• Anonym (Börja­t tveka)
    Thu 5 Dec 2019 19:40
    778 visningar
    40 svar
    40
    778

    Gör jag fel som lämnar bort barnen över nyår?

    Jag har 4st barn 2 st över 10år som bor varannan vecka och 2st (tvillingar) på 14 månader.

    Sambon och jag har levt ihop i 9 år och det är väldigt sällan vi faktiskt gör något för oss själva.

    I år har sambon planerat i hemlighet med sina föräldrar, att han bokat hotell över nyår (någon form av nyårspaket) och barnen ska vara hos farmor och farfar. De stora är hos sin pappa.

    Jag fick detta i födelsedagspresent och blev super glad då tvillingarna helt ärligt tärt på vårt förhållande rätt rejält senaste tiden och jag såg verkligen fram emot egentid.

    TILLS jag berättade detta för en av mina närmaste vänner, hon blev nästan arg för att jag skulle lämna bort tvillingarna över nyår. Där tappade jag i stort hela min lust och fick dåligt samvete och ifrågasätter mig själv om jag gör fel.

    Gör jag fel? Är det så illa att lämna bort dem?

    Jag känner att det här är den enda åldern jag kan tänka mig att lämna bort dem på över nyår och att det hade varit skillnad ifall de hade varit lite äldre och haft någon "utbyte" av raket firande osv. Då hade jag inte velat lämna bort dem.

    Hur hade ni gjort?

    /mamman med extremt dåligt samvete :(

  • Svar på tråden Gör jag fel som lämnar bort barnen över nyår?
  • Cheesc­ake
    Thu 5 Dec 2019 19:42
    #1
    +2

    Du lämnar inte bort dem utan har barnvakt över en vilket är helt normalt. Njut nyårshelgen med din sambo! Barnen har de bra hos farmor och farfar respektive sin pappa.

  • Anonym (blä)
    Thu 5 Dec 2019 19:42
    #2
    +1

    Folk har så mycket åsikter. Jag säger, skit i vad andra tycker. Följ din egen magkänsla och gör det som känns rätt för dig.

  • Anonym (Mor)
    Thu 5 Dec 2019 19:44
    #3
    +1

    Om dom inte ammar längre så är det väl inga problem. Det finns tom dom som lämnar på dagis vid 14 månader.

  • Anonym (Skit i)
    Thu 5 Dec 2019 19:46
    #4
    +1

    Omg skit i den surkärringen och ha inte dåligt samvete för att ni behöver tid ensamma. Inte så att dom är 1 månad utan dom är 14mån och kommer ha det superbra.

  • Thu 5 Dec 2019 19:46
    #5
    +1

    Va? Nej.

    De flesta nyår som barn brukar vara likadana, så ett av de nyåren som jag faktiskt minns från när jag var liten var det nyåret jag var med farmor! Vi hade egentid, bara hon och jag, och vi hade det jättemysigt.

    Du gör inget fel ts.

  • Thu 5 Dec 2019 19:46
    #6

    Va? Nej.

    De flesta nyår som barn brukar vara likadana, så ett av de nyåren som jag faktiskt minns från när jag var liten var det nyåret jag var med farmor! Vi hade egentid, bara hon och jag, och vi hade det jättemysigt.

    Du gör inget fel ts.

  • Thu 5 Dec 2019 19:48
    #7

    Missade att det var tvillingarna du menade. Trodde det var de äldre barnen.

    Äsch, folk har barnvakt hela tiden för sina barn. De minns ju inte det i alla fall när de är så små 

  • Thu 5 Dec 2019 19:49
    #8
    +2

    Klart du inte gör fel, 14 månaders kan inte skilja nyår från vilken annan dag som helst. 
    Jag är helt övertygad om att barn kan ha det jättehärligt hos sina nära släktingar en natt då och då, samt att det gör underverk för vuxenrelationer. 

    Med det sagt, så kommer du alltid att stöta på andra vuxna, företrädesvis mammor, som kommer hävda in i kaklet, att minsta lilla stund från barnen kommer att förstöra hela anknytningen. Att mormor/morfar/farmor/farfar/moster/faster/morbror/farbror är ofattbart långt ifrån samma sak som mamma, och barnen kommer aldrig bli sig själva igen. 

    Ja, jag raljerar, men jag tycker det är trams. Alltid ska man hitta något att racka ner på andra föräldrar för. Jag älskade att vara hos mormor när jag var liten, det har inte gett mig skador för livet. 
    Min dotter var hos sin moster 4 timmar när dottern var 3 veckor gammal- idag är dottern 11 år och världens finaste. Hon vet exakt vem hennes föräldrar är och är trygg och älskad. 

    Så, åk iväg över nyår och njut ordentligt. Kom sedan hem utvilade med nya krafter!

  • Anonym (Surt sa räven.­..)
    Thu 5 Dec 2019 19:55
    #9
    +1

    Din så kallade vän låter bitter och avundsjuk.

    Folk som beter sig som hon är oftast människor som inte har tillgång till barnvakter som står barnen väldigt nära.

  • Thu 5 Dec 2019 19:56
    #10

    Åk iväg och njut över nyår, barnen kommer säkerligen få ett bra nyår med farföräldrarna.

    Folk har en förmåga att lägga sig i saker som dom ej har att göra med.

    Barnen är så pass små att dom inte har någon åsikt om hur nyår ska kunna firas.

    Mina barn har aldrig tyckt att nyår är något speciellt, midsommar däremot är heligt i deras ögon, då ska det grillas och spelas biljard

    Hade din vän sagt något om du var ensamstående och var tvungen att ha barnvakt över nyår pga jobb?

Svar på tråden Gör jag fel som lämnar bort barnen över nyår?