplacera henne, för det är hon som är den stora förloraren i ditt prestigespel.
  • molly50
    Littleboss skrev 2019-12-06 01:34:44 följande:

    Jag ska förtydliga så ni slutar angripa mig. Han psykiskt skadar henne genom att skrämma henne inte slå eller röra . På samma sätt som han gör med mig när jag lämnar toan och liknande. Det finns alltså inget aggressivt med hans beteende. Han vet att jag inte uppskattar det och därför utnyttjar han de. Han skulle aldrig skada mig eller min dotter och inget djur heller för den delen. Han förstår sig inte på skadan han gör mentalt. Och tror det är en metod han börjat med för att jag skall göra mig av med henne, alltså inte heller något som pågått i år, och inte heller att jag sitter lungt och tittar på när detta händer utan han får så han tiger varje gång så. Ja han är usel på många sätt och vis som gör detta, det är jag medveten om men angrip inte mig är ni snälla jag behöver inte bli påhoppad då jag alltid skyddar min hund och aldrig skulle låta henne omges av att vara vid honom ensam(som jag skrev) det gör inte saken bättre att bli arga på mig då jag faktiskt försöker att hitta ett bra sätt att lösa detta på. JAG gör det jag kan för att hon ska må så bra så möjligt. Detta händer inte varenda dag. Dom är aldrig ensamma. Och på helgerna är hon i mina föräldrars hus och springer på åkrarna. Men genom att ge bort henne i detta skede så lär han sig att beteendet är okej. Ska hon lämnas vidare ska det vara mitt beslut inte hans maktspel som orsakar det så återigen var frågan HUR JAG BEMÖTER HONOM. det är inte andra hundar utan endast henne som han hatar. Och han har en gång i tiden älskat henne.


    Det du ska göra är att kasta ut honom. Det tror jag är det enda sättet att få honom att fatta att du menar allvar.
    Du ska inte acceptera hans beteende.
    Vad händer när ert barn blir större och kanske gör något som han störs av?
    Eller om barnet lär sig att behandla hunden på samma sätt som han gör?
    Jag hade alla gånger valt hunden och barnet framför honom.
  • Åsa

    Det viktiga här är inte du, din sambo eller den maktbalans du nojar över i stället för att se den onormala situationen. Det viktiga är den stackars hunden. Det är din plikt att skydda den. Omplacera den, flytta ifrån djurplågaren eller i värsta fall avliva hunden så den slipper fortsatt djurplågeri.

  • viseversa

    Ingen ide att skriva mer. ts blev ledsen i ögat när vi kallade henne och hennes sjuka sambo för empatistörda så hpn avreggade sig. men hunden får nopg bo kvar i helvetet för ts försvarade ju beteendet. Vidrigt som satan. 

Svar på tråden Min sambo skadar min hund